Spanning neemt toe bij ‘Op Zoek Naar Maria’ Kleine foutjes zijn niet fataal, nummerkeuze wel
In de vijfde liveshow van Op Zoek Naar Maria werd duidelijk dat de zes overgebleven kandidaten de finale in zicht krijgen. Was het daardoor dat de zenuwen zichtbaarder aanwezig waren, of eist de vermoeidheid van wekenlang elk weekend een nieuwe topshow moeten spelen haar tol? Ruim een miljoen kijkers zagen nu hier en daar wat kleine foutjes en – door de nummerkeuze – een voorspelbare sing-off. Want net als vorige week kon op basis van de toegewezen solonummers al met enige zekerheid worden voorspeld hoe de sing-off er uit zou gaan zien. ‘Het Dorp’ mag dan een klassieker zijn die garant staat voor meeneuriënde senioren, heel enthousiast wordt je er als stemmende kijker niet van. ‘One day I’ll fly away’ is een mooi luisterliedje – en die horen er ook bij – maar in een moordende competitie kun je er niet veel mee.
Sowieso mag er wel eens kritisch gekeken worden naar de nummerkeuze. Van de 42 gespeelde solonummers (inclusief de twee “trionummers” van gisteren) zijn er maar 5 minder dan 10 jaar oud. Gemiddeld zijn de nummers 40 jaar oud. Hallo creatievelingen, het is 2021! Nu krijgt het musicalgenre een totaal onnodig stoffig imago aangemeten. Waar zijn nummers uit Hamilton, Dear Evan Hansen, Mean Girls, Come From Away of desnoods Spongebob? Natuurlijk, de hoofdrol in The Sound of Music is ook niet direct het toppunt van vernieuwing, maar als je de kandidaten in al hun kwaliteiten wil kunnen beoordelen, moet je ze ook de kans geven zich te presenteren als de nieuwe generatie musicalsterren.
De opening met ‘A Brand New Day’ was een prima binnenkomer, lekker energiek en vrolijk. Jammer dat het camerawerk af en toe te wensen over liet, hetgeen toch wel een terugkerend issuetje is. Soms vreemde camerastandpunten, slordige wisselingen en veel te veel uitvergroot. De (theater)beleving van de actrices komen dan ongemakkelijk over.
Jolijn beet het spits af met Piaf’s ‘Je ne regrette rien’. Haar klanken zijn niet doorleefd genoeg om dit geloofwaardig te brengen en ze kijkt er zichtbaar ongemakkelijk bij. Vocaal is het foutloos, maar dat is met een nummer als dit niet genoeg. Bonuspunten voor de extra moeilijkheidsgraad van het franstalig nummer.
Nandi mocht op zoek naar haar innerlijke rock-chick in ‘Just give me a reason’. Een lastig nummer en ze zocht ook een paar keer naar de juiste ademhaling en de juiste pitch. De keuze om het grootste deel van het nummer zittend te doen was niet erg gelukkig, daar had een creative wat creatiever mogen zijn. Pop is niet haar genre, musical is dat wel. Daarom doet ze ook mee aan dit programma en niet aan The Voice.
Mag ‘Het Dorp’ terug in de stoffige archieven waar het te vaak uitgehaald wordt? Het was voor Anouk een onmogelijke taak om met enige inleving met weemoed te denken aan het dorpsleven van haar jeugd. Bovendien was er ook dusdanig slecht in geknipt dat de mooie opbouw verloren was gegaan. Zij had op Instagram al gemeld dat ze dit nummer vaak zong voor haar inmiddels overleden grootouders en dit nu voor het eerst weer moest zingen. Ze leek ook op een gegeven moment bevangen door die emotie, maar werkte zich daar goed uit.
