Mamma Mia! claimt de prijs • musicaljournaal

Mamma Mia! claimt de prijs Geheel vernieuwd versie in première gegaan in DeLaMar Theater

Laat de musical-titel Mamma Mia! in een gesprek vallen en je krijgt allerlei reacties, van herkenning, vreugde, misschien soms zelfs afkeer, maar nooit zal iemand (oprecht) kunnen zeggen dat de titel ze niets zegt. Mamma Mia! is een fenomeen; sinds de eerste opvoering bijna vijfentwintig jaar geleden, zorgden wereldwijd miljoenen bezoekers voor miljarden omzet. In Nederland was de jukebox-musical met muziek van ABBA al driemaal opgevoerd, de laatste première amper vijf jaar geleden. Toen vorig jaar door producenten Ruud de Graaf en Hans Cornelissen werd gemeld dat Mamma Mia! opnieuw naar Nederland zou komen, in een geheel vernieuwde opzet én met een nieuwe vertaling, waren de reacties niet altijd even mals. Te snel, op uitgekeken, blijf van het origineel af, waarom altijd die herhalingen vormden misschien wel 80% van de reacties. Vandaag werd bewezen dat ze  stuk voor stuk ongelijk hadden. Deze Mamma Mia! claimt de prijs – niet zomaar een prijs, maar de hoofdprijs!

Mamma Mia!

De combinatie van de nieuwe vertaling, de nieuwe choreografie en een fantastische cast zorgt ervoor dat deze Mamma Mia! eigenlijk de uitvoering is die het altijd had moeten zijn. Brigitte Heitzer is een heerlijke Donna, speelt vrij in al haar emoties, soms zo gek als een deur, maar die ook twintig jaar liefdesverdriet als een waterval uitstort over haar tegenspeler. René van Kooten (Sam) kan niet anders dan het zwijgend ondergaan, elk verwijt overtuigt hem weer iets meer wat voor wereldvrouw hij achterliet op dat Griekse eiland, eenentwintig jaar daarvoor. Brigitte en René zijn prachtig op elkaar ingespeeld; niet alleen stonden ze samen in Evita (waarvoor beiden een Musical Award wonnen), ze zijn ook al jarenlang vrienden. Ze weten elkaar op zoveel levels te inspireren en te motiveren, dat Sam, dankzij René, ineens een interessant personage is. De compleet vernieuwde vertaling (door Jeremy Baker) van de nummers maakt ze zoveel urgenter, dat het verhaal (dat op zich niet veranderd is) veel beter verteld wordt. Het geeft de spelers ook meer houvast om de nummers echt te acteren, in plaats van alleen maar als muzikaal intermezzo te brengen. Hoe Brigitte ‘De winnaar claimt de prijs’ afwisselend prachtig zingt, dan weer parlando-stijl voordraagt of uitschreeuwt, geeft veel meer emotie aan de scène. Prachtig! René moet het getormenteerd ondergaan, maar het kan niet anders dan dat hij vanbinnen vervuld is van trots. Samen laten ze ook waarschijnlijk de beste ‘SOS’ zien die ooit in een Mamma Mia! gespeeld is.

Toch is het niet bepaald alleen maar de grote Brigitte & René show, daarvoor zijn er teveel andere goede elementen. Soraya Gerrits speelt een innemende Sophie, die zowel haar kwetsbare kant als haar voortvarendheid laat zien. Ze windt, zoals een goed dochter betaamt, haar vaders om haar vinger, maar smelt (net als de rest van zaal overigens) bij het door Brigitte prachtig  gezongen ‘De tijd glipt door mijn vingers’. Charme en uitstraling is iets wat Samir Hassan niet ontzegd kan worden. Hij zet die kwaliteiten ook uitstekend in als Sky en hij vormt een mooi koppel met Soraya. Zowel de Dynamos als de andere twee vaders zijn perfect gecast. Carolina Dijkhuizen staat stevig in haar schoenen (al moet je dat – gezien haar hakken- niet letterlijk nemen) en speelt Tania sexy en met zelfspot. Wieneke Remmers is als Rosie uiterst grappig. Doordat de Dynamos beiden hele goede zangeressen zijn (en dat is zeker geen regel in Mamma Mia!-land), kunnen ze ook veel meer uit hun gezamenlijke nummers halen. Als je Dennis Willekens de rol van Harry (Henri) Kien ziet spelen, kun je je eigenlijk niet voorstellen dat iemand anders die rol speelt. Het is naturel, overtuigend, grappig en hij zingt prachtig. Barry Beijer (Bart Oostman) is niet direct het type Indiana Jones, maar dat maakt het juist zo pakkend. Hij is de blanke pit zonder echte ruwe bolster, maar die uiteindelijk toch als een blok voor Rosie valt in een hilarische scène, vlak voordat het huwelijk voltrokken moet worden.

Als je als sterren van de show Brigitte, Rene en vertaler Jeremy noemt, dan mag de vierde ster niet onvermeld blijven. Chiara Re heeft als choreograaf meer ruimte gekregen, omdat de voorstelling geheel opnieuw neergezet mocht worden. Ze heeft de dans en staging naar een enorm hoog niveau getild en laat daarbij zien dat je niet altijd hoeft terug te grijpen naar standaard danspasjes. Een mooie stap voorwaarts voor het Nederlandse musicalgenre. Dat het jonge en enthousiaste ensemble het heel goed uitvoert geeft aan dat ze als team in staat zijn om tot grote hoogte te stijgen. Het decor bestaat zoals gebruikelijk uit de taverne, dat dit keer op een draaischijf is geplaatst. Er zijn daardoor snelle scènewisselingen mogelijk en dat houdt de vaart er lekker in.

Mamma Mia! lijkt een veilige keuze, maar de producenten hebben zeker niet op safe gespeeld. Het getuigt van lef om deze show helemaal opnieuw neer te zetten, maar “no pain, no gain”. Het resultaat is een versie die Mamma Mia! naar ongekende hoogte tilt. Dat is een team-effort, want zonder lef, zonder de nieuwe vertaling, zonder die prachtige choreo’s en zeker ook zonder deze fantastische cast was dit nooit gelukt. Nu mag je met recht zeggen: dit is next level Mamma Mia! 

Frank

Mamma Mia! speelt to 21 april 2024 in Nederlandse theaters. Meer informatie en tickets: mammamiademusical.nl


Gerelateerd aan dit artikel
Première, Recensie
Deel dit artikel:
0 💫 Toon mijn favorieten