Feestelijke opening DeLaMar Theater
Op zondag 28 november vond in Amsterdam de feestelijke opening plaats van het DeLaMar Theater. Met een dubbele première (van zowel de musical “La Cage aux Folles” als het toneelstuk “Ontrouw”), een officiële opening door H.K.H. Koningin Beatrix, 1500 genodigden – veelal uit de musical- en toneelwereld – en een afsluitend gala, waren alle ingrediënten aanwezig om deze opening niet ongemerkt voorbij te laten gaan. MusicalJournaal was er bij een maakte een foto- en videoreportage.
Opvallend bij dit alles was de aandacht voor de details; niet alleen in de (her)inrichting van het theater, waar je een enorme collectie foto’s kunt bewonderen, maar ook in de organisatie van deze dag. De uitnodiging kwam ruim op tijd en dat is zeker niet altijd het geval. Maar er was ook zowaar aan de parkerende gast gedacht. Twee parkeergarages in de buurt van het theater waren gereserveerd voor de gasten en daarbij aangekomen werd je ontvangen door een vriendelijke parkeerwachter (jazeker, die bestaan!) die je een (gratis) parkeerkaart verstrekte. Het moet niet gekker worden.
Maar dat werd het wel. Buiten de parkeergarages werd je n.l. met luxe taxi-busjes vervoerd tot voor de rode loper. Daar aangekomen was het weer even uit met de pret en moesten we ons “gewoon” melden in het persvak, waar we vanaf half 4 de gasten over de loper zagen komen. Het was koud, maar de dappere dames deden toch nog even hun overjassen uit om hun met zorg uitgekozen outfits zo goed mogelijk te laten uitkomen. Tout bekend Nederland was aanwezig, leek het. Enkel de sterren die elders in theaters in het land het publiek moest vermaken ontbraken hier. Tegen half 5 werden de fotografen en beveiligers wat onrustig, want H.K.H. was in aantocht. Na een ontvangst door burgemeester Van der Laan en het echtpaar Van den Ende maakte zij haar entree in het prachtige theater.
De openingsceremonie zou om half 5 aanvangen, waarna de voorstellingen om 5 uur zouden beginnen, maar dat werd uiteraard niet gehaald. Je hoorde na afloop ook diverse gasten “klagen” dat drie speeches wel erg veel was. Het programma was daarmee al een half uur vertraagd.
Het journaille (inclusief het MusicalJournaille) was bijeengedreven in de tegenover het theater gelegen pizzeria om daar het einde van de voorstelling af te wachten. Leuk om ook eens bij te praten met collega’s! Ruim voorzien van pizza’s, pasta’s en een open bar (maar helaas geen tiramisu) werden de filmploegen en fotografen om kwart over 8 weer het theater in gejaagd. Tijdens de “megamix” van La Cage aux Folles verdrong de pers zich op de trappen van de compacte en gezellige theaterzaal om het eindapplaus te kunnen vastleggen. Daarna stroomde de zaal langzaam leeg en vulde de vele gangen en foyers zich met gasten, die zich konden laven aan champagne, wijn en een uitgebreid buffet. Daar zaten de dames BN-ers dan, in hun prachtige avondjurk, met het bord op schoot, op de trap. Glamour of geen glamour, het blijft wel Holland natuurlijk.
De prachtige trap bij de hoofdingang was het toneel van de dubbele trapscene; eerst kwam de cast van La Cage naar beneden, vrijwel direct gevolgd door de cast van Ontrouw. H.K.H. had dat niet afgewacht; onder begeleiding van de flitsende camera’s was zij even daarvoor alweer vertrokken, waardoor de achtergebleven queens (M/V) zich vrijelijk in het feestgedruis konden storten. In de Rode Foyer begon het optreden van Caro Emerald en dat paste prima in de sfeer van zowel de musical als het theater. Langzamerhand vertrokken er steeds meer gasten en dat was voor het team van MusicalJournaal aanleiding om ook de barre tocht naar huis weer te aanvaarden. Een tocht die niet zo bar begon, of het moest zijn omdat we het busje moesten delen met Jacques d’Aancona… (Grapje Jacques, het was erg gezellig!)
Geniet mee van deze avond met de foto- en videoreportage hieronder.
Frank
Klik op de foto’s voor een vergroting
NB: Een recensie van de voorstelling “La Cage aux Folles” staat – hoe raad je het – onder “Recensies”