Gisterenavond beleefde West Side Story, met Broadway cast, in Den Haag zijn Nederlandse première. Eerder al waren ze tijdens hun Europese tour o.a. te zien in Manila, Parijs en Tokyo. De daar al lovende reacties over de musical werden door het Nederlandse publiek nogmaals bevestigd met een staande ovatie. Het liefdesverhaal van Tony en Maria is tijdloos en daarom belangrijk om te blijven vertellen. West Side Story zal hier t/m 8 januari 2018 te zien zijn in zowel Den Haag als Groningen.
De zaal lichten gaan uit en spot aan. Op het podium zie je links de Amerikaanse Jets staan en rechts de Portoricaanse Sharks. Twee rivaliserende bendes uit de jaren 50 in Manhattan in New York. De ruimte tussen hen laat goed zien dat ze vijanden zijn. De muziek gaat aan en de bendes proberen elkaar door middel van hun expressieve dans van hun grondgebied te verdrijven. Beiden willen ze de baas worden van hun wijk. Alleen laten Officer Krupke en Lt. Shrank dit niet zomaar gebeuren. Als gezaghebbers willen zij juist verbondenheid creëren tussen de bendes en voorkomen dat ze rottigheid gaan uithalen. Met een lied als ‘Gee Officer Krupke’ maken de Jets maar wat graag de politieagent belachelijk.
Een onbereikbare liefde! Herkenbaar? In West Side Story is dit de rode draad van het verhaal. Als de twee bendes samen komen op een dansfeestje voor een gevecht ontmoeten Tony (Jets) en Maria (Sharks) elkaar. De twee worden op slag verliefd. Helaas zit tussen deze liefde broer Bernardo -leider van de Sharks- in, die Maria laat weten dat een relatie met een Jet onacceptabel is. Ondanks deze woorden blijven Tony en Maria elkaar zien en beelden zich in hoe het zou zijn als ze zouden trouwen. Bij een beslissend gevecht waarbij Riff -de leider van de Jets- overlijdt en Tony Bernardo vermoord lijkt de liefde nog heviger te worden tussen Tony en Maria. Deze liefde wordt in de weg gezeten door Chinno (de verloofde van Maria) die vastbesloten is Tony te vermoorden. Als Maria’s vriendin Anita de Jets hiervoor wil waarschuwen wordt ze verkracht en uit woede laat ze Tony vertellen dat Maria dood is. Tony is natuurlijk ontroostbaar en gaat op zoek naar Chinno. Hij schreeuwt dat hij hem gaat vermoorden. Wanneer Chinno Tony in de rug schiet ziet hij Maria nog levend en overlijdt in haar armen.
De cast van deze versie is nog erg jong. De reden hiervoor is dat het verhaal over jeugdbendes gaat en dan is het wel overtuigender acteurs van dezelfde leeftijd te hebben. Buiten de jonge cast spelen er vier oudere acteurs mee, die de oudere rollen spelen van het stuk, zoals Doc en Officer Krupke. De rol van Tony wordt in deze versie gespeeld door Kevin Hack. Kevin zet een zeer overtuigende Tony neer. Vanaf minuut een weet hij je met iedere noot te raken en je leeft erg met zijn karakter mee. Maria wordt gespeeld door Natalie Ballenger. Natalie bezorgt je met haar stem de rillingen over je lijf en ook haar acteerprestaties zijn uitmuntend. De andere hoofdrollen worden vervuld door Keely Beirne (Anita), Lance Hayes (Riff) en Waldemar Quinones-Villanueva (Bernardo). Alle drie ook zeer uitmuntende spelers, dansers en zangers. De rest van de overige bendeleden van de Sharks en Jets zijn ook allemaal ten eerste fantastische dansers, zangers en acteurs. Dan heb je nog wel Daniel Russell (Baby John) in het bijzonder. Hij is de jongste van alle acteurs, maar doet qua niveau op alle gebieden niet onder voor de rest. Hij is een krachtige danser, een goede zanger en ook qua acteren weet hij vanaf het begin empathie te creëren voor zijn karakter. Talentje in de dop dus.
Het decor van deze musical is eenvoudig, maar ook sterk. Links en rechts van het podium zijn stellages gecreëerd die brandtrappen moeten voorstellen. Dit ziet er erg authentiek uit. Als achtergrond doek hebben ze een wit doek waarop ze de verschillende scènes kunnen afbeelden. Dit maakt dat het verhaal dat zich afspeelt tijdens de scène het belangrijkste wordt en dat het decor dit niet overneemt. Iets wat erg belangrijk is om je stuk geloofwaardig te houden. Verder is de kleding zeer kleurrijk en erg passend met de jaren 50. Doordat de kleding niet te veel poespas heeft, past deze ook weer bij de essentie van het stuk dat niet de bedoeling heeft een feel good musical uit te dragen. Als laatste dan nog de eenheid van muziek, dans en spel. Normaal gesproken is het verhaal ondergeschikt aan deze drie vormen, maar bij de musical komt het allemaal samen. Hierdoor blijft het verhaal de juiste energie houden en zakt het niet in. Diverse uitspattingen in een scène van een expressieve dans of lied gaan dan vloeiend weer over in de rest van de scène. De muziek van Leonard Bernstein maakt de voorstelling hierdoor zowel swingend als meeslepend. Het ene moment zit je swingend op je stoel en het andere moment zit je mee te zwijmelen met een Tony die Maria zingt. De vele expressieve dansen tijdens het stuk van Jerone Robbins, die de rechten kreeg voor de officiële choreografie, roepen veel verwondering op. Iedere dans is stuk voor stuk synchroon en ook iedere individuele danser komt tijdens de dans volledig tot zijn recht. Dit maakt ook dat de dansen niet eentonig worden, wat je vaak hebt bij een musical met veel dans.
Kortom, ben je een liefhebber van romantische liefdesverhalen, swingende muziek en fantastische acteurs, dan moet je West Side Story zeker gaan zien voor het te laat is.
Dominique
Voor meer info en de speellijst zie de website: www. www.tec-entertainment.com