Kandidaten in ‘Op Zoek Naar Maria’ trekken goede lijn door Vanaf elke week spelen alsof het de finale is
Vanaf de vierde liveshow van Op Zoek Naar Maria is het duidelijk dat er alleen nog top-kandidaten overgebleven zijn. Elke show is een finale nu, goede optredens in voorgaande weken ten spijt, elk klein foutje kan nu fataal zijn. En dat hoeft nog niet eens een foutje van de kandidaat zelf te zijn, want als een nummer (dat de kandidaat niet zelf kiest) niet goed valt bij het stemmend publiek, kan het net het verschil betekenen tussen sing-off of doorgaan. Dat leek in de vierde liveshow al het geval te zijn, want toen de nummerkeuze bekend was gemaakt, kon al gevreesd worden voor het lot van Renée en Valerie. Niet dat het slechte nummers zijn, maar bij een (jong?) stemmend publiek slaat het wellicht wat minder aan.
Qua kijkcijfers wist Op Zoek Naar Maria zich te handhaven in de top-10, met ruim één miljoen kijkers. Die zagen de zeven Maria’s een prima openingsnummer brengen, met ‘This is me’ uit The Greatest Showman. Een ideaal groepsnummer, waar hooguit wat meer spanning in de choreografie had kunnen zitten.
Tessa was verrassend, een gedroomde Velma Kelly met Chicago’s ‘Al die Jazz’. Weg was het Disney-prinsesje, de tsarendochter of Tarzan’s onschuldige Jane. Dit was een vamp in optima forma, met alle verleidingen, kreuntjes en gebaren van dien. Ze bewees dat uit de comfort-zone gehaald worden ook goed kan uitpakken. Of Velma een kant van Maria is? Het zou The Sound of Music in ieder geval een stuk spannender maken.
Over comfort-zones gesproken; daar mocht Natascha juist helemaal ingaan. Haar klassieke geluid kwam helemaal tot zijn recht in ‘Denk aan mij’ uit Phantom of the Opera. Het was een cadeautje dat ze met plezier mocht uitpakken. En uitpakken deed ze. Vocaal heeft ze een ongekende soepelheid, die alleen nog maar beter kan worden als ze grote rollen mag gaan spelen. Dat ze genoeg stemmen kreeg heeft ze uiteraard zelf verdiend, maar er zal toch ook meespelen dat het Nederlandse publiek al jaren roept om een herneming van The Phantom.
Jolijn heeft het de afgelopen weken niet gemakkelijk gehad, althans, qua jury-commentaar. Het leek alsof haar beleving van haar optredens niet overeen kwamen met die van de jury en dat helpt niet voor het zelfvertrouwen. Ze heeft zich daar deze week heel goed bovenuit gewerkt, met een kwetsbare uitvoering van Dolly Parton’s ‘Jolene’. Het nummer pas prima bij haar klankkleur en ze heeft daar nét dat tikje country aan toe kunnen voegen om het geloofwaardig te houden. Ze bewees hiermee dat ze onder druk kan presteren en dat is een eigenschap die je verder brengt. In dit geval betekent dat ten minste tot volgende week.
“Maria, the most beautiful sound I’ve ever heard” zingt Tony als hij Maria heeft ontmoet. Niet de Maria die hier gezocht wordt, maar uit West Side Story. Anouk kreeg (net als Natascha) een cadeautje met ‘Somewhere’; eindelijk een nummer voor haar waar ze haar klassieke stem mocht laten horen. Er stond een prachtige Maria uit West Side Story, maar we zagen nu ook een Maria uit The Sound of Music.
Renée stond voor een zware opgave: ze moest ‘Zeur Niet’ (uit Annie M.G. Schmidt’s Heerlijk duurt het langst) zo verkopen dat ze niet alleen de stemmers over de streep trok, maar ook laten zien dat ze over komische talenten beschikte. Ze deed dat allemaal (en “maakte veel kabaal”), maar schoot iets te ver door. Het werd “overselling” en miste daardoor nuance. Haar talenten zijn echter nog steeds onbetwist!
