‘Frozen the Musical’ gaat niet over één nacht ijs
Al kort na de release van Disney’s 3D animatiefilm Frozen in 2013 vroegen de fans om een theater-versie. Na enige hints in die richting vanuit het top-management, werd een half jaar geleden officieel aangekondigd dat Frozen, the Musical vanaf augustus 2017 try-outs gaat spelen in Denver, alvorens in het voorjaar van 2018 naar een theater op Broadway te verhuizen. Dat lijkt een lange ontwikkeltijd voor een productie die voortbouwt op een enorm kassucces (1,3 miljard dollar wereldwijd) en reeds beschikt over een ijzersterke score, aangevoerd door een Oscar-winnend show-stopper nummer als ‘Let It Go’. In een interview met het Amerikaanse Playbill legt songwriter Robert Lopez (samen met echtgenote Kristen Anderson-Lopez verantwoordelijk voor de muziek in Frozen) uit dat er toch veel meer tijd in gaat zitten dan verwacht. De verwachting was dat er een handvol nieuwe nummers geschreven zou moeten worden, om tot een theaterversie te komen. Echter, toen een verkorte show werd ontwikkeld die in het Hyperion Theatre in Disneyland California zou gaan spelen, bleek de totale score uit de film genoeg voor een eenakter van minder dan een uur. Lopez realiseerde zich toen dat hij zeker tien tot twaalf nummers moest toevoegen aan de bestaande score. Ook gaat er veel tijd zitten in het omzetten van typische filmelementen als close-ups en actie-scènes naar het theater.
Met de Disneyland-show (zie onder voor een volledige HD opname van deze show) heeft Disney al uitgebreid kunnen spelen met het basismateriaal, maar, zoals eerder al aangekondigd door Disney topman Bob Iger, is kwaliteit belangrijker dan snelheid, dus is er een tweede theatrale variant van Frozen ontwikkeld, nu bedoeld voor één van Disney’s cruiseschepen. De show van minder dan een uur, met acht nummers uit de film, speelt vanaf november van dit jaar in het 977 stoelen tellende Walt Disney Theatre aan boord van de ‘Disney Wonder’. In deze show zal er meer nadruk worden gelegd op de interactie tussen Sven en Olaf, die beiden worden uitgebeeld met poppen van de hand van Michael Curry (o.a. The Lion King). Ook worden er special effects en dynamische kostuums die vloeiend in het decor overgaan ontwikkeld voor deze show. Dat Disney dit serieus neemt, blijkt wel uit het team dat is samengesteld voor de cruise-show: regisseur Sheryl Kaller (Next Fall, Mothers and Sons), kostuum-ontwerpster Paloma Young (Peter and the Starcatcher), choreograaf Josh Prince (Beautiful: The Carole King Musical), decor-ontwerper Jason Sherwood (Paint Your Wagon) en schrijfster Sara Wordsworth (In Transit).
Vandaag werd bekend gemaakt dat regisseur Alex Timbers (Here Lies Love, Peter and the Starcatcher en Bloody Bloody Andrew Jackson) niet langer aan het project verbonden is. Dit najaar zal er in New York een reeks workshops plaatsvinden, waarvoor gisteren een casting oproep geplaatst is.
Het is duidelijk dat Disney voorzichtig en gedegen omgaat met Frozen, the Musical; de show in California, op de Disney Wonder en volgend jaar de try-outs in Denver moeten bijdragen aan de introductie van een nieuwe Disney musical op Broadway die in dezelfde categorie gaat vallen als The Lion King.
Meer informatie over Frozen, the Musical: www.frozenthemusical.com