Tina verovert Nederland stormenderhand Musical over het leven van 'The Queen of Rock' in première
Het stormde vandaag in Utrecht. Niet vanwege storm Ciara, maar door de met orkaankracht spelende powerhouse Nyassa Alberta, hoofdrolspeelster in Tina – De Tina Turner Musical! ‘The Queen of Rock’ heeft altijd een enthousiast publiek. Dat was al zo zo toen ze nog een “prinses” was aan de zijde van haar toenmalige echtgenoot Ike Turner in de ‘Ike & Tina Turner Revue’ en helemaal toen ze in de jaren ’80 solo de troon besteeg en de best verkopende vrouwelijke rock ’n roll artiest werd. Zelfs bij haar afscheidstournee in 2009 stond het publiek op de banken. De nieuwe musical Tina – De Tina Turner Musical, die vandaag in première is gegaan in het Beatrix Theater in Utrecht, krijgt het publiek ook schijnbaar moeiteloos enthousiast, dankzij een combinatie van het sterke repertoire van Tina en de fenomenale performance van Nyassa Alberta.
We mogen trots zijn op deze musical, want het is dankzij producent Joop van den Ende dat Tina haar medewerking heeft verleend aan deze productie. Het script is (naast de Amerikaanse toneelauteur Katori Hall) mede van de hand van Frank Ketelaar en Kees Prins, die ook verantwoordelijk waren voor het script van de Hazes-musical Hij Gelooft in Mij. Tina ging bijna twee jaar geleden in première in Londen en speelt daar nog steeds erg succesvol, net zoals inmiddels op Broadway en in Hamburg.
Er is één belangrijk verschil tussen de Engelse en Amerikaanse versies en de Nederlandse: de vertaling. De spelscènes zijn uiteraard vertaald naar het Nederlands, evenals de gezongen nummers die een deel van het verhaal vertellen. Een aantal grote hits wordt in concert-vorm gebracht en zijn dan in de originele, Engelse taal. Het vraagt gewenning om nummers die zó bekend zijn ineens vertaald te horen. Waarschijnlijk is dat voor Nederlands publiek lastiger dan bij de Duitse productie, aangezien Duitsers meer gewend zijn aan nasynchronisatie.
De opening laat kort het silhouet van de mediterende superster Tina zien, vlak voor een groot concert, om vervolgens snel over te gaan naar een kerkdienst in Nutbush, Tennessee. De jonge Anna Mae Bullock laat zien dat ze over uitzonderlijke vocale kwaliteiten beschikt. Echter, haar ouders leven op voet van oorlog en gaan uit elkaar; Anna Mae wordt opgevoed door haar grootmoeder. De leefomstandigheden voor de zwarte gemeenschap in de Zuidelijke staten zijn erg slecht en Anna Mae moet onder andere meewerken als plukster op de katoenvelden.
In een club in St. Louis ontmoet ze Ike Turner (Juneoer Mers), die daar optreedt met zijn band, ‘The Kings of Rhythm’. Ike herkent haar uitzonderlijk talent, neemt haar op in de band en geeft haar de artiestennaam Tina Turner. Ike voelt zich onzeker, door haar talent en vanwege zijn positie als zwarte entertainer in een door blanken overheerste industrie. Hij regeert als een tiran over de band en over Tina. De grote successen die Tina heeft als artiest worden overschaduwd door de geestelijke en lichamelijke mishandeling die ze moet ondergaan. De eerste akte eindigt met een berooide en mishandelde Tina, als ze uiteindelijk Ike verlaat en om onderdak moet smeken bij een motel.
Met niets meer dan haar talent, haar (artiesten)naam en doorzettingsvermogen probeert Tina jarenlang het hoofd boven water te houden. Overdag heeft ze tal van baantjes, o.a. als schoonmaakster, en ‘s avonds probeert ze een solo-carrière van de grond te krijgen. Dat lukt uiteindelijk pas via een Europese omweg, met mega-hits als ‘Let’s Stay Together’, ‘What’s Love Got To Do With It’ en het album ‘Private Dancer’. Tina Turner krijgt voor elkaar wat niemand in Amerika voor mogelijk hield, om als zwarte zangeres op latere leeftijd de superster-status te bereiken. Ze vestigt zelfs een wereldrecord, als ze in 1988 optreedt voor 180.000 toeschouwers in het Braziliaanse Maracanã stadion. Top-artiesten stonden in de rij om met haar een duet op te nemen.
Met Tina – De Tina Turner Musical wordt een deel van haar levensverhaal verteld. Niet alleen het leven voor de schermen, maar ook de harde werkelijkheid daarachter. Vanaf het moment dat Tina begint met optreden zie je haar groeien, als artieste, maar ook als krachtige, zelfstandige vrouw. Als Nyassa het iconische nummer ‘River Deep, Mountain High’ inzet, doet ze dat zó overtuigend dat je niet alleen kippenvel krijgt, maar ook spontaan tranen in de ogen. Het première-publiek gaf na dit nummer een minutenlange ovatie, die wij bij geen enkele première eerder hebben meegemaakt. Het was de showstopper die de droom is van elke artiest en producent. Het is geen Tina-imitatie die ze neerzet, maar een geloofwaardige interpretatie van het personage. Ze danst de beroemde Tina-moves zó soepel en ogenschijnlijk moeiteloos, dat je inderdaad gelooft dat zij ze zelf bedacht heeft. Ze krijgt prachtig tegenspel van Juneoer Mers, die zowel stoïcijns zingend kan zijn als Ike bij ‘Proud Mary’, als diabolisch bij zijn veelvuldige woede-uitbarstingen. Toch laat hij ook de kwetsbare en onzekere kant van Ike zien. Beide hoofdrolspelers nemen het publiek dermate overtuigend mee in hun spel, dat Tina een open doekje krijgt wanneer ze Ike (letterlijk) van zich aftrapt en Ike uitgejouwd wordt bij zijn slotapplaus.
Er kan veel gezegd worden over het plichtmatige, lineair vertelde drama in het verhaal, maar dit is haar levensverhaal, dit zijn haar nummers. Nummers die gemaakt zijn om het publiek te raken. En raken doen ze, dankzij de fenomenale Nyassa, ondersteund door de indrukwekkende on-stage Tina band. Samen laten ze het Beatrix Theater schudden op haar grondvesten! Powerhouse Nyassa bewijst het gelijk van Albert Verlinde, toen hij haar persoonlijk weghaalde bij de Duitse productie van Tina. Tina, vertolkt door storm Nyassa, is nog steeds de ‘Queen of Rock’!
Frank
Tina – De Tina Turner Musical speelt (zeker) tot september 2020 in het Beatrix Theater. Meer informatie en kaarten: www.stage-entertainment.nl
Het foto-album met een reportage van de rode loper, slotapplaus, fotomoment en trapmoment vind je op onze Facebook-pagina.