Jamai Loman maakt Grand Slam compleet
In de huidige (crisis-) tijd zijn de meeste musicalacteurs al blij met één rol per seizoen. Een enkeling heeft de luxe om er twee te mogen spelen. Zo niet Jamai Loman. Uitgerekend op de dag dat de financiële crisis in Cultureel Nederland weer een slachtoffer eiste (producent 3 And a Crowd maakte bekend dat het vanwege financiële risico’s afzag van de producties Avenue Q en Are You Being Served?) beleefde Jamai zijn officiële première in de rol van Chris in Miss Saigon. Zijn vierde rol binnen een half jaar, nadat hij eerder in M-Lab stond met zijn eigen show De Winnaar, in de Efteling als Krakeel in Droomvlucht en wederom in M-Lab / Hotel The Grand als Baron Felix von Gaigern in de musical Grand Hotel. Een prestatie die hem an sich al in de top van de Nederlandse musicalscène plaatst. Echter, de wijze waarop hij al deze rollen vervult maakt deze vierklapper tot een Grand Slam van Olympisch formaat. We schreven eerder al over zijn optredens in de eerste drie producties en mochten nu ook getuige zijn van de bekroning van een uitzonderlijk topjaar.
Zijn prestaties komen echter niet uit de lucht vallen, al lijkt het hem wel erg makkelijk af te gaan. Het is pas tien jaar geleden dat Nederland voor het eerst kennis maakte met een dubbel fenomeen. In 2002 maakte de moeder van alle moderne talentenjachten, Idols, haar opwachting op de Nederlandse televisie. Een grappenmakend, ietwat gezet kereltje viel op door zijn prominente brilmonturen, het vergeten van teksten in de theaterronde, maar ook door een indrukwekkende stem en onmiskenbare starquality-in-de-dop. De 16-jarige Jamai Loman wist uiteindelijk de eindoverwinning te behalen, ten koste van runner-up Jim Bakkum. Het leverde hem een platencontract op en een debuutsingle (Step Right Up) die met 320.000 verkochte exemplaren de best verkopende single van het decennium zou blijken te zijn. Een carrière als popzanger (het doel van veel Idols-deelnemers) zag hij echter niet zitten en omdat hij op de basisschool al een keer een week lang de hoofdrol had gespeeld in de amateurmusical Ja Zuster Nee Zuster, lag een verdere ontwikkeling in die richting meer voor de hand. Een jaar na het winnen van Idols maakte hij zijn professionele musicaldebuut in Doornroosje, een productie van V&V Entertainment die uitsluitend in Theater De Efteling werd gespeeld. Met Hello Dolly, Jesus Christ Superstar,Musicals in Ahoy, The Wiz, Les Misérables, Urinetown, Disney’s Sing-a-long, Joseph, Urinetown (reizende productie) en Maria! werd de basis gelegd voor de viervoudige afsluiting van de eerste tien jaar van zijn musicalcarrière.
Het is nog geen maand geleden dat hij zijn première had in Grand Hotel en terwijl hij ’s avonds de Baron speelde begon hij overdag met de repetities voor één van de meest begeerde rollen in musicalland, die van Chris in Miss Saigon. Toen wij hem spraken na afloop van de première van Grand Hotel, verklaarde hij dat het voor een artiest een droom is om dit te mogen doen. Ook gaf hij aan dat hij liever een korte, intensieve repetitieperiode had en dan maar in het diepe springen, dan een langdurige voorbereiding. Meer dan een tweetal weken om de rol van Chris te oefenen heeft hij dan ook niet gehad. Zijn allereerste uitvoering was op 17 mei en hij mocht nog een paar keer warmdraaien tot aan zijn officiële première, op dinsdag 22 mei. Waar tien jaar eerder een gezet, brildragende, tekstonvast zangertje in het theater stond, staat nu een fitte, afgetrainde musicalacteur die deze rol in al haar facetten fantastisch neerzet. Zijn stem was altijd al goed, maar nu weet hij dat erg geloofwaardig te verbinden met uitstekend acteerwerk. Geen moment heb je het idee naar iemand anders dan Chris te kijken. Zijn walging, twijfels, liefde en wanhoop zijn geloofwaardig en maken het personage Chris en de keuzes die hij maakt begrijpelijk. De chemie met Na-Young Jeon (Kim) is sterk en je voelt waarom hun liefde in één nacht ontluikt. Zijn wanhoop in de scène met Maike Boerdam (Ellen) in de tweede akte is een kippenvelmoment. Hij geeft de bezoekers de emotie mee, die een meeslepende productie als Miss Saigon zo bijzonder kan maken.
Na afloop spraken we even met Jamai over deze rol (de video daarvan staat onder dit artikel) en hij moest toegeven dat dit een droomrol is, de mooiste van zijn carrière. We kunnen niet anders dan hem daar gelijk in geven. Dit is niet alleen voor hem het mooist, maar ook voor de bezoeker. Met Jamai heeft Miss Saigon een Chris van uitzonderlijke klasse. Voor wie Miss Saigon nog niet gezien heeft, een goede reden om dat vóór 8 juli te doen. Voor wie de voorstelling al wel gezien heeft, een uitstekende reden om terug te gaan.
Miss Saigon speelt nog tot en met 8 juli exclusief in het Beatrix Theater in Utrecht. Meer info: www.musicals.nl/
Foto: Roy Beusker
Frank
Wat een mooi overzicht van de carrière van Jamai en premièreverslag. Fijn omschreven en goed leesbar, dank.
Alleen ontbreekt in het overzicht ‘de winnaar’ de productie die hij mee heeft geproduceerd….
Mirjam, ik denk dat je erover heen gelezen hebt, dat staat al meteen in de eerste alinea.
Inderdaad Stefanie er over heen gelezen. Sorry Frank.
Leuk dat jullie in de video ook nog even Tony en Linda aan het woord laten.