Fataal is vlot en aangrijpend Homemade Productions bevestigt naam met maatschappelijk relevant jongerentheater
Dit jaar heeft Homemade Productions wederom een musical afgeleverd in de lijn van de Carry Slee-bewerkingen Afblijven, Spijt en Razend. Naast het lichtere werk (zoals eerder Hotel de Grote L en Tina de Musical) maakt het productiehuis ook muziektheater gericht op jongeren en jongvolwassenen, met een maatschappelijk relevant thema, dat een duidelijk herkenbaar eigen stempel heeft. Fataal heeft dat stempel zeker, al is dit niet gebaseerd op een boek van Carry Slee, maar op het script dat Dick van den Heuvel eerder schreef voor de gelijknamige film uit 2016. Wat onveranderd deel uitmaakt van de huisstijl is een vlot doorgespeelde eenakter, met een kleine cast die vaak meerdere rollen speelt op stevige maar toch toegankelijke muziek van Jeroen Sleyfer. Zowel verhaal als decor kent geen opsmuk en waar eerdere producties vaak geregisseerd werden door artistiek leider Dick van den Heuvel, heeft nu dochter Robin van den Heuvel haar regie-debuut gemaakt. Dat debuut is er een waar ze best trots op mag zijn.
In Fataal draait het om de levenslustige jongeman Milan (Abel Leemans), die zojuist zijn vriendin Sophie (Vera de Koster) ten huwelijk heeft gemaakt en een eigen nachtclub heeft geopend. Op een avond worden drie vervelende klanten buitengezet. Later die avond nemen ze wraak en geven Milan een pak slaag als hij de club verlaat. Milan wordt zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, waar blijkt dat hij door een dwarslaesie nooit meer kan lopen. Het voorval gooit niet alleen zijn leven overhoop, maar ook dat van zijn vriendin, vader (Lucas Schilperoort) en vriend/collega Ferhane (Samir Hassan).
De viermanscast speelt de personages geloofwaardig en naturel. Abel (die eerder o.a. in Soldaat van Oranje speelde) heeft een prachtige heldere stem en Samir valt vooral op door de losse manier waarop hij de charmante en innemende Ferhane neerzet. Vera keert na een eerdere rol in Spijt terug op het Homemade-nest en speelt als Sophie een vrijgevochten meisje dat geconfronteerd wordt met de harde werkelijkheid. Lucas Schilperoort (o.a. Hair) steelt de show, vooral ook doordat hij moeiteloos schakelt tussen zijn twee belangrijkste rollen. Als vader is hij verbitterd door de vroege dood van zijn vrouw, terwijl hij als arts juist een vrolijke verschijning is. Het is aan het contrast in zijn spel te danken dat dit niet verwarrend overkomt. Die verwarring ligt echter wel op de loer, vooral ook omdat er twee tijdslijnen door elkaar verwerkt zijn; een serie scènes voorafgaand aan de mishandeling en de gevolgen die zich daarna afspelen. Omdat het decor niet veel steun biedt (er wordt veel – en niet altijd met een even duidelijke functie – geschoven met blokken) moet de cast duidelijk spelen om het publiek niet te verliezen. Dat ze daar grotendeels in slagen is zeker ook aan de regie van Robin van de Heuvel te danken.
Zinloos geweld is geen thema dat te lijden heeft onder een gebrek aan aandacht. Fataal geeft er echter een veel doordringender beeld van dan de gebruikelijke stille tochten, gedenkplaatsen en een foto van het slachtoffer. De gruwen van de misdaad krijgen een gezicht. Haarscherp wordt blootgelegd hoe vernietigend de uitwerking is op de levens van de betrokkenen. Met Fataal levert Homemade wederom een aangrijpende productie, waarmee de bijzondere positie in het Nederlandse theaterlandschap wordt bevestigd.
Frank
Meer info en speellijst: www.fataalmusical.nl
