’t Schaep boeit dankzij uitstekende cast, vernuftige staging en prachtig decor Musical 't Schaep met de 5 Pooten in première
De kijkcijfers van dit televisieseizoen kende naast vele dieptepunten ook een hoogtepunt: de eerste afleveringen van De Luizenmoeder werden door 5 miljoen mensen bekeken. Een unicum? Welnee, de acht afleveringen van de oorspronkelijke televisieserie ’t Schaep met de vijf Pooten behaalden gemiddeld ruim zes miljoen kijkers. Weliswaar met een veel kleiner aanbod in televisiezenders (2), maar ook ook met ruim vier miljoen minder inwoners! De vijf vervolgseizoenen die vanaf 2006 werden gemaakt kwamen hier niet bij in de buurt, maar waren toch succesvol genoeg om een theater-versie interessant te maken.
Raoul Heertje ging aan de slag en schreef een script, gebaseerd op de originele verhaallijnen van Eli Asser én de liedjes van Harry Bannink. De musical ’t Schaep en de 5 Pooten ging gisteren in première in het Amsterdamse DeLaMar Theater.
De musical voelt aan als een muzikale sitcom; verplaats “Friends” van een koffiezaak in New York in de 90-er jaren naar een bruin Amsterdams café eind jaren ’60 en wissel de spelscènes af met de herkenbare Harry Bannink liedjes. Natuurlijk moet je een aantal verhaallijnen hebben; de moeizaam ontluikende liefde tussen kroegbaas Kootje (Jeroen van Koningsbrugge) en wasserette-houdster Doortje (Eva van der Gucht); het eeuwig kibbelende echtpaar Riek & Arie Balk (Ellen Pieters en John Buijsman) en stamgasten die zich meer thuisvoelen in hun stamkroeg dan in hun huiskamer. De muziek en het prachtige decor van Marjolein Ettema laten je geen moment twijfelen dat je je in het oorspronkelijke Amsterdamse Café ’t Schaep bevindt; daar kan zelfs een Rotterdammer als John Buijsman niets aan veranderen. De omgeving is authentiek, maar de thema’s zijn hedendaags en universeel; vriendschap, liefde, teleurstellingen en xenofobie. Daan Wijnands heeft wederom een aantal scènes naar een hoger niveau getild met een inventieve staging, gebruik makend van een tafel, barkrukken of fietssturen.
Waar de vertrouwde liedjes de stemming erin brengen, vloeit dat deels weer weg in de dialogen, die soms teveel uitgesponnen zijn. De meeste grappen vallen echter goed in de zaal, mede dankzij de erkende komische talenten als Jeroen van Koningsbrugge, Ellen Pieters en John Buijsman. Jeske van de Staak laat de veelzijdigheid van haar talent eens te meer zien, door na haar bejubelde rol als de jonge Annie M.G. Schmidt nu als lichtzinnige Lena Braams op zoek is naar de liefde van haar leven. Haar oppervlakkige levensfilosofie blijkt echter toch nog een verrassende diepgang te hebben. Een vergelijkbare karakterontwikkeling maken zowel Doortje als Kootje door, waardoor ze loskomen van het typetje waarmee ze in eerste instantie lijken neergezet.
’t Schaep geeft als musical een gezellige en vermakelijke avond. De liedjes zijn herkenbaar, al dragen ze niet al te veel bij aan het verhaal. Een verhaal dat sowieso ondergeschikt is aan de situatieschets en sfeer. Mede dankzij een uitstekende cast, bij vlagen vernuftige staging en prachtig decor blijft de voorstelling boeien.
Frank
’t Schaep met de 5 Pooten speelt tot 14 december in Nederlandse theaters. Meer info: www.tschaepdemusical.nl
