On Your Feet! brengt opzwepend spektakel én drama Nederlandse cast zet een uitstekende voorstelling neer
Gloria Estefan, zeven Grammy Awards. Emilio Estefan, negentien Grammy Awards. Honderd miljoen verkochte platen. Samen verantwoordelijk voor de doorbraak van Latin-pop in de mainstream muziekindustrie. Samengebracht door hun liefde voor muziek, samengebleven door hun liefde voor elkaar. Samen succesvol door een niet aflatende inzet en doorzettingsvermogen.
De term jukebox-musical doet On Your Feet! tekort. Waar meestal het verhaal net voldoende body bevat om een serie bekende nummers aan op te hangen, vertelt On Your Feet! waar de wereldhits die Gloria & Emilio gemaakt hebben vandaan komen. Hun immigranten-achtergrond, de weerstanden die ze ondervonden in de muziekindustrie, de familie- en persoonlijke drama’s. Ze wilden muziek maken die hun Cubaanse roots niet zou verloochenen, maar ook toegankelijk maken voor een wereldpubliek.
De voorstelling opent spectaculair; als de gordijnen weggetrokken worden staat de complete band – met blazers en percussie – on stage te spelen. Het is de Miami Sound Machine, dat ‘Rhythm is Gonna Get You’ speelt, de hit van Gloria Estefan & The Miami Sound Machine tijdens een concert in 1990. Gloria staat op het hoogtepunt van haar roem, maar het drama is nabij. Dat zien we echter pas in de loop van tweede akte. In flashbacks naar Cuba eind jaren ’50 en de Cubaanse wijk Little Havana in Miami in de jaren ’70 wordt het verhaal verteld van Gloria Fajardo García, haar ontmoeting met Emilio Estefan en hoe zijn band Miami Latin Boys na het toetreden van Gloria wordt omgedoopt in Miami Sound Machine. Met hun crossover latin-pop sound veroveren ze de wereld, maar als een vrachtauto zich in de tourbus boort, lijkt alles voorbij.
Er wordt handig gebruik gemaakt van een aantal van de wereldhits die Gloria al dan niet samen met de Miami Sound Machine heeft gemaakt. Met de pauzefinale, ‘Conga’, wordt het publiek opgezweept de pauze in gestuurd en datzelfde gebeurt na de zes minuten durende mega-mix aan het slot van de voorstelling. Dramatische en muzikale hoogtepunten zijn ook de nummers ‘If I Never Got to Tell You’ en vooral ‘Wrapped’. Het eerste is een duet tussen Gloria’s moeder en Emilio aan het ziekenhuisbed van Gloria, speciaal geschreven voor On Your Feet! door Gloria op muziek van haar dochter Emily. Het tweede, een prachtige ballad uit 2003, laat zien hoe Gloria op het randje van de dood zweeft. Eerst ontmoet ze haar overleden vader en grootmoeder weer, ziet zichzelf als klein kind, om vervolgens het duet met Emilio te besluiten. Door de witte kleding in deze scène wordt duidelijk gemaakt dat het geheel zich in het onderbewuste van Gloria afspeelt.
‘If I Never Got to Tell You’ en vooral ‘Wrapped’ zijn dramatische en muzikale hoogtepunten.
Over de casting van deze eerste internationale versie van On Your Feet! is al veel gezegd en geschreven. De term “whitewashing” viel regelmatig, maar dit werd met klem tegengesproken door zowel producent Albert Verlinde als Gloria en Emilio, die zelf nauw bij het castingproces betrokken waren en daaraan hun goedkeuring gaven. Over de keuzes die gemaakt worden kan altijd gediscussieerd worden, maar er moet gezegd worden dat deze cast een uitstekende voorstelling neerzet. Vajèn van den Bosch heeft niet alleen de kenmerkende sound en timbre van Gloria, ook laat ze mooi de ontwikkeling zien van de tiener die niet graag in de belangstelling staat, tot de zelfverzekerde volwassen pop-diva. Ze levert met deze rol een prestatie die gezien haar jonge leeftijd opmerkelijk genoemd mag worden! Voor de casting van Emilio is gekozen voor een gedeelde rol; Jim Bakkum en Tommie Christiaan spelen deze rol afwisselend. Niet sinds de dubbele bezetting van Sunset Boulevard (waarin Pia Douwes weliswaar de première speelde, maar de rol verder deelde met Simone Kleinsma) is de “duo-acteur” zo geschikt geweest voor de hoofdrol als nu Tommie Christiaan. Jim speelt Emilio met overtuiging, charme en een sterke zang, maar Tommie (die we al enkele keren tijdens de try-outs zagen) voegt daar nog meer dynamiek en geloofwaardige latin moves aan toe. Nurlaila Karim (moeder Gloria) speelt en zingt de sterren van de hemel en de luchtige noot die Ellen Evers als grootmoeder van Gloria toevoegt wordt gelukkig niet overdreven. Frank van Hengel (vader van Gloria) maakt veel indruk met zijn prachtige zang, zeker in het eerste deel van ‘Wrapped’. Het ensemble bestaat voor een groot deel uit top-dansers, die de swingende choreografieën van Sergio Trujillo retestrak uitvoeren.
On Your Feet! verenigt een swingende spektakel-musical met mooi gespeeld drama, on-stage begeleid door een stevige band. Met een op zich simpel decor (afkomstig van de Broadway-productie) worden zowel de sfeer van Cuba in de jaren ’60, als Miami een decennium later en de grote concertzalen gecreëerd. Dit alles wordt door deze Nederlandse cast zeer overtuigend gebracht, waardoor het publiek niet alleen feestend naar buiten gaat, maar in de tussentijd ook nog diep ontroerd is door het (waar gebeurde) drama.
Frank
On Your Feet! speelt uitsluitend in het Beatrix Theater in Utrecht. Meer informatie en kaarten: www.onyourfeet.nl
