Geen koudwatervrees bij eerste tryout The Little Mermaid
Bijna een jaar geleden kondigde Stage Entertainment / Joop van den Ende Theaterproducties een nieuwe samenwerking met Disney Theatricals aan, waarbij in navolging van producties als Beauty & The Beast en Tarzan, opnieuw een Disney musical volledig werd bewerkt voor de Europese markt. Dit keer zou The Little Mermaid (oorspronkelijk op 10 januari 2008 in New York in première gegaan) met een nieuw script bewerkt gaan worden, zodat het ook meer op een volwassen publiek gericht werd. De bedoeling was dat deze musical nog voor de zomer van 2012 in Nederland in première zou gaan. Op 8 februari werd bekend gemaakt dat The Little Mermaid, met Tommie Christiaan in de hoofdrol van Prins Erik, in mei het Groningse Martiniplaza zou aftrappen. Twee weken later presenteerde de producent de nieuwe Ariël aan Nederland, de in musicalland relatief onbekende Tessa Sunniva van Tol. Na een repetitieperiode die via Amsterdam en het Duitse Essen naar Groningen ging, werd op zaterdag 5 mei voor het eerst voor publiek gespeeld. Het bijna uitverkochte Martiniplaza (zaalcapaciteit 1580 plaatsen) was klaar voor de allereerste uitvoering van The Little Mermaid nieuwe stijl. Verwacht overigens geen complete recensie nu, want dat zou op basis van een eerste tryout niet juist zijn. Net zoals wij eerder bij de eerste tryouts van Petticoat en Zorro gedaan hebben willen we echter wel een tipje van de sluier oplichten.
Om met het belangrijkste te beginnen: de show staat al verrassend goed! Ondanks dat er veel techniek aan te pas komt (waarover later meer) werd er zonder showstop gespeeld. Afgezien van een incidentele uitglijder van een rolschaatsende sidderaal, was aan niets te merken dat het hier een eerste tryout betrof. Althans, niet voor het publiek. De creatives (en ook de aanwezige Disney-vertegenwoordigers uit Amerika) zullen ongetwijfeld hun aantekeningen hebben gemaakt om de puntjes verder op de i te zetten. Het publiek heeft echter al een fantastische show gezien, met een onvervalst Disney-karakter. Het verhaal van Hans Christiaan Andersen en de muziek van Allan Menken zijn een uitstekende basis om mee te werken en Martine Bijl heeft zich in de vertaling volledig kunnen uitleven om de spitsvondigheden uit te werken die het ook voor een volwassen publiek uiterst vermakelijk maken. De cast is een mix van voor de hand liggende keuzes (wie anders dan Marjolijn Touw kan zo briljant de rol van slechterik Ursula op zich nemen?) en een verrassend buitenbeentje als Tessa Sunniva van Tol, die als Ariël mag dromen van een bestaan in een wereld die niet de hare is. Een droom die voor Tessa inmiddels is uitgekomen. Haar zang is uitstekend, ze acteert verrassend sterk en ziet er prachtig uit. Met Tommie Christiaan heeft The Little Mermaid een gedroomde prins Erik gevonden, zowel in uitstraling, zang als dans.
Het ingenieuze en prachtige decor laat wisselingen tussen de wereld onder water en aan land zien. Het zwemmen wordt uitgebeeld terwijl de spelers door de lucht vliegen. Dit ziet er niet alleen erg overtuigend en spectaculair uit, maar zorgt ook voor een complexe staging in 3 dimensies. De coördinatie tussen de zwembeweging van de meerminnen en de versnelling die ze daardoor krijgen is een technisch hoogstandje.
Met The Little Mermaid heeft Stage Entertainment / Joop van den Ende Theaterproducties wederom een pareltje in de theaters staan, dat liefhebbers van Disney-producties erg zal aanspreken. Het nodigt uit om zowel met een jong- als volwassen publiek te bezoeken – en terug te keren. Áls er al een kritiekpuntje op basis van deze tryout genoteerd mag worden, dan is het dat er te weinig tijd en aandacht is geweest voor het eindapplaus. Het publiek heeft een deel van de staande ovatie voor gesloten doek gegeven en dat had best met een korte toegift beloond kunnen worden.
The Little Mermaid speelt in theaters in Nederland. Meer info: www.musicals.nl/the-little-mermaid
Frank