The Sun is Shining bij ‘Sunset Boulevard’ Derde editie van 'Broadway aan de Amstel' in Koninklijk Theater Carré
Gisteren ging in theater Carré in Amsterdam de musical Sunset Boulevard in première. De voltallig Engelse cast speelde de sterren van de hemel. Onder leiding van het live orkest waande je je weer even helemaal in de jaren vijftig.
Vanaf het moment dat de zaallichten uitgaan, heb je het idee dat je naar een bioscoopfilm zit te kijken uit die tijd. Met een projector wordt namelijk het Paramount intro geprojecteerd op twee verschuifbare wanden. Dit idee blijf je verder de gehele voorstelling houden, want de camera links op het podium blijft opstaan. Daarnaast verslepen de personages steeds de decorstukken, wat er dan weer uit ziet als een filmset die wordt omgebouwd voor de volgende scène.
Er is een lichaam gevonden in het zwembad van Norma Desmond, maar van wie? Sunset Boulevard vertelt het verhaal van scriptschrijver Joe Gillis. Door geldgebrek klopt hij aan bij de Paramount Studios. Echter ziet Betty van het schrijversdepartement weinig in zijn matige werk en wordt hem de deur gewezen. Achtervolgd door schuldeisers, die zijn auto bij overmaat van ramp moeten innemen, komt Joe toevallig bij het landhuis van Norma Desmond, een in de vergetelheid geraakte ster uit het tijdperk van de stomme film, terecht. Wanneer zij erachter komt dat Joe tekstschrijver is, vraagt ze hem haar te helpen na twintig jaar een comeback te maken in showbizzland. Na enige twijfel besluit hij haar te helpen en vanaf dat moment raakt hij verstrikt in een ‘’web’’. Komt hij hier nog uit?
Ria Jones speelt de rol van ster Norma Desmond. Wat een geloofwaardig karakter zet ze neer. Hierdoor weet ze je vanaf het begin helemaal het verhaal in te trekken en te raken. Haar grootse mimiek en fenomenale zangstem dragen hier ook zeker aan bij. Kippenvel van top tot teen bij haar solo ‘’With One Look’’. Danny Mac speelt de rol van spring-in-’t-veld Joe Gillis. Ook hij weet zijn rol zeer overtuigende neer te zetten. Echt op zo’n manier dat wanneer hij een fout maakt, hij deze zo weet te verantwoorden dat je hem als publiek zijnde altijd zal blijven steunen. Naast de looks van Danny (vooral het strakke lichaam in de ruitjeszwembroek!) maakt zijn krachtige zangstem het karakter helemaal af. Danny ademt Joe. Adam Pearce speelt de rol van butler Max von Meyerling. Ook hij zet een personage neer, die je van begin tot eind wil blijven volgen en waarbij je op het puntje van je stoel zit. Adam heeft daarnaast een mannenstem om u tegen te zeggen, waar hij iedereen mee omver blaast. Molly Lynch speelt de rol van prachtige dame Betty Schaefer. Betty krijgt vanaf het begin van de voorstelling gevoelens voor de knappe Joe. Alleen worden haar flirtpogingen niet beantwoord. Door Molly’s kleine maar ook grootse spel weet ze haar gevoelens zeer duidelijk te maken. Je leeft met haar mee en geniet van haar mooie vibrato zangstem.
Qua decor blijkt wel dat deze niet groots hoeft te zijn om een groots Hollywood thema tot zijn recht te laten komen. Met een witte studio-achterwand, die laat zien dat iedere scène een onderdeel is van de film, plus projectieschermen komt iedere scène tot zijn recht. Het thema wordt verder doorgevoerd in decorstukken als een rijkversierde Hollywood-trap in Norma’s landhuis. De muziek van Andrew Lloyd Webber is heerlijk swingende vijftiger jaren muziek. Op zijn tijd klinkt hierin ook de ernst van een bepaald moment door. Twee meesterlijke nummers van Andrew zijn “With One Look” en “Sunset Boulevard”. Indrukwekkend ondersteund door het live-orkest, wat goed tot zijn recht komt door de Carré akoestiek.
Dat licht niet altijd zeer kleurrijk moet zijn, laat deze voorstelling wel zien. Met de witte lichten en spots die gebruikt worden wordt de juiste toon in de voorstelling gecreëerd. De ene keer de glamour van Hollywood en de andere keer een sombere stormachtige avond.
Kostuums in dit verhaal zijn erg belangrijk en ieder kostuum op zich is een juweelstuk. Met zoveel details en sfeervolle kleuren dat je je ogen blijft uitkijken. Ze zijn passend bij iedere rol en de streepjesonderbroek van Joe is oprecht een eyecather, evenals de witte boa van Norma.
Kom vooral kijken naar deze Hollywood pracht en praal. Deze is maar voor twee weken te zien in Carré.
Dominique
Voor meer informatie en de speellijst, zie www.carre.nl/voorstelling/sunset-boulevard
Scène-foto: Manuel Harlan. Première-foto’s: Dominique Platenkamp.