Veelgestelde vragen Ticketregeling coronacrisis Cultuur- en sportbranche stelt gezamenlijk regeling op
FAQ publiek – communicatie rondom ticketregeling
NB: De volledige regeling vind je hier.
Waarom de ticketregeling?
Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de culturele- en sportbranche dat kaartkopers hun favoriete podium of evenement later bezoeken. Dit helpt de economische impact die ontstaan door de maatregelen omtrent het coronavirus in de culturele sector op te vangen. Hierdoor kan er weer volop gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook alle mensen achter de schermen die de evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en sportsector.
Wil je meer weten over de achtergronden, kijk dan naar dit filmpje van de NOS of dit fragment van Radar.
Hoe werkt de ticketregeling?
Als een evenement, bijvoorbeeld een voorstelling, wedstrijd of concert is afgelast, krijg je je geld – inclusief service en/of reserveringskosten – terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Hoe dat precies in zijn werk gaat, verschilt per organisatie. Als het evenement, is verzet, blijven de kaarten gewoon geldig. Kan je niet op de vervangende datum dan kan je een voucher aanvragen.
Hoe werkt de ticketregeling bij verplaatste evenementen?
Als je evenement, bijvoorbeeld een voorstelling, wedstrijd of concert wordt verplaatst binnen 13 maanden na de oorspronkelijke datum, dan blijft je ticket gewoon geldig voor het verplaatste evenement. Kun je niet op de vervangende datum, dan krijg je je aankoopbedrag (inclusief service- en/of reserveringskosten) terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Hoe dat in zijn werk gaat, verschilt per organisatie. De voucher is ten minste 12 maanden geldig.
Hoe werkt de ticketregeling bij afgelaste evenementen?
Kon een evenement niet worden verplaatst naar een nieuwe datum binnen 13 maanden en moest het worden afgelast, dan krijg je je geld – inclusief service- en/of reserveringskosten – terug in de vorm van een voucher. Hoe dat in zijn werk gaat, verschilt per organisatie. De voucher is ten minste 12 maanden geldig.
Hoe lang is mijn voucher geldig?
Je kunt het tegoed minimaal 12 maanden na uitgifte gebruiken om een ticket te kopen voor een ander evenement van dezelfde organisator. Sommige organisatoren kiezen zelfs voor een langere termijn. Als je uiteindelijk je voucher niet (geheel) hebt gebruikt en de termijn is verlopen, krijg je het (resterende) bedrag terug.
Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?
Als je je voucher niet kunt gebruiken, heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort, hangt ervan af of het een verplaatst of een afgelast evenement is.
Indien een evenement wordt verplaatst, zal terugbetaling een maand na de nieuwe datum van het verplaatste evenement plaatsvinden. Bij afgelasting is deze termijn 3 maanden na de oorspronkelijke datum waarop het evenement zou plaatsvinden. Deze ticketregeling is echter niet voor niets opgezet: culturele instellingen kunnen omvallen als iedereen zijn geld terugvraagt. Vandaar ook dat de overheid deze regeling steunt.
Kan ik een donatie doen?
Graag zelfs! Per organisatie verschilt het hoe dat georganiseerd is. Sommige hebben een eigen fonds opgericht, andere verwijzen je direct naar de donatiemogelijkheden bij de makers. Kijk daarvoor weer op de website van de betreffende organisatie.
Doet mijn evenement, organisator, theater of festival mee?
In principe kunnen alle Nederlandse theaters, concertzalen, organisatoren, poppodia, monumenten, musea en festivals van deze regeling gebruik maken.