Drie Maria’s zetten laatste stap naar de finale Nandi, Natascha en Tessa gaan uitmaken wie de hoofdrol krijgt
In de zesde en voorlaatste liveshow van Op Zoek Naar Maria mochten de vijf overgebleven kandidaten elk nog twee solonummers zingen om zich daarmee te kwalificeren voor de grote finale. Ruim 1.1 miljoen kijkers volgden de Maria’s en dat was ongeveer honderdduizend meer dan vorige weken. De afloop was geen grote verrassing; de twee kandidaten die we vorige week al in de gevarenzone plaatsten, moesten nu het strijdtoneel verlaten.
Het leek wel of de makers hadden geluisterd naar de kritiek over de (gedateerde) nummerkeuze. Niet dat daar nu iets aan veranderde (helaas), maar er werd diverse malen benadrukt dat de nummers gekozen zijn uit lijsten die de kandidaten zelf hebben ingediend. Toch werd het voorbehoud gemaakt dat er toch ook nummers gekozen werden die niet op deze lijsten stonden. Een beetje afschuiven en een beetje hand in eigen boezem.
De opening was toepasselijk, met het titelnummer uit Fame. De dames hebben er inderdaad wel voor gezorgd dat we hun naam niet zullen vergeten. Helaas ook weer ingekort, waardoor elke kandidaat maar beperkt kans had zich te profileren.
Natascha zong ‘Heel Alleen’ uit Les Misérables met veel controle en gevoel, al blijft het te theatraal voor televisie, zeker met al die close-ups. Ze voltooide knap de spanningsboog in het ingekorte nummer. In haar tweede nummer, Judy Garland’s ‘Get Happy’ toonde ze zich een op en top showgirl, die moeiteloos haar choreografie en zang onder controle hield. Week na week blijft ze toch verbazen met haar veelzijdigheid.
De creative die de interpretatie voor Jolijn van ‘Walking on Sunshine’ heeft bedacht moet een black-out hebben gehad. In dat nummer wordt jubelend de liefde bezongen, niet voor een dag of een weekend, maar voor de rest van je leven. Echter, Jolijn deed voorkomen alsof haar aanbidder niet voldeed en ze wees hem keer op keer af. Daarmee werd elke kwaliteit die ze toonde in het nummer teniet gedaan. Een (fatale?) gemiste kans. Overigens was dit nummer sowieso geen geluksbrenger in ‘Op Zoek Naar’, want met dit nummer werd Robbert van den Bergh in Liveshow 1 van Op Zoek Naar Joseph geëlimineerd. Was het de interpretatie die haar eerste nummer in de weg zat, bij haar tweede nummer, ‘Dit Keer’ uit Cabaret, werd de hoofdrol opgeëist door een prominent geplaatste gloeilamp. Jolijn zelf bleef daardoor letterlijk teveel in het duister.
Tessa had in haar eerste nummer, ‘Heel Even’ van Shirley Zwerus, niet veel houvast. Ze hield het zeker in het begin mooi klein, met veel gevoel. Jammer van de geforceerd bombastische opbouw in het tweede deel, al deed ze dat ook erg goed. Ook zij mocht zich, net als Natascha, tonen als een Hollywood-showgirl, met ‘Diamonds Are a Girls Best Friend’ en deed dat voortreffelijk. Ze was schijnbaar moeiteloos de leading lady die leiding nam over de groep dansers.
Nandi was na het uitstapje vorige week weer volledig in haar comfortzone. Nu is dat op zich niet zo moeilijk, want die omvat diverse stijlen en genres. Ze raakte elke noot in ‘This is My Life’, met veel warmte onderin en controle over het hele bereik. Ze is geboren voor het theater en bezong dat, met de dingen waar ze dankbaar voor is, treffend. Hoe goed dit ook was, ze bewaarde the best for last. Het is niet eenvoudig om een nummer waar Simone Kleinsma zo mee schitterde in haar one-woman show geloofwaardig te brengen, maar Nandi slaagde daar met vlag en wimpel voor. Het tekent haar professionaliteit dat ze al maanden had geoefend op de gebarentaal die ‘Stille Liefde’ ondersteunt. Dat emoties uitgedrukt kunnen worden in zang is een vanzelfsprekendheid, maar dat het ook kan in gebarentaal is een openbaring.
Valerie deed de tijden van Mary Poppins herleven, met een mooi gezongen uitvoering van ‘Tamelijk Voortreffelijk’. Zij blijkt ook de klassieke stijl goed te beheersen en had zeker niet misstaan in deze musical. Helaas was haar kostuum van een stuk minder niveau, want dat leek wel een stukje groep-8 musical huisvlijt. De productie moet nog hele stapels Mary-jassen hebben liggen uit Op Zoek Naar Mary, maar koos voor een slecht zittende blazer en dito rok. De opening van haar tweede nummer, ‘Your Song’ van Elton John was er een uit de categorie “eens, maar nooit weer”. Hoezo die uitroep? Het is een klein, verhalend liedje, precies zoals Elton bezingt. Hier kan niemand anders aangehaald worden dan de legendarische Willem Nijholt: “Houd het klein!” Als Valerie dat had gedaan, met veel gevoel, zoals ze eerder deed in Liveshow 1, dan had ze met dit nummer veel indruk kunnen maken. Helaas is Nederland de laatste jaren verzot op uithalen en veel belten, maar dit nummer leent zich daar niet voor.
De opening van de result-show, ‘There’s No Business Like Showbusiness’, werd prima uitgevoerd, maar de keuze voor dit nummer getuigt ook wel weer van creatieve armoede. De nieuwe generatie musicalartiesten kan heus wel wat moderners aan. Bovendien, als je ook een nieuwe generatie publiek wil aanspreken en naar het theater lokken, dan doe je dat niet met de muziek van hun grootouders.
Een sing-off met drie kandidaten lijkt op papier leuk, maar in praktijk geeft het geen houvast meer voor een goede keuze. Elke kandidaat had ongeveer 20 seconden solo, hetgeen nauwelijks een basis voor de keuze voor een finaleplaats kan zijn. Logisch dat Pia zich baseert op alle voorgaande optredens. Logisch ook dat ze dan voor Tessa kiest, die ook de meeste hoofdrolkilometers heeft gemaakt van alle kandidaten. De twee afvallers hebben een gemeenschappelijke factor: een misser in de interpretatie van hun solonummer.
Het afscheidslied dat door Valerie en Jolijn samen werd gezongen gaf beide dames niet de mogelijkheid zich uit te leven, zoals wel met voorgaande kandidaten het geval is geweest. Hier moet je juist je eigen draai aan kunnen geven en dat is in duet vrijwel onmogelijk.
In de finale volgende week wordt er (eindelijk) meer aandacht besteed aan de musical in kwestie, The Sound of Music. De kandidaten zullen ongetwijfeld een nummer uit de voorstelling zingen en het zou ons niet verbazen als er ook minstens één castlid zijn of haar opwachting maakt met een nummer. Onze gok is dat dit de actrice zal zijn die Moeder Overste speelt. Nog tijdens de liveshow zal één van de kandidaten afvallen, op basis van de uitgebrachte stemmen. Geen redding door Pia meer mogelijk dus. De twee overgebleven kandidaten gaan dan in een sing-off strijden om de overwinning, die in het geheel wordt bepaald door het stemmend publiek.
Onze prognose:
Eerste afvaller: Tessa
Winnares: Nandi
Frank
De optredens van liveshow 6 vind je hier terug.
Foto: Elvin Boer