Efteling gaat verder op ingeslagen pad met ‘Caro’ Première van nieuwe voorstelling in het Efteling Theater
Afgelopen weekend ging de nieuwste voorstelling van Efteling Theaterproducties in première, in het eigen theater gelegen naast het attractiepark. Met Caro gaat de Efteling verder op het pad dat ze met de vorige show (De Sprookjesprokkelaar) al was ingeslagen. Waar kenmerkende musical-elementen ontbreken, zijn nu meer dansscènes en acrobatische circusacts toegevoegd. Om dat te onderstrepen is de indeling van het Efteling Theater volledig omgegooid; de actie speelt zich nu af op een centraal (rond) podium, met de tribunes daaromheen gebouwd.
De show is (losjes) gebaseerd op de eigen park-attractie, de Stoomcarrousel. De titel Carrousel had wellicht meer voor de hand gelegen, maar dat zou mogelijk verwarring hebben opgeleverd met Carousel, van de hand van een zekere Stephen Sondheim. In de draaimolen van het leven gaat het om het levensverhaal van een willekeurige toeschouwer; we hebben echter het vermoeden dat de keuze voor de man die “uit het publiek geplukt wordt” niet geheel willekeurig is… Onder aanvoering van Mijnheer en Mevrouw Tijd (gespeeld door respectievelijk Marcel Visscher en Talita Angwarmasse) wordt het leven van deze man, Oscar, in een aantal fases uitgespeeld. Als jong kind zien we hem spelen samen met jeugdvriendinnetje Eva. Als adolescent raken ze het contact kwijt als Oscar een wereldreis maakt, maar later komen ze elkaar toch weer tegen. Ze trouwen, krijgen een kind en ondervinden de ups en downs die het leven met zich meebrengt. Liefde lijkt het centrale thema te zijn daarin, gezien het openings- en slotlied.
Het verhaal wordt op verschillende manieren uitgebeeld, maar dialoog hoort daar niet bij. Het is vooral een visueel spektakel, waarbij (veelal moderne) dans en acrobatiek wordt omlijst door gezongen bestaande (pop)nummers (met een veelal clichématige urgentie), thematische muziek uit het attractiepark en aanvullende muziek geschreven door René Merkelbach. Grote decorstukken, aqua- en pyrotechniek worden niet geschuwd en bepalen – meer nog dan de acts zelf – het circusgevoel. Marcel Visscher is theatraal in zijn bewegingen en mimiek en is daarmee ook een spreekstalmeester-zonder-tekst. Korte kreten in verschillende talen moeten zo nu en dan duidelijk maken wat er bedoeld wordt. Vocaal zijn zowel Marcel als Talita top!
Het probleem met Caro is dat het een beetje een gerecht met teveel ingrediënten is, waardoor de totaalsmaak onduidelijk wordt. Er zit té weinig echte top circusacts in, de dans is bij vlagen uitstekend, maar vervalt ook regelmatig in wat, schijnbaar doelloos, achter elkaar aan rennen. De gebruikte symboliek zal vooral door volwassenen opgepikt worden, waardoor er wellicht wat te weinig focus is op het jongere publiek. Een voordeel is wel dat door het ontbreken van echte dialoog, de voorstelling net zo goed gevolgd kan worden door niet-Nederlands sprekende gasten, hetgeen beter aansluit bij de ambitie van de Efteling om een internationaler publiek te trekken. Caro refereert ook meermalen naar park-attracties, waardoor het meer een verlengstuk is van het attractiepark, dan een zelfstandige productie. Ook gezien de bijzondere staging en decor, lijkt het uitgesloten dat hiermee na het komend seizoen door Nederland getoerd kan worden, zoals de laatste jaren gebruikelijk is geworden.
Als de Efteling het ingeslagen pad nog verder zou bewandelen, kan er zeker een indrukwekkende show ontstaan, die ook internationaal aansprekend is.
Frank
Meer info en tickets: www.efteling.com/nl/theater/caro

Reacties
<span class="entry-title-primary">Efteling gaat verder op ingeslagen pad met ‘Caro’</span> <span class="entry-subtitle">Première van nieuwe voorstelling in het Efteling Theater</span> — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>