Disney's 'Frozen': voor sommige musicals wil je smelten • musicaljournaal

Disney’s ‘Frozen’: voor sommige musicals wil je smelten Nederlandse versie van Disney hitmusical is in première gegaan

Zelden had een animatiefilm zo’n verpletterend effect als de Disney-hit Frozen, in 2013. Als een komeet schoot de film omhoog in de charts van bezoekcijfers, om uiteindelijk bijna 1.3 miljard dollar om te zetten. Toch geven cijfers niet eens helemaal weer wat de impact was op de bezoekers; kinderen waren er verzot op, jonge meisjes kwamen steevast verkleed naar de bioscoop, zich identificerend met hetzij de koele, ingetogen, maar magische Elsa, hetzij met de uitbundige spring-in-het-veld Anna. Ze bleven de film bekijken, tientallen – waarschijnlijk soms zelfs honderden keren – en konden de iconische nummers moeiteloos meezingen. En het bleef niet bij de film: de merchandise was niet aan te slepen en werd aanvankelijk zelfs tegen woekerprijzen verkocht op eBay, meet & greets met Anna & Elsa in de Disney attractieparken kenden wachttijden oplopend tot meer dan vijf uur. Frozen was een wereldhit, dus een musical kon niet uitblijven.

De voorbereiding op de musical begon zelfs al voordat de film officieel werd uitgebracht. Toch duurde het nog tot 2017 voordat de eerste pre-Broadway try-outs gespeeld werden, in het Buell Theatre in Denver, Colorado. Begin 2018 ging de musical spelen op Broadway, waar de speelperiode werd beëindigd vanwege de pandemie. Disney besloot later Frozen niet te hervatten op Broadway, omdat er naast The Lion King en Aladdin geen plaats leek te zijn voor een derde Disney-musical op Broadway. Frozen ging toeren door de USA en in een aantal landen kwamen eveneens Frozen-producties. Zes jaar na de Broadway-première is Nederland aan de beurt. De Nederlandse Frozen speelt nu uitsluitend in het Afas Circustheater in Scheveningen, waar vandaag de gala-première plaatsvond.

De voortekenen voor een Nederlands Frozen-succes zijn positief; de try-outs waren tot de laatste stoel uitverkocht en het publiek omarmt de voorstelling volledig. En terecht. Frozen maakt als musical minstens net zoveel indruk als de film. De reacties in de zaal zijn uitbundig en enthousiast, niet alleen van de kinderen, maar vooral ook van de volwassenen. Het loont zich dat Disney bij de ontwikkeling van de musical meer nadruk heeft gelegd op de karakterontwikkeling van de hoofdpersonages, zodat er meer gelaagdheid in zit en het gedrag van zowel Elsa als Anna aansluit bij hun respectievelijke persoonlijke ontwikkeling. De keuze voor de actrices die vormgeven aan de prinsessen-zusjes blijkt ook een schot in de roos!

Dat Vajèn van den Bosch werd gecast voor de rol van Elsa is, gezien haar carrièreontwikkeling niet verbazingwekkend.  Al sinds haar eerste grote rol – Lila in de Efteling/Stage Entertainment musical Droomvlucht – maakt zij grote indruk en ze schuwt een uitdaging in volgende producties zeker niet. Ze auditeert met succes voor rollen die doorgaans zijn voorbehouden aan actrices die aanzienlijk meer meters gemaakt hebben. Of het nu gaat om Sandy in Grease (op zeventienjarige leeftijd!), de hoofdrol van Gloria Estéfan in On Your Feet (19 jaar oud), schitteren in de Cirque du Soleil musical Paramour in Hamburg (21), Elphaba in Wicked in Hamburg (23 jaar oud), Éponine in Les Miserables (24 jaar oud), of Jane in Tarzan in Stuttgart, als vijfentwintigjarige, ze legde de lat voor zichzelf keer op keer weer wat hoger – en slaagde met vlag en wimpel. In al deze rollen heeft ze haar vaardigheden verder uitgebouwd, waardoor ze nu op het punt is gekomen dat ze zowel in haar acteren als haar zang een geloofwaardige Elsa neerzet, die de iconische scènes en nummers recht doet. Als aan het einde van de eerste akte het intro van ‘Laat het los’ klinkt, krijg je automatisch al kippenvel. Vajèn brengt het vervolgens met zoveel gevoel, urgentie en daadkracht, dat het publiek volkomen overdonderd de pauze in gaat, nadat ze het beloond hadden met een meer dan verdiende staande ovatie. Waar we tot voor kort de overtuiging hadden dat alleen Willemijn Verkaik de rol van Elsa kon vertolken, weten we nu dat ze met Vajèn een prima opvolgster heeft.

