En De Winnaar is … Emile Louwers
Nina. Ben. Freek. Lisa. Noortje. Slechts een handvol namen van winnaars die de laatste jaren in uiteenlopende talentenjachten op televisie gekozen werden door het publiek. Doorgaans zijn het jonge mensen aan het begin van een carrière in dans, zang of theater. De een heeft al wat meer ervaring dan de ander, maar voor allen geldt dat ze in een klap enorme bekendheid krijgen en door producenten en marketeers vervolgens met de nodige multimediale aandacht als product in de markt worden gezet. Want geld moet er verdiend worden, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het ook nieuwe kansen, rollen, optredens of opleidingen oplevert. De een is nog steeds bekend en succesvol, van de ander horen we niets meer. Van wie we in ieder geval nog steeds horen is Jamai Loman, in 2003 de winnaar van de eerste serie Idols, die zich o.a. bewees in musicals als Les Misérables, Urinetown en eerder dit jaar in de M-Lab productie Maria!.
Sieta Keizer, artistiek directeur van M-Lab en tevens regisseur, nodigde schrijver Henk Rijks uit om samen met Jamai, acteurs Thomas de Bres en Christine van Stralen, en Frans Heemskerk (muzikale leiding) een nieuwe voorstelling te ontwikkelen, De Winnaar. Vandaag werd in Amsterdam-Noord een voorproefje getoond aan de pers. Jamai speelt in De Winnaar de rol van Emile Louwers, die –hoe kan het ook anders- net een talentenjacht heeft gewonnen en samen met zijn moeder Nettie bij zijn nieuwbakken manager Hans aanwezig is voor het ondertekenen van zijn (wurg?)contract. Dat Emile graag eigen repertoire wil zingen en uitbrengen, vindt manager Hans een goed idee, maar nu nog niet: Emile moet eerst meer bekendheid krijgen bij het grote publiek en dan mag hij eens af en toe tussendoor een eigen nummer brengen, met muziektape uiteraard, niet met een live band. De voorstelling is nu volop in ontwikkeling, waarbij de cast de nodige inbreng heeft en met name Jamai kan putten uit zijn eigen ervaringen. Laatstgenoemde benadrukt echter dat het geen autobiografisch verhaal wordt.
Het is de bedoeling dat het publiek tijdens de voorstelling een actieve bijdrage kan gaan leveren via de social media en daarmee het verloop mede kan bepalen. Net zoals tijdens de talentenshows op televisie. De mogelijkheden hiervoor, zo geeft Sieta Keizer aan, zijn enorm en definitieve keuzes hoe dit te integreren in de voorstelling moeten nog worden gemaakt.
De Winnaar is te zien van 17 december 2011 t/m 9 januari 2012. Voor meer informatie en kaartverkoop: www.m-lab.nl
Promo #DeWinnaar