Wat goed bedacht om drie zangeressen over te laten schakelen naar close harmony als ze “in perfect harmony” moeten zingen tijdens ‘Love me just a little bit more’. Not. Veel te voorspelbaar, net als het kunstmatig vertragen van het eerste deel van het nummer, om er zo toch nog enige opbouw in te krijgen. De stemmen van Nandi, Valerie en Natascha werden wel goed op elkaar afgestemd, maar dat kunnen deze vrouwen ook, dat is hun vak.
Tessa trok de lijn van vorige week (toen ze ‘Al die Jazz’ zong) goed door, met weer een nummer dat in groot contrast stond met wat ze tot dusverre heeft gedaan. ‘I feel pretty’ werd luchtig, lichtvoetig en helder gebracht, eigenschappen die ze ook als Maria zal kunnen gebruiken. Ze stelde zich hiermee heel duidelijk kandidaat voor een finaleplaats.
Valerie kreeg ten onrechte kritiek dat ze het nummer ‘One day I’ll fly away’ in haar spel te weinig beleving gaf. De jury raakte verstrikt in gekwebbel over de betekenis van het bed, terwijl ze voorbij gingen aan de manier waarop Valerie het nummer interpreteerde met haar stem. Er was niets mis met die inleving; wellicht kan de jury dit nog even terugkijken, want op beeld kwam het juist wel indringend over.
Het tweede trionummer, ‘Candyman’, werd een beetje rommelig in beeld gebracht, waardoor de kandidaten niet evenveel recht werd gedaan. Tessa, Jolijn en Anouk maakten er echter wel een feestje van. Er was te weinig onderscheidend vermogen om de zwevende kiezer over de streep te trekken.
Ook bij ‘River Deep, Mountain High’ werd het tempo in het begin van het nummer vertraagd, net als bij het eerste trionummer. Het ging ten koste van de kracht van dit nummer, net zoals het vervangen van de “wall of sound” door een big band geluid. Natascha bleef echter redelijk overeind met dit nummer, al gaf het niet het kippenvel zoals in dat andere theater van Stage Entertainment.
De toonsoortwisselingen in de opening van de result-show klonken niet echt fijn. Daarnaast is ‘New York, New York’ ook niet een bijster originele keuze. Ik snap dat ze de showtrap en de big band willen uitnutten, maar dit is ook wel erg uitgekauwd.
De samenstelling van de sing-off was zoals gezegd geen verrassing, en dat heeft niets te maken met de kwaliteiten van Anouk of Valerie. Samen vochten ze het uit met Boudewijn de Groot’s ‘Avond’, Anouk melodieus en Valerie vaak meer vertellend. Ze maakten er samen een mooi optreden van. Pia koos wederom voor Valerie, mogelijk toch meer op basis van het geheel aan optredens de afgelopen weken dan alleen deze liveshow.
Het is te hopen dat de makers voor de volgende liveshow iets meer creativiteit aan de dag gaan leggen. Nu zou 90% van de show ook tien jaar geleden gemaakt kunnen zijn en er zijn veel obligate herhalingen van zetten uit voorgaande edities geweest. Naast het ontbreken van publiek (en dat is een belangrijke factor) en steunacties vanuit de achterban is er nog een groot verschil met de eerste drie reeksen; de rol in kwestie, en vooral The Sound of Music, wordt bijkans doodgezwegen tijdens de show. Wellicht is de dreiging vanuit het Commissariaat voor de Media dat er geen sluikreclame gemaakt mag worden toch te groot? Nu komt het wel erg gekunsteld over, dat men op zoek gaat naar een hoofdrolspeler, maar de productie waar het om gaat zelden benoemt.
Volgende week de halve finale, waarin tweemaal een sing-off zal zijn en dus ook twee kandidaten de strijd moeten verlaten. De drie overgebleven Maria’s maken dan in de zevende show uit wie de hoofdrol zal winnen. Onze voorspelling voor volgende week:
Favorieten: Nandi & Tessa
Gevarenzone: Jolijn en Valerie
Frank
De optredens van liveshow 5 vind je hier terug.
Foto: Elvin Boer