De eerste keer dat we Nienke Latten zagen, was toen ze zeven jaar geleden in de tour van de Efteling musical De gelaarsde Kat de rol van Prinses Tessa speelde, waarmee ze de rol overnam van… Vajèn van den Bosch. We voorspelde haar toen al veel mooie rollen. Dat het nu als prinses naast diezelfde Vajèn is, maakt de cirkel rond. Nienke speelt Anna precies zoals het hoort: eerlijk, onbevangen, eerst-doen-dan-denken en met een hart van goud. Haar liefde voor haar zus is oprecht en ze heeft alles voor haar over. Échte liefde bestaat, niet alleen in de romantische vorm, maar ook als zussenliefde. Vocaal is Nienke van topklasse en ze werd ook niet van de wijs gebracht door al het gooi- en smijtwerk door Prins Hans. De connectie tussen Nienke en Vajèn komt prachtig tot uiting in hun duet nadat Anna haar zus heeft gevonden in het ijspaleis. Ze versterken elkaar en laten zien dat hun band, ondanks hun verschillende karakters, onlosmakelijk is.

Tristan van der Lingen is als Disney prins – ook al is hij de dertiende in lijn – goed op zijn plaats. Zijn uitvoering van Hercules‘ “Go The Distance” in Op Zoek Naar Danny & Sandy was daar al een voorbode van en dat wordt nu weer bevestigd. Steven Roox heeft de eer om als Olaf het meest “likeable” figuur uit de voorstelling te spelen. Hij heeft niet alleen de vrolijke uitstraling die hiervoor noodzakelijk is, maar vooral ook zijn vaardigheden als poppenspeler. Hij wordt daardoor één met de pop en je vergeet dat je niet naar een echte sneeuwpop kijkt. Naidjim Severina mag, na The Lion King en Aida, zijn derde Disney-productie spelen in het Circustheater. Hij is innemend als Kristoff en zijn samenspel met Sven (je zal maar de hele voorstelling op handen en voeten moeten spelen, met geen ander uitzicht dan de toneelvloer – complimenten aan Mathijs Pater en Nicholas Li) is fijn om naar te kijken. Geleidelijk komt hij tot inzicht dat rendieren weliswaar beter zijn dan mensen, maar hij toch oprechte liefde kan voelen voor Anna. Last but not least wordt het ijs gebroken door de openingsscènes, waarin de kinderen die de jonge Elsa en Anna spelen het publiek uitstekend opwarmen. Tijdens de première had vooral Anna de lachers op haar hand.

Qua toneelbeeld had het contrast tussen Frozen en de voorganger in het Circustheater, Aida, niet groter kunnen zijn. Het decor is spectaculair en vol special effects. De vele kostuums zijn uitbundig, met snelverkledingen die wereldrecords breken. Disney heeft met Frozen werkelijk alles uit de kast getrokken om het publiek te overdonderen. Less is more gaat hier zeker niet op.

Vajèn en Nienke raken het sweet spot van hun personage, zonder het te overdrijven en daardoor ongeloofwaardig te maken. Ze maken daarmee Anna en Elsa écht – en het publiek voelt dat. Het filmsucces kwam mede doordat (jonge) kijkers zich kunnen identificeren met de zussen; de musical heeft hetzelfde effect. Alle spektakel en special effects ten spijt, als je niet meeleeft met de personages, dan pakt het niet. Dát is nu de grote kracht van Frozen, waardoor het publiek ontroert raakt, meeleeft en in vervoering wordt gebracht. Frozen is de musical waarvoor je wil smelten!

Frank

Frozen speelt uitsluitend in het Afas Circustheater in Scheveningen. Meer informatie en kaarten: www.frozendemusical.nl


Gerelateerd aan dit artikel
Première, Recensie
, , , , ,
Deel dit artikel:
0 💫 Toon mijn favorieten