‘Op Zoek Naar Maria’ trapt liveshows succesvol af Bijna anderhalf miljoen kijkers zien tien zangeressen strijden om hoofdrol
Exact tien jaar en twee dagen na de finale van Op Zoek Naar Zorro is er dan toch een vervolg gekomen op dit populaire programma waarin artiesten strijden om de hoofdrol in een musical. Net zoals de eerste drie edities (waarin gezocht werd naar respectievelijk Evita, Joseph en Mary Poppins) wordt dit ook op de zondagavond uitgezonden. De bijna anderhalf miljoen kijkers voor Op Zoek Naar Maria bewezen dat deze avond toch geschikter is dan zaterdagavond, waar Op Zoek Naar Zorro meer moeite had om topcijfers te scoren.
Het was in meer opzichten een succesvolle avond. Wat is het heerlijk om getalenteerde mensen mooie nummers te zien uitvoeren, begeleid door een zestienkoppige liveband. In tegenstelling tot voorgaande edities zijn de tien finalisten zonder uitzondering professionals, al varieert de ervaring die ze reeds hebben opgedaan wel sterk. Ook opvallend is dat een deel van de kandidaten ook internationaal al aan de weg heeft getimmerd, zoals Nandi, Anouk, Sanne, Tessa en Valerie. Het is een goede keuze om het prachtige Circustheater als decor voor de liveshows te nemen, al blijft het een triest gezicht dat dit helaas nog zonder publiek moet. Dat was ook een van de charmes van de vorige zoektochten, om grote groepen fans verzameld te zien in de kleuren van hun favoriete kandidaat. Nu blijft het bij wat treurige inkijkjes in huiskamers van familie en vrienden.
Het openingsnummer kenden we al van het introductiefilmpje van de tien kandidaten en daardoor niet echt een verrassing meer. De introductie door eerste winnares Brigitte Heitzer was gepast en het is te hopen dat er de komende weken meer ex-deelnemers/winnaars bij betrokken worden. Een opening als bij Op Zoek Naar Zorro, waarbij de winnaars van de voorgaande edities hun overwinningslied mochten zingen zat er helaas niet in.
Tessa Sunniva mocht openen met het Lady Gaga nummer ‘Always Remember Us This Way’ uit A Star is Born. Ze deed dat trefzeker en met veel controle, passend bij haar ervaring in grote rollen. Haar stem is warm, dynamisch en ze schakelt makkelijk. Dat voor Renée de Gruijl het Queen-nummer ‘Somebody to Love’ is uitgekozen wekt geen verbazing. Haar stem is krachtig en bij uitstek geschikt voor pop & rock. Ze had het wellicht nóg wat rauwer mogen brengen, íets meer Scaramouche.
De eerste verrassing van de avond kwam met Valerie Curlingford, die een sterk ingeleefde versie van Frank Boeijen’s ‘Zeg Met Dat Het Niet Zo Is’ bracht. Haar stem is erg prettig en ze is een prachtige verschijning. Haar inleving was echter teveel gericht op theater; bij een televisieregistratie moet je het kleiner houden, want die camera haalt het toch wel dichtbij. Dit nummer werd bij de eerste liveshow van Op Zoek Naar Zorro ook gezongen, door Samuel. Die kwam daarmee in de sing-off en dat lot werd Valerie gelukkig bespaard, want zij kan ons nog veel mooie dingen laten zien en horen. Het contrast met het vierde optreden had welhaast niet groter kunnen zijn. Willemijn Maandag zong en danste vooral ‘Don’t You Worry ‘bout a Thing’, van Stevie Wonder. Ze bracht dat helaas zelf in de praktijk, want ze had zich toch iets meer druk moeten maken om haar zang, die duidelijk te lijden had onder haar focus op de dans. Het publiek herkende dat ook en ze “veroverde” er een plaats in de sing-off mee.
