Chaplin nog geen hoogvlieger
Afgelopen donderdag werd de tweede try-out gespeeld van de volledig herontwikkelde musical Chaplin, in het Gentse Capitole. De musical over het leven van Charlie Chaplin werd in 2012 al op Broadway gespeeld, al was het daar niet bijster succesvol, met slechts 24 try-outs en 136 reguliere voorstellingen. Vervolgens werd de productie helemaal omgegooid en begon aan een tweede leven in Brazilië. Die versie is nu door Stany Crets naar het Vlaams vertaald en met een Vlaams / Nederlandse cast aan een serie try-outs in Gent begonnen. In de kerstvakantie zal Chaplin in het RAI theater in Amsterdam spelen, om daarna weer terug te keren naar Vlaanderen.
Chaplin vertelt het verhaal van het Londense straatschoffie Charlie (Nordin de Moor), die samen met zijn oudere broer Sidney (Roel Vanderstukken) al op jonge leeftijd zelf in de kost moet voorzien, nadat vader Charles (Jeroen Phaff) vertrokken is en moeder Hannah (Marleen van der Loo) in een psychiatrische inrichting belandt. Door hun straattoneel en optredens in kroegen wordt Charlie ontdekt door impressario Fred Karno (Pieter van Nieuwenhuyze), die hem naar Hollywood brengt. Daar bedenkt Charlie het typetje dat hem wereldberoemd zou maken, The Tramp, de zwerver met bolhoed, wandelstok, snorretje en herkenbaar loopje. Miljoenen mensen genieten tijdens het tijdperk van de tientallen stomme films die hij sinds 1914 gemaakt heeft. De opkomst van de geluidsfilm betekent echter ook de ondergang van The Tramp, want Chaplin weigert hem te laten spreken. Naast zijn filmcarrière wordt ook zijn persoonlijke leven belicht, zijn voorkeur voor (jonge) vrouwen en zijn anarchistische politiek ideeën. Die leiden uiteindelijk tot een verbanning uit de USA.
In deze try-out fase kan men nog volop sleutelen aan de productie en dat is ook wel nodig. Het verhaal wordt nog vrij vlak uitgespeeld en er ontstaat geen echte band met de personages. Sommige scènes kunnen absoluut sneller. Hoewel Chaplin de koning van de slapstick was, komt dit niet echt terug in de voorstelling. De humor komt nog niet echt over en ook de zang is nog niet altijd op orde. Dat is wel het geval bij hoofdrolspeler Nordin de Moor en Deborah de Ridder, die zijn vierde vrouw Oona speelt, maar zowel Roel Vanderstukken (Sidney Chaplin) als Goele de Raedt (Hedda Hopper) zoeken nog naar hun muzikale vorm. Het toneelbeeld ziet er fantastisch uit, met een sterk decor en dito belichting. Het orkest bevindt zich achter het toneel en wordt slechts een enkele keer in beeld gebracht; daar had men beter gebruik van kunnen maken.
Met Chaplin zet Music Hall een grootschalige productie neer die absoluut potentie heeft. Er is echter al jaren aan ontwikkeld (men begon met de eerste voorstellingen al zes jaar voor de Broadway-première), dus dat geeft al aan dat het geen sinecure is om dit goed over te brengen.
Frank
Meer info en tickets: chaplinmusical.nl