Gedrukte media verliezen positie in cultureel mediabereik Internet is gedrukte media gepasseerd in cultureel bereik
De gedrukte media verliezen terrein met het aandeel in het cultureel mediabereik. Dat blijkt uit het rapport ‘Cultuur in Beeld’ dat in opdracht van het Ministerie van OCW is opgesteld en vorige week gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Het gaat bij ‘cultureel mediabereik’ om lezen over cultuur in gedrukte media en luisteren of kijken naar cultuur via radio en tv of via internet en sociale media. Het percentage mensen dat minstens éénmaal per jaar in gedrukte media over cultuur (in de categorie ‘populaire voorstellingen’, waar ook musical onder valt) heeft gelezen is in 2016 gelijkgebleven ten opzichte van 2014, namelijk 51%. Koploper in mediabereik is nog steeds Radio/TV, dat ook nog een kleine toename in bereik realiseerde, van 68% naar 71%. Internet is als cultuurbron de gedrukte media gepasseerd en steeg van 48% naar 54%. Social media heeft nog steeds het kleinste bereik, maar zag wel de sterkste groei, van 38% in 2014 naar 46% in 2016.
Dat gedrukte media niet in bereik zijn gedaald is overigens opvallend te noemen, aangezien zowel dag, week- als maandbladen al jaren te kampen hebben met sterk teruglopende oplages.