Nandi van Beurden had haar zaakjes wel allemaal onder controle met ‘Leven is Cabaret’. Vocaal zat het helemaal goed, uitstraling was top en haar afdaling van de showtrap was indrukwekkend. Ze stelt hiermee duidelijk haar kandidatuur als één van de favorieten voor de eindzege. Jolijn Henneman was af en toe wat onzeker met ‘Arcade’, al droeg dat wel bij aan haar inleving. Het nummer was ook niet echt geschikt om haar musicalkwaliteiten te tonen, maar die kans gaat ze ongetwijfeld nog krijgen in het vervolg. Die kans kreeg Anouk van Laake wel. Wicked’s ‘Popular’ is niet direct geschikt om heel mooi zuiver te zingen, maar qua staging en acteren kon ze zich uitleven en dat deed ze goed. Wees gerust, iemand die Christine in de Britse Phantom of the Opera mag spelen, kan zich vocaal meten met de beste. Dat gaat helemaal goed komen.
Sylvia Boone werd slachtoffer van de nummerkeuze; ‘Het Duurt Te Lang’ is, zeker in de tot 2 minuten ingekorte versie, een rommeltje waar geen goede zangeres iets van kan maken dat het publiek overtuigt. Ze kreeg te weinig stemmen om de sing-off te ontlopen. De tweede verrassing van de avond was Natascha Molly, die met ‘Something’s Gotta Hold On Me’ zo knalde dat ze Etta James haast deed vergeten. Ze is natuurlijk uitstekend opgeleid (zowel een bachelor klassiek muziektheater als een master degree in muziektheater), maar heeft nog niet zoveel meters gemaakt voor een groot publiek. Ze liet een indrukwekkende hoeveelheid controle zien en heeft een hele goede uitstraling. Mocht ze deze zoektocht niet winnen, dan gaan we zeker nog veel van haar horen! Sanne den Besten mocht met ‘The Lady is a Tramp’ een waardige afsluiter van de eerste liveshow brengen. Ze deed dat met energie en overtuiging, al zal niet iedereen hier een Maria in herkennen, maar dat geldt voor veel van de nummers.
De sing-off ging terecht tussen Sylvia en Willemijn en hoewel de eerste het er duidelijk beter vanaf bracht, koos Pia ervoor om Willemijn toch nog een kans te geven. Het gaf online wat reuring, maar bij vorige zoektochten hebben we Willem Nijholt wel vreemdere keuzes zien maken. Dit was verdedigbaar, maar Willemijn zal aan de bak moeten om volgende week het publiek te overtuigen. Als afscheidslied hadden we echter eerder (een deel van) ‘So Long, Farewell’ verwacht, maar blijkbaar was het belangrijker om de hoge C in ‘Bergen of Dalen’ te laten horen.
Er kwamen online ook veel reacties waarin werd gemeld dat de groepsnummers niet live gezongen waren. Door een orkestlid werd dat tegengesproken, al zouden er wel opgenomen backing vocals meelopen om de leadzang te ondersteunen. Wellicht was er alleen sprake van een synchronisatieprobleem tussen beeld en geluid. Shows als deze, met artiesten van dit niveau, die gewend zijn avond aan avond live op te treden, moeten uiteraard niet geplaybackt worden. Waar we in vorige zoektochten veel liveshows in de studio bijwoonden en toen al constateerden dat de geluidskwaliteit in de studio aanmerkelijk beter was dan wat men thuis op tv kreeg voorgeschoteld, kunnen we nu (helaas) die vergelijking niet maken. We moeten het doen met wat we op TV zien en horen en dat was niet altijd even fijn. Omdat er nu geen rekening gehouden hoeft te worden met publiek in het theater, mag het geluid wat beter geoptimaliseerd worden voor de tv-registratie.
Al met al was het een uitstekende start van een nieuw seizoen ‘Op Zoek Naar’. Zeker in de huidige tijd, waarin theaterbezoek is stilgevallen, kan de musicalliefhebber zich laven aan de talenten die we in Nederland hebben. Deze generatie musicalactrices kan zich prima meten met hun voorgangers uit de eerste vier edities.
Tot slot onze voorspelling, op basis van de eerste liveshow:
Favoriet: Nandi
Outsiders: Natascha, Valerie
Gevarenzone: Willemijn
Frank
De optredens van liveshow 1 vind je hier terug.
Foto: Elvin Boer