Première We Will Rock You – Rock on in Antwerp
Na 350 voorstellingen in het Beatrix Theater in Nederland, doet de rockmusical We Will Rock You nu ook België aan. Op 13 augustus werd de Nederlandse uitvoering voor het laatst gespeeld. Een deel van de cast werd vervangen door Vlaamse spelers; m.n. Tim Driesen als Galileo, Goele de Raedt als Killer Queen en Karel Deruwe als Nonkel Pop (in Nederland DJ geheten). Marjolein Teepen, Paul Donkers, Martin van der Starre en Floortje Smit verhuisden mee van het Beatrix Theater naar de nieuwe vaste standplaats, de Stadsschouwburg van Antwerpen, net als een deel van het ensemble. In slechts 2 weken tijd maakten zij de transformatie mee naar een Vlaams-sprekende musical, gewijzigde teksten en met een aangepast decor. Na een paar try-outs was gisteren, 1 september 2011, het moment voor de première aangebroken. Dresscode: ROCK!
We Will Rock You, met de grootste hits van Queen, vertelt het verhaal van een wereld 300 jaar in de toekomst, waar door mensen gemaakte muziek, op echte instrumenten, verboden wordt door de Killer Queen. De enige muziek die wordt toegestaan is digitaal geproduceerde muziek. Galileo en Scaramouche komen samen met een groep jongeren, de Bohemians, hiertegen in opstand en gaan op zoek naar de handgemaakte rockmuziek!
De wijzigingen die zijn aangebracht t.o.v. de Nederlandse uitvoering zijn aanzienlijk. Veel uitdrukkingen zijn blijkbaar niet geschikt bevonden voor het Vlaamse publiek en vervangen. Ik begrijp dat “Gordon” vervangen wordt door Clouseau en dat Eddy Wally en de dames van K3 ook niet onvermeld kunnen blijven. Maar door bijvoorbeeld het vervangen van “huppelkutjes” door “trutten” en het vervallen van de “haperende harddisk” bij DJ/Pop verlies je scherpte, waardoor sommige dialogen ook minder spannend en soms zelfs langdradig worden. Dat het restant van de videoband (excuseer: de video castagnette) niet meer wordt ingenomen door een aflevering van “Boer Zoekt Vrouw”, maar door een aflevering van “Familie” is daarentegen wel weer sterk, aangezien Karel Deruwe (Pop) zelf 9 jaar lang in deze dagelijkse soap een hoofdrol speelde. Het decor is wat eenvoudiger, zonder een lift die aan- en afvoer van spelers en rekwisieten onder het toneel mogelijk maakt. Ook de “surfplank” is terug gebracht tot een smalle verhoging, die wel rond draait, maar niet zo over het publiek heen als in het Beatrix Theater. Voor mensen die daaraan gewend zijn wat minder indrukwekkend, maar de nieuwkomer heeft daar natuurlijk geen last van.
Tim Driesen is een compleet andere Galileo dan John Vooijs (om het maar even tot de A-cast te beperken); John is de rocker, terwijl Tim meer de dromer is/blijft. John’s beroemde “rauwe randje” vind je bij Tim niet terug; hij zingt meer “clean”. Goele de Raedt geeft haar eigen invulling aan de rol van Killer Queen, totaal niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de “geschoolde” Pia of de “schizofrene” Daniëlle Veneman, maar een onvervalste valse Vlaamse Killer Queen. Karel Deruwe neemt de rol van “Nonkel Pop” op zich; deze is wat minder dynamisch en spannend dan DJ, maar wel vanuit een geloofwaardige invalshoek. De Nederlandse spelers Marjolein, Paul, Floortje en Martin hebben geen gemakkelijke opgave. Het karakter dat zij inmiddels in hun bloed hebben zitten moet ineens een totaal andere invulling krijgen, al was het alleen maar vanwege de Vlaamse teksten. Ze moesten vooral veel áfleren, om het vervolgens opnieuw te kunnen aanleren. Daar slagen ze wonderwel in, al kan ik als Nederlander natuurlijk niet geheel beoordelen of hun Vlaams ook voor een Vlaming prettig in het gehoor ligt. Ster van de show is ontegenzeglijk Marjolein Teepen; zij is de belichaming van Scaramouche, met een geluid dat alle natuurwetten tart, zó sterk en krachtig uit een zo frèle lichaam. Haar “Someone to love” blies het publiek volledig achterover in het pluche! Bij “Under Pressure” leek het alsof ze zich moest inhouden, om Tim niet te verliezen.
Wat onveranderd is, is het skelet van deze musical, de rock-hits van Queen, zeker de Engelstalige nummers. Deze staan als een huis en brengen ook de vaste Queen-fans (ook bij deze première in grote getalen aanwezig) in vervoering. Het vlees op het skelet is de strakke choreografie van de Gaga-kids, Gaga-politie en Bohemians. Ook daar is helemaal niets op aan te merken.
Met We Will Rock You haalt Antwerpen een dijk van een productie in huis, een kadootje voor de Vlamingen die van Rock en/of musical houden. Voor veel Nederlanders een reden om toch maar weer eens een ritje naar onze Zuiderburen te maken.
Meer info: wewillrockyoudemusical.be
Reserveren via vtmtickets.be of (+32)70 220 220 (€0,30/min)
Reportage van de finale, het trapmoment en interviews: