Spannende solo’s voor strijdende Sandy’s Liveshow 3 staat in het teken van de uitdagingen
Het lijkt wel een titel uit Suske & Wiske, boven dit artikel. Voor de Sandy’s wordt de wedstrijd nu echter bittere ernst. In anderhalf uur tijd moesten ze bepalen welke twee Sandy’s moesten afhaken voor de felbegeerde rol in Grease. De derde liveshow – de tweede met de Sandy’s solo – bleek cruciaal te zijn voor veel Sandy’s; zij die in liveshow 1 goed hadden gepresteerd moesten nu bewijzen dat dat geen toevalstreffer was. Voor de Sandy’s in de gevarenzone was het misschien wel hun enige kans om te laten zien dat ze wel degelijk geschikt waren voor de hoofdrol. Uitdagingen te over dus!
Er is de afgelopen weken veel gepraat over de (al dan niet vermeende) matige zangprestaties. Het kwam live in de studio aanzienlijk beter over dan op televisie. Ook in de interviews die we op de donderdag voorafgaand aan liveshow 3 hadden werd dit uitgebreid besproken. Een combinatie van onervarenheid met de in-ears en spanningen / zenuwen lijken de belangrijkste oorzaak. Beide elementen spelen in het theater overigens geen rol. Naarmate de wedstrijd vordert zullen de kandidaten hier steeds beter mee om leren gaan en zal het verschil tussen studio en televisie kleiner worden, zoals je nu al merkt bij bijvoorbeeld Magtel en Paul.
De ‘Summer Nights’ opening werd leuk in beeld gebracht en was een prima opwarmer voor de solo’s. Imahni beet het spits af met een goede vertolking van Madonna’s Material Girl. Ze herhaalde haar hoge niveau van liveshow 1 niet helemaal, al bleef het bij verschillen op nuances. Blijkbaar kwam het onvoldoende over bij het publiek, of slaat de muziek van Madonna tegenwoordig minder aan, want Imahni werd ermee veroordeeld tot de sing-off.
Wendela baalde tijdens het introductiefilmpje als een stekker van haar optreden tijdens liveshow 1. Ze kwam er weliswaar niet mee in de sing-off, toch was ze zelfkritisch genoeg om te zien en te horen dat het niet best was. Het siert haar dat ze hier de motivatie uithaalde om zich met volle focus op ‘Part of Your World’, uit The Little Mermaid te storten. Ze overtrof hiermee ieders verwachtingen, al waren de druiven zuur toen bleek dat ze zich weliswaar aanzienlijk had verbeterd, maar nu wél in de sing-off kwam. Ondanks dat, mag ze toch de “come-back girl” van liveshow 3 genoemd worden.
Dominique had ook iets goed te maken; haar Adèle-performance in liveshow bracht haar tot de sing-off, die ze overleefde ten koste van Melissa. Met ‘If I can’t have you’ kon ze laten zien dat ze dit nummer met inleving kon brengen en moest ze ook haar acteertalent aanspreken. Dat zag er al een stuk beter uit dan twee weken geleden, maar het was wel een uitdaging om het spannend te houden – en daar slaagde ze niet helemaal in.
Danique maakte twee weken geleden veel indruk en dat was voor de creatives aanleiding om te kijken of ze nóg meer aankon. Met ‘Mijn Droom’ uit Les Misérables werd de lat weer een stukje hoger gelegd. De focus lag nu volledig op haar zang en ze slaagde volledig voor die test, al leek het haar beduidend meer moeite te kosten. Niets mis met een beetje uitdaging en het lef om die handschoen op te pakken. Ze bevestigde haar rol als één van de favorieten voor de eindzege.
Ook Lya werd voor een uitdaging gesteld. Ze moest laten zien dat het schuchtere, ingetogen meisje kon veranderen in een powerhouse, die moeiteloos Whitney Houston’s ‘I Wanna Dance With Somebody’ kon neerzetten. Het lef had ze wel, maar een powerhouse werd ze geen moment. In haar choreo werd ze ook onvoldoende uitgedaagd om écht indruk te maken. Helaas voor Lya kon ze niet die extra stap maken die nodig was om de sing-off te ontlopen.
Magtel had al laten zien dat ze vocaal de vergelijking met Céline Dion aankon. Op het eerste gezicht leek het dan ook dat ‘Ik Hou Van Mij’ (Harrie Jekkers / Tabitha) een herhaling van zetten was. Niets is minder waar, want dit nummer kon ze alleen spannend houden door het ook heel duidelijk te acteren. Haar stem is wellicht de beste van het hele veld en naar nu blijkt, haar acteren ook. Als Magtel in een volgende show ook over gelijkwaardige danskwaliteiten beschikt, dan zal ze heel moeilijk te verslaan zijn.
De laatste uitdaging van de avond was voor Aimee. Ze moest een sexy Sandy laten zien met Britney Spear’s ‘Oops I Did It Again’. Buiten haar schuld om (want bepaald door de creatives) werd dit echter meer de ordinaire Sandy dan de sexy Sandy. Een gemiste kans, want in de oorspronkelijke uitvoering van Britney was dit precies het schoolmeisje dat Sandy in het eerste deel van de musical is. Aimee bewees dat ze geen doetje is en gooide zich er helemaal in. Kudos voor haar talent en inzet, de creatives moeten nog maar een keer terug naar de schoolbanken.
De keuze voor de sing-off (‘Tomorrow’, uit Annie) is op zijn minst vreemd. Er zijn toch wel meer (musical)nummers waar je de kandidaten een laatste kans mee kunt geven, die wél een dimensie van Sandy belichten. Dat Imahni als winnares uit de strijd kwam is gezien alle optredens, deze sing-off incluis, zeker terecht. Lya is nooit echt in haar Sandy-rol gekomen en Wendela mag zich troosten met de gedachte dat ze door een trouwe aanhang vorige keer werd behoed voor de sing-off in liveshow 1 en in deze liveshow een puike performance heeft gegeven.
Met 727.000 kijkers (gemiddeld) pakte Op Zoek Naar… een deel van de Masked Singer-kijkers terug. Na de schamele 500.000 van vorige week is het zelfs een toename van ruim 45%. Om (bij een volgende reeks) weer steevast boven de miljoen uit te komen, wat het programma verdient, zal een programmering op zondagavond noodzakelijk zijn.
Onze prognose voor de klassering van de Sandy’s: een duidelijke kopgroep bestaande uit Magtel en Danique en een middengroep met Aimee en Imahni. Dominique moet nog een extra stap maken om daar aansluiting bij te krijgen.
Volgende week is het de beurt aan de Danny’s, waar er eveneens twee kandidaten de aftocht moeten blazen. Het is te hopen dat zij ook voor mooie uitdagingen gesteld worden, dat kan het niveau alleen maar ten goede komen.
Frank
Je kunt de optredens van liveshow 3 hier nog terugkijken.