Efteling blijft met ‘De Sprookjessprokkelaar’ vernieuwen De Efteling heeft met De Sprookjessprokkelaar weer een aantal vernieuwingen toegepast
De zomer is voorbij, dus de Efteling heeft weer een nieuwe musical. Het is al haast een traditie, dat Efteling Theaterproducties in de maand september met een nieuwe eigen productie komt, die op woensdagen en in het weekend (en in de Kerstvakantie ook op andere dagen) in het eigen Efteling Theater speelt. Dit keer is de musical gebaseerd op het verhaal dat Paul van Loon, samen met Prinses Laurentien Van Amsberg-Brinkhorst, schreef in opdracht van de Efteling: De Sprookjessprokkelaar.
In De Sprookjessprokkelaar doorkruisen een aantal verhaallijnen elkaar; zo is er Graaf Stanislav (een rol van Dieter Spileers), die met zijn gezin in een kasteel woont, maar ook regelmatig op reis gaat om verhalen te verzamelen voor zijn bibliotheek, die eenmaal per jaar voor de burgers opengesteld wordt. Echter, op een dag keert hij niet terug van een reis en blijft zijn vrouw (Käthe Staallekker) met zoon Stijn achter. Verbitterd en berooid sluit zij het kasteel. Het jonge meisje Sterre woont na de dood van haar moeder bij haar Opa (Diederik Rep) en brengt haar dagen door met het lezen van het laatste boek dat ze van haar moeder kreeg. Als het boek is stukgelezen, zegt Opa haar op zoek te gaan naar de Sprookjesbibliotheek. Die vindt ze, beheert door de Sprookjessprokkelaar (eveneens gespeeld door Diederik Rep). Daar leert ze dat verhalen niet alleen gelezen moeten worden, maar vooral ook gedeeld.
De Efteling heeft het verhaal omringd met herkenbare elementen uit het park of eerdere producties, zoals Oberon zijn vrouw Titania (uit Droomvlucht), gespeeld door Dieter Spileers en Marleen de Vries. Ook de typerende parade door de zaal ontbreekt niet, alsook het inzetten van eenmalige figuranten (grootouders met kleinkinderen deze keer) in elke show. Nieuw in deze productie is het gebruik van projecties ter ondersteuning van het decor, maar ook een meer ballet-achtige choreografie (door Daan Wijnands) en het opnemen van acrobatische acts. De voorstelling wordt vlot in één akte uitgespeeld, waardoor ook de kleinste toeschouwers de aandacht er goed bij kunnen houden.
De cast heeft het erg druk, vanwege een aantal dubbelrollen en bijbehorende verkledingen. Toch blijft de vaart er in en zijn er rustpunten met een aantal mooi gezongen nummers. Deze zijn echter wat minder catchy dan in voorgaande producties. De Efteling heeft met De Sprookjessprokkelaar weer een aantal vernieuwingen toegepast, waardoor het zowel voor Efteling- als musical-liefhebbers een interessante voorstelling is die de reis naar Kaatsheuvel meer dan waard is.
Frank
Meer info en kaarten: www.efteling.com/nl/theater/sprookjessprokkelaar
Met de première van De Sprookjessprokkelaar beleefde ook het nieuwe subkanaal TeddyCam van Musicaljournaal haar première, waarin junior-reporter Teddy haar eigen ‘vlog-style’ verslag doet van deze middag: