Albert Verlinde wil musicals weer hip maken
Albert Verlinde is van plan meer mensen naar het theater te krijgen. “We willen musical weer hip and happening maken.” De entertainmentdeskundige is sinds begin dit jaar algemeen directeur van Stage Entertainment Nederland, toen zijn eigen bedrijf samenging met dat van Joop van den Ende.
Waar de grote producties van Stage tien jaar geleden zeker twee jaar te zien waren, is nu de gemiddelde looptijd elf maanden. “Ik denk dat het aantal verkochte musicalstoelen in Nederland niet is veranderd”, stelt Verlinde. “Maar er zijn sterke concurrenten die een deel van de markt hebben opgeëist. Soldaat van Oranje heeft de afgelopen vijf jaar twee miljoen bezoekers getrokken. Die zaten dus niet bij ons in het theater.”
Stage Entertainment gaat proberen de juiste doelgroepen aan te boren voor de verschillende producties. “Natuurlijk hoop je altijd op dé hit, daar doe je het voor: de nieuwe Phantom, Aïda of Lion King. En ik denk oprecht dat een Bodyguard, dat volgend seizoen in het Beatrixtheater te zien zal zijn, die potentie heeft.”
De grootste titels in de Utrechtse zaal waren feestmusicals: Dirty Dancing en Mamma Mia. “Dat karakter wil ik veel meer gaan benadrukken. Het Circustheater in Scheveningen moet zich daarnaast nog meer gaan profileren als het grote familietheater: families sparen een jaar om daar met drie generaties heen te gaan en een grote show te zien met alle toeters en bellen.”
Musical lijkt van de radar te verdwijnen als avondje uit. “Film en grote Arena- en Ziggo-producties hebben ook een deel van het segment overgenomen. Die trend gaan we te lijf door voor musicals een groter, nieuw publiek te vinden.”
Bron: ANP