Tick Tick Boom! is kers op taart van kleine producties dit seizoen
Als één van de laatste voorstellingen dit seizoen ging gisteren Tick Tick Boom! in première, in de Leidse Schouwburg. Deze productie, van de hand van Rent schrijver/componist Jonathan Larson, is nooit eerder in Nederland professioneel op de planken gebracht, maar nieuwkomend producent Tresore heeft er gelukkig alsnog voor gezorgd.
Oorspronkelijk geschreven als monoloog voor één speler (Jonathan Larson heeft het zelf uitgevoerd), is de voorstelling na de voortijdige dood van Larson (hij overleed in 1996 onverwachts aan een gescheurde aorta, de dag voor de eerste try-out van Rent) door David Auburn herschreven tot een eenakter voor drie personen en een rockband. Het autobiografische verhaal gaat over de componist Jonathan, die bijna 30 is, maar het stadium “veelbelovend” (door hemzelf “niets bereikt” genoemd) nog niet is ontgroeid. Hij worstelt met de vraag of hij moet doorgaan als artiest, of moet toegeven aan de wens van zijn vriend Michael (ex acteur, maar gekozen voor een goed verdienende baan in het bedrijfsleven), die hem bij zijn werkgever wil binnenloodsen. Jonathan heeft een LAT-relatie met de danseres Suzan, die haar geld verdient met het “lesgeven aan talentloze kinderen”. Suzan wil dat Jonathan kiest voor een gezinsleven met haar. In de laatste week voor zijn dertigste verjaardag gaat de klok in zijn hoofd steeds harder tikken en hij vreest dat hij uiteindelijk geen andere keuze zal hebben dan zijn droom opgeven.
Het oorspronkelijke verhaal speelde zich af in New York, in 1990. Producent Bastiaan Roeters en vertaler/regisseur Koen van Dijk hebben ervoor gekozen om het geheel te vertalen naar de Nederlandse situatie en in 2014 te laten afspelen. Dat is opvallend goed en met oog voor detail gedaan en toont aan dat het thema van het “dertigers-dilemma” universeel en niet tijdgebonden is. Het enige lastige dat niet helemaal ontweken kon worden, is dat in het oorspronkelijke verhaal Jonathan een bewondering koesterde voor Stephen Sondheim, hier ook naar verwees in de melodielijn van het nummer ‘Summer’ en continu naar zijn bevestiging zocht. In de Nederlandse bewerking heeft Jonathan een grote bewondering voor Henny Vrienten, al is de Sondheim-lijn in ‘Zondag’ wel gebleven. Naast de uitstekende Nederlandse bewerking mag ook een compliment voor het decor niet ontbreken. Een kunstige versmelting tussen een klok en piano-onderdelen, die laat in de voorstelling ook nog een rol speelt tijdens de verjaardag van Jonathan.
Renee zingt het nummer “Kom Bij Je Zinnen” en heeft daarmee de absolute showstopper van de voorstelling.
Tick Tick Boom! is echter niet alleen gezegend met een goed script, goede bewerking en mooi decor. Het wordt ook nog eens uitgevoerd door een cast om je vingers bij af te likken. John Vooijs (Jonathan) kan zijn rock-stem volledig benutten en mag ook weer eens op gitaar meespelen. Het is heerlijk om hem weer te horen, nadat hij sinds het einde van We Will Rock You hoofdzakelijk in Duitsland verbleef als alternate in Tarzan. Een rol die hij overigens tijdens de tour van Tick Tick Boom! gewoon blijft combineren. Renee van Wegberg speelt naast haar eigen rol van Suzan ook een aantal kleinere vrouwenrollen, waarbij de stem die ze opzet als agent van Jonathan tot lachsalvo’s in de zaal leidt. Een stem die overigens geïnspireerd lijkt op de agente van Joey Tribbiani (Estelle) in de televisieserie Friends. Als actrice Karessa zingt Renee het nummer “Kom Bij Je Zinnen” en heeft daarmee de absolute showstopper van de voorstelling. Sander van Voorst tot Voorst maakt de cast compleet als BMW-rijdende Yup Michael en valt op door zijn volle, krachtige stem. Onderling heeft de cast een uitstekende klik en ze worden onstage prima begeleid door de vierkoppige rockband, die op sommige momenten ook nog wat ensemblerolletjes voor hun rekening neemt.
Met Tick Tick Boom! is er wederom een kleinere productie in première gegaan. Het is wat dat betreft echt het seizoen van de kleinere producties, want eerder zagen we al (naast de M-Lab voorstellingen) 50 Tinten de parodie, Garland en Minnelli, Sonneveld, Love Story, De Kleine Blonde Dood, Afblijven, Little Voice en Putting It Together. De concurrentie is dus enorm, al moet gezegd worden dat Tick Tick Boom! toch wel de kers op de taart van kleinere voorstellingen is. The best is saved for last…
Tick Tick Boom! speelt tot 3 mei in theaters in Nederland. Voor meer informatie en speellijst klik hier.
Frank
Scenefoto’s: Wim Lanser
Na afloop van de première spraken we met de cast. Die interviews zie je hieronder: