De Gelaarsde Poes is geen kat in de zak
Het Rotterdamse Ro Theater heeft een eer hoog te houden als het gaat om het bewerken van een sprookje tot een parodische vertelling met veel humor. Ze deden het eerder met Lang en Gelukkig (1 musical award), Snorro (volgend jaar opnieuw in de theaters), Woef Side Story (5 Musical Awards) en De Zere Neus van Bergerac (7 nominaties Musical Awards). Aan dat rijtje voegen ze nu De Gelaarsde Poes toe.
Alex Klaasen toont eens te meer aan één van de meest veelzijdige en talentvolle musicalacteurs van Nederland te zijn.
Het verhaal is gebaseerd op het Sprookje van Moeder de Gans ‘De Gelaarsde Kat’, over de molenaarszoon Jaap (Tom van Kalmthout) die alleen een kat erft van zijn vader, terwijl zijn oudere broers de molen en het vee toebedeeld krijgen. Het blijkt allerminst een kat in de zak, want het intelligente beest (indrukwekkend sterk gespeeld door Bart Rijnink, die de door een blessure uitgevallen Maarten Heijmans tijdelijk vervangt) weet zijn baas als Markies van Calebas aan het hof van de koning te introduceren. Aan dit verhaal heeft schrijver Don Duyns echter nog een aantal hedendaagse elementen toegevoegd, zoals de James Bond-parodie James Blond (wederom een sterke rol van Arjan Ederveen), maar ook het taalgebruik is nauwelijks zeventiende-eeuws te noemen, met vele verwijzingen naar onder meer de Koningin Máxima imitatie uit LuckyTV en de Nederlandse politiek. Die combinatie geeft heerlijk absurdistische humor, versterkt door slapstick-effecten. De Koning (Dick van den Toorn) heeft drie dochters, waarvan de oudste (Wendy – een rol van Keja Kwestro) het paleis ontvlucht, op de kermis Jaap ontmoet en verliefd wordt op hem. Haar twee zussen Wies en Willeke (gespeeld door Steyn de Leeuwe en Daan Colijn) hebben meer oog voor James Blond. Die laatste wordt ingehuurd om te voorkomen dat reus Benjamin (Alex Klaasen) prinses Wendy als maaltijd krijgt opgediend door zijn moeder (Dick van den Toorn). Doordat een aantal acteurs meerdere rollen speelt, moeten ze erg vaak van personage, stem en kostuum wisselen. Vooral Alex Klaasen valt daarin op, die zowel lakei, reus als Thaise poes Mi Tong is. Hij toont ermee eens te meer aan één van de meest veelzijdige en talentvolle musicalacteurs van Nederland te zijn en niet voor niets recordhouder is met de meeste Musical Awards, vier stuks – en een grote kans op een vijfde.
De