‘One de Musical’ begraaft grote ambities met matig script Nieuwe musical in première in Studio's Aalsmeer
“De meest tot de verbeelding sprekende musical ooit”, zo typeerde initiatiefnemer, producent en scriptschrijver Roel Pieters de nieuwe musical One, bij de presentatie van de eerste zes nummers, exact vijf jaar geleden. Er zou een nieuw theater gebouwd worden (The LightTheatre), een “All Around Scenery Black Box Theater”. Grote zakelijke en creatieve namen werden gepresenteerd en de première zou in het najaar van 2018 moeten gaan plaatsvinden, nadat eerder al 2016 en 2017 was genoemd. Het werd 2021, niet in een spectaculair nieuw theater, maar in Studio’s Aalsmeer (het voormalige Showbizcity). De creatieve en zakelijke partners van destijds zijn inmiddels grotendeels vervangen, maar wél met een cast die er mag zijn. Edwin Jonker, Nienke Latten, Soy Kroon en Jasper Kerkhof spelen de hoofdrollen. Helaas vertrok Edwin Jonker enkele dagen voor de première via het zijtoneel en werd in allerijl alternate Jeroen Phaff ingeleerd in de rol van koning Cheops.
De musical kende een lange aanloop, want Roel Pieters heeft er (met tussenpozen) vijfentwintig jaar aan gewerkt. Het epos zou niet alleen het publiek laten kennismaken met de spectaculaire bouw van de piramide van Cheops, als achtergrond van het verhaal van de onmogelijke liefde tussen zijn dochter Mira (Nienke Latten) en arbeider Amon (Soy Kroon), maar ook een allesomvattende waarheid onthullen, “the final secret”. Eindelijk zou de mensheid antwoord krijgen op de meestgestelde levensvragen. De naam veranderde van Cheops de Musical in One de Musical, al lijkt die eerste titel beter van toepassing te zijn.
Er is niets mis met het hebben van grote ambities. Gedurfde projecten, met een origineel idee en een sterke drive om het te realiseren leiden soms tot prachtige resultaten. One de Musical is dat helaas niet en dat ligt niet aan het lef of drive van Roel Pieters. Het idee is simpelweg niet origineel genoeg en daarboven ook nog matig uitgewerkt. Een onmogelijk liefdesverhaal, gesitueerd in het oude Egypte, dat bovendien dramatisch afloopt? Really? De bad guy in het verhaal is Jafar Hemioenoe, gespeeld door Jasper Kerkhof. Net zoals zijn collega-hoofdrolspelers is zijn zang uitstekend op orde, maar dat kan van zijn personage niet gezegd worden. Zijn “briljante plan” (saboteer het bouwen van de piramide, trouw met de prinses en los dan de problemen op die je zelf veroorzaakt hebt) werkt hij uit met misplaatste acties. Hij laat de prinses ontvoeren, maar laat haar vervolgens vrij zonder daar iets mee te bereiken.
De muziek is vaak zwaarmoedig en bombastisch, maar de power-ballads worden fantastisch gezongen door Nienke en Jeroen. Soy maakt indruk, zowel met zijn zang als zijn stage-presence en uitstekend spel. De freerunners en acrobaten laten leuke dingen zien, maar zonder samenhang met het verhaal is het niet meer dan een kunstje en geen kunst. Er zijn maar liefst drie nummers nodig om te benadrukken dat de geliefden elkaar missen en blijkbaar moet er 100x “voedsel is schaars” gezongen worden om te benadrukken dat het volk honger heeft. Wel krijgt de musical de award voor het meeste gebruik van het woord “druif” in één nummer. Het dronkenmans-feestnummer, een zeemanslied met Russische invloeden, heeft geen andere functie dan het nogmaals laten zien van wat stuntacts. Nadat het drama voltrokken is, wordt de onthulling van “the final secret” in een aantal tegeltjeswijsheden afgeraffeld.
De beloofde “immersive experience” is een beetje knullig uitgewerkt, met smalle LED-schermen aan de zijkant en het plafond van de zaal, die, als we op de resolutie afgaan, al 15 jaar geleden zijn aangeschaft. De daar getoonde beelden dragen ook maar zelden bij aan de gewenste, maar niet bereikte meeslepende ervaring. Ook de belichting laat zo nu en dan te wensen over, als een nieuwe solo wordt ingezet door een acteur die niet goed is uitgelicht, waardoor je eerst moet gaan zoeken wie er nu zingt en waar deze persoon staat.
Helaas is de producent er niet in geslaagd de grote ambities waar te maken. Dat er door omstandigheden moet worden afgezien van nieuwbouwplannen en een high-tech decor is geen ramp. Dat het script uiteindelijk niet meer omvat dan de opzet voor een matige show in een attractiepark is dat wel. Daar kan zelfs de uitstekende cast niets aan veranderen. Je moet wel erg veel verbeeldingskracht hebben om dit de “meest aansprekende musical ooit” te noemen.
Frank
One de Musical speelt ook tijdens de avondlockdown een aantal matinees. Meer info en tickets: www.onedemusical.nl

Helaas eens met deze recensie, zonde van de ambitie. Fijn dat er ondanks het werk en de dromen van de producenten wel eerlijke recensies worden geschreven!