‘Hello, Dolly!’ is magistrale verpakking van gedateerd verhaal MediaLane maakt groots debuut op Nederlandse musicalmarkt
Het perfecte plaatje. Dat is niet alleen de titel van een populair televisieprogramma, maar had ook zeker de ondertitel kunnen zijn van de nieuwste versie van Hello, Dolly!, die debuterend theaterproducent MediaLane gisteren in première liet gaan. Daar zag het overigens 24 uur eerder niet naar uit, want de stem van titelrol-speelster Simone Kleinsma had het begeven. The show must go on, maar een Hello, Dolly! zonder Dolly kan uiteraard niet. Een avond rust en ongetwijfeld wat medische hulpmiddelen gaven Simone echter haar stem terug. Een nietswetende toeschouwer zou hebben kunnen concluderen dat Simone op de toppen van haar kunnen de première speelde. Het zal echter een mega-inspanning van haar gevraagd hebben.
Het plaatje is niet alleen vanwege een fantastische Simone perfect, maar vooral ook vanwege een spectaculair decor en een eindeloze reeks prachtige kostuums, die het gevoel geven dat je met een tijdmachine 120 jaar terug in de tijd bent gegaan, naar het New York dat de 20e eeuw binnenstapte. Er wordt al enige jaren gebruik gemaakt van LED-schermen in het theater, maar MediaLane heeft met Hello, Dolly! weer een flinke stap voorwaarts gemaakt; de schermen zijn niet alleen haarscherp, met levendige kleuren, maar sluiten ook vanuit elk gezichtspunt in de zaal naadloos op elkaar aan, waardoor de grens tussen scherm en traditionele decorstukken compleet vervaagt.
De musical vertelt het verhaal van Dolly Levi, een weduwe die van koppelen van huwelijkspartners haar beroep heeft gemaakt, maar daarnaast ook, heel opportunistisch, diensten aanbiedt als dans- of muzieklessen. Ze verkeert continu in geldnood en heeft daarom haar oogje laten vallen op de bijna-miljonair Horcus ten Gelder (Paul de Leeuw) uit Yonkers, New York. Die heeft Dolly opdracht gegeven een partner voor hem te vinden, maar Dolly weet de kandidaten zo slinks te presenteren dat Horcus ze afwijst. Twee medewerkers van Horcus, Cornelius (Freek Bartels) en Benjamin (Martijn Vogel), maken gebruik van de afwezigheid van Horcus om zelf naar New York City te gaan, op zoek naar een mooie jongedame.
Hello, Dolly! is een spectaculaire Broadway-musical waarmee de “Golden Age” van Broadway min of meer werd afgesloten. De scènes zijn groots, met een strak ensemble en overweldigende muziek. Naast de al genoemde Simone Kleinsma bestaat de cast stuk voor stuk uit toppers, die vocaal mogen uitpakken (Freek Bartels en Nandi van Beurden), de komische noot verzorgen (Martijn Vogel, Jip Bartels) en excelleren in de grote dansscènes (Yoran de Bont). Het visuele en vocale spektakel kan echter niet verbloemen dat het verhaal gedateerd aanvoelt, met een soms trage ontwikkeling en voorspelbare afloop. De scènes zijn fantastisch mooi, indrukwekkend en zeker vermakelijk. Hoogtepuntje in het geweld is echter een verstilde scène waarin Dolly alleen aan een tafel zit te eten, terwijl het toneel al is veranderd in een rechtbank voor de volgende scène. Simone eet vervolgens in hoog tempo de schaal met pommes duchesse leeg, tot hilariteit van de zaal.
Of het nu om de cast, decor of kostuums gaat, de schaalgrootte van Hello, Dolly! zie je maar zelden in Nederland. Het getuigt van een flinke portie lef van Iris van den Ende, om daarmee te debuteren in de theaterwereld. De keuze voor Hello, Dolly! is qua verhaal wellicht niet meer zo geschikt, het is wel een perfect vehikel om een indrukwekkend visitekaartje af te geven, zowel voor hoofdrolspeelster als producent. Dat van Simone hadden we al (hoewel ze er nog een groot aantal uitdeelt in deze show), maar dat van Iris maakt duidelijk dat ze meteen een grote speler wil zijn op de Nederlandse musicalmarkt. De volgende musicalproducties staan al in de steigers (Waitress – met Willemijn Verkaik – start eind september) en de eigen productie From Diana, with Love, dat ook volgend seizoen gaat spelen), maar Hello, Dolly! zal het Nederlandse publiek nog tot begin januari 2021 een indrukwekkend spektakel bieden. Het zal geen toeval zijn, dat op de Internationale dag van de Vrouw, dit gerealiseerd wordt door twee powervrouwen, Simone Kleinsma en Iris van den Ende.
Frank
Meer info en kaarten: www.hellodollydemusical.nl
Reacties
<span class="entry-title-primary">‘Hello, Dolly!’ is magistrale verpakking van gedateerd verhaal</span> <span class="entry-subtitle">MediaLane maakt groots debuut op Nederlandse musicalmarkt</span> — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>