Nandi hield, indachtig het jurycommentaar van vorige week, haar uitvoering van ‘Singin’ in the rain’ wat meer ingetogen. Voor de televisieregistratie was het precies goed, voor theater zou het te klein zijn geweest. Het was een bevestiging van haar favorietenrol, maar ook Nandi zal verder moeten groeien, want de concurrentie zit niet stil.
Er zaten wat kleine schoonheidsfoutjes in Valerie’s uitvoering van ‘Inspiratie’ (Joe de Musical), maar vermoedelijk heeft de keuze van het nummer een grotere invloed gehad op de hoeveelheid stemmen die ze kreeg. Ze kon hiermee onvoldoende haar kwaliteiten tonen en dat ze daarmee in de sing-off eindigde was geen enorme verrassing.
De onderlingen verschillen tussen de kandidaten was deze week niet zo groot. Ze lieten zien dat ze aanwijzingen uit voorgaande weken serieus hadden opgepakt en toonden daarmee hun professionaliteit. In een wedstrijd als deze, met louter topkandidaten, zijn de druiven voor de afvallers zuur. Komt je favoriet in de sing-off, dan laat de achterban en fanbase zich horen. In tegenstelling tot de voorgaande edities van Op Zoek Naar worden zure (en soms zelfs ronduit beledigende) commentaren verspreid via social media en door de luie social media-journalistiek opgepikt en uitvergroot. Wellicht moeten de kandidaten zich daar de komende weken maar van afsluiten, want het zegt helemaal niets over de mate waarin hun prestatie wordt gewaardeerd of beoordeeld.
De opening van de result-show, ‘Moves like Jagger’ van Maroon 5, was net als vorige week van aanzienlijk lager niveau dan de opening van de liveshow. Het om beurten een handvol woorden zingen in een popnummer komt erg rommelig over en doet geen recht aan welke kandidaat dan ook. Als je de dames dansend wil presenteren in ensemble-vorm, nodig dan elke week een andere leadzanger(es) uit en laat de kandidaten alleen de backing vocals en choreo doen.
In de sing-off ontliepen Valerie en Renée elkaar niet zoveel. In ieder geval niet genoeg om het verschil te maken tussen doorgaan of afvallen. Dat Renée deze keer aan het kortste eind trok zou ons op voorhand verrast hebben, we hadden haar immers vorige week nog bij de favorieten genoemd. Dat ze geen Maria zal worden is nu duidelijk, maar met haar kwaliteiten moet er een andere hoofdrol al kunnen klaarliggen. Of dat het geval is, zal de tijd leren. Welke dat is? In ons verslag van liveshow 3 hebben we er al een voorschot op genomen.
Een groot compliment moet nog gemaakt worden voor de heerlijke begeleiding met een zestienkoppige liveband. De uitvoeringen komen zoveel beter tot hun recht met échte live muzikanten, niet met ingeblikte begeleiding. Natuurlijk moeten er (financiële) keuzes gemaakt worden als een nieuwe productie wordt opgezet, maar wellicht is een iets kleiner ensemble en een groter live-orkest toch te prefereren.
Met de overgebleven zes kandidaten wordt de voorbereiding van liveshow 5 gestart. Het is aannemelijk dat er vanaf volgende week niet alleen zes solonummers gezongen worden, maar ook drie duetten. Het is de laatste “normale” liveshow, want show 6 is een halve finale, waarin twee kandidaten moeten afvallen. In show 7 strijden dan de laatste drie Maria-kandidaten om de eindoverwinning. Onze voorspelling voor volgende week:
Favoriet: Nandi & Natascha
Gevarenzone: Valerie & Anouk
Frank
De optredens van liveshow 4 vind je hier terug.
Foto: Elvin Boer