Succesvol Musical Talent Gala 2018 Tweede editie maakt verwachtingen meer dan waar
Vorig jaar werden de eerste schreden op het pad naar een nieuw landelijk musical festival gezet. In de tweede editie heeft de Tilburgse organisatie, waarin theater, opleiding en producenten samenwerken, een nieuwe (grote) stap gezet richting de verwezenlijking van dit doel. In zijn voorwoord in het programmaboekje van de 2018 editie van het Musical Talent Gala, dat de afsluiting vormt van de Nederlandse Musical Dagen, steekt theaterdirecteur Rob van Steen die ambitie niet onder stoelen of banken. Het festival moet internationaal opererende producenten het zicht geven op de talenten en de opleidingen, acteurs in amateurproducties een groot podium geven en het publiek (live aanwezig of via de televisie) warm laten lopen voor de professionele producties in het nieuwe seizoen.
Gisteren was het afsluitend Gala van de Nederlandse Musical Dagen 2018, gepresenteerd door Frist Sissing. In een vrijwel uitverkochte Tilburgse schouwburg presenteerde een aantal producenten welke producties er volgend seizoen in Nederlandse theaters te zien zullen zijn. Willemijn Maandag en Yannick Plugers trapten af met een aantal nummers uit Evita, begeleid door het Musicalkoor bestaande uit studenten en alumni van Fontys Hogeschool voor de Kunsten Musical- en Muziektheater. Het meesterwerk van Andrew Lloyd Webber kreeg een extra dimensie door de fantastische muziek van het Festival Orkest van het Zuiden, o.l.v. Jules van Hessen. Voor de pauze werden nog nummers gezongen uit The Lion King (Annefleur van den Berg en Nigel Brown), Op Hoop van Zegen (Mariska van Kolck) en All Stars (Levi van Kempen), terwijl Fontys-studenten nog een nummer brachten uit A Little Night Music en Spring Awakening. Ook werd de Hoepelman Talent Award (vorig jaar ingesteld en vernoemd naar de vermaarde “Fontys-muziekprofessor”) uitgereikt aan Agaath Verspeten, teamhoofd dans Factorium en coördinator van de MusicAllFactory Volwassenen.
Na de pauze brachten Jeannine La Rose en Carlos de Vries het absolute hoogtepunt van de avond, met een drietal nummers uit The Color Purple. Het werd sterk vervolgd door Marjolein Teepen en Terence van der Loo met twee nummers uit The Addams Family en Jonathan Demoor, Job Bovelander en Priscilla Knetemann die een erg vermakelijk en goed gezongen openingsnummer uit Charley de Musical brachten. Iets verder weg in het volgend seizoen is Stil in mij, maar dat weerhield (vooral) Ferry Doedens en Jeroen C. Molenaar niet om sterke eigen interpretaties van twee bekende Nederlandse popnummers uit deze voorstelling te zingen. Annefleur mocht afsluiten met twee nummers uit Mamma Mia!, waar zij vanaf september in te zien zal zijn.
Het moet gezegd dat het Gala 2018 een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van de eerste editie; het programma was beter in balans, de nummers werden vrijwel zonder uitzondering goed gebracht en de begeleiding door het Festival Orkest van het Zuiden was fantastisch. Daarnaast gaf het een mooi beeld van de mooie producties die volgend jaar te zien zijn in Nederlandse theaters. De Nederlandse Musical Dagen zijn nu al een waardevolle aanvulling op de landelijke musical-events als de Musical Sing-along in augustus en het Musical Awards Gala in januari. Het ligt in de lijn der verwachting dat meer producenten gaan aanhaken en ook een televisie-registratie is zeker de moeite van het onderzoeken waard. Voor deze editie werd in ieder geval het publiek een erg leuke avond voorgeschoteld.
Frank
We spraken de uitvoerend artiesten vooraf (en deels achteraf):