The Prom: meer dan een feestje De musical ging 26 september 2022 in première in het Nieuwe Luxor in Rotterdam
Dat Amerika het land van de onbegrensde mogelijkheden, maar ook van de onbegrensde tegenstellingen is zal niemand kunnen ontkennen. Ook kent het land een zeer eigen middelbare school cultuur, waarbij het hoogtepunt vaak wordt gevormd door het afsluitende schoolbal, the prom. In meerdere opzichten is Nederland echter op Amerika gaan lijken; polarisatie neemt toe, acceptatie van tegenstellingen neemt af en op veel middelbare scholen wordt het afsluitende gala ook gewoon prom genoemd. Het is daarom ook niet nodig om de setting van de musical The Prom naar de Nederlandse situatie te vertalen, want de herkenbaarheid is groot genoeg.
Het verhaal geniet al enige bekendheid vanwege de gelijknamige film (gebaseerd op de oorspronkelijke musical die twee jaar daarvoor op Broadway in première was gegaan), die twee jaar geleden op Netflix verscheen, met hoofdrollen voor Meryl Streep, James Corden en Nicole Kidman. Twee Broadwaysterren (Dee Dee Allen, gespeeld door Pia Douwes en Barry Glickman, gespeeld door Dennis Willekens) zien hun carrière stranden op hun laatste flop, een rap-epos over Eleanor Roosevelt, de first lady en echtgenote van de Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt. Hoewel de eerste recensie veelbelovend leek, werd het stuk volledig neergesabeld door de grote kranten. Zoals producent Sheldon Saperstein (Sjoerd Oomen) al “fijntjes” opmerkt: het probleem is niet het stuk, maar jullie zijn het probleem. Ze zijn de gun-factor kwijtgeraakt door hun oneindig egocentrisme en narcisme. Hun imago heeft een makeover nodig, ze worden Broadway-activisten!
Liever lui dan moe, denken ze een easy win te behalen door het schoolmeisje Emma (Juliëtte van Tongeren) te hulp te schieten. Zij woont in een provinciestadje in de Amerikaanse staat Indiana en wil met haar geliefde naar het eindbal van haar school. Geen probleem, ware het niet dat haar geliefde Alyssa (Soraya Gerrits) heet, een klasgenootje dat nog niet uit de kast is gekomen. Tweede probleem is dat de voorzitter van de ouderraad, Mrs. Green (Wieneke Remmers), aarts-conservatief is; als scholieren een date meenemen, dan dient deze van het andere geslacht te zijn. Dat druist zelfs tegen de plaatselijke wetten in, waardoor ze genoodzaakt is om het bal te annuleren.
De Broadwaysterren Dee Dee en Barry, hun producent Sheldon, “in-between-shows acteur”/Juilliard Alumni/barman Trent Oliver (Barry Beijer) en eeuwig-ensemble meisje Angie Dickinson (Joke de Kruijf) vertrekken naar Indiana om niet alleen het bal te redden, maar ook de liefde tussen Emma en Alyssa. De liberale New Yorkers worden niet bepaald met open armen ontvangen door de conservatieve gemeenschap in Indiana.
The Prom is een typische feel-good musical, met grote shownummers en drama, maar tegelijkertijd een persiflage op een groot aantal musicals. Pia Douwes weet in haar personage Dee Dee een aantal van haar voorgaande rollen te combineren; ze komt op als Norma Desmond uit Sunset Boulevard en bespeelt het publiek met veel drama als Evita Peron. Het over-the-top drama is, mits goed getimed, erg grappig. Met die timing zit het wel goed, waardoor vrijwel elke grap (en dat zijn er veel) goed landt in het publiek. De twee grote mannenrollen (door Dennis Willekens en Barry Beijer) doen wat betreft overacting daar niet voor onder. De personages zijn enorm uitvergroot, net als hun ego’s. Toch blijkt gaandeweg de voorstelling achter elk van deze ego’s een kwetsbare kant te zitten. De hoofdrolspelers krijgen keurig elk een of meer solonummers om mee te schitteren en dat doen ze ook vrijwel zonder uitzondering. Talloos zijn de referenties naar bestaande musicals, zoals Carrie, Elisabeth, The Book of Mormon, The Lion King en Jesus Christ Superstar.
Ster van de show is de jonge Juliëtte van Tongeren. Ze speelt de krachtige, maar toch ook kwetsbare Emma, die een bepalende rol heeft in het verloop van het verhaal. Ze wordt prachtig bijgestaan door de al net zo jonge Soraya Gerrits, die haar geliefde Alyssa speelt. Haar coming-out is niet alleen een ontworsteling aan het juk van haar betuttelende moeder, maar ook een acceptatie van haar eigen identiteit. Beide dames zijn gezegend met een prachtige stem en weten de juiste gevoelige snaar te raken.
Producent Hans Cornelissen verdient een compliment voor zowel zijn droomcasting (zonder de anderen tekort te willen doen, met name Pia/Dennis/Barry/Juliëtte/
The Prom is een heerlijk avondje uit, een feel-good musical die afleiding biedt in onrustige tijden. Daarnaast neemt het op de juiste momenten gas terug, om met oprecht gevoel de boodschap over te brengen: accepteer wie je bent en accepteer hoe een ander is.
Frank
The Prom speelt tot 12 maart 2023 in Nederlandse theaters. Meer info en speellijst: www.degraafencornelissen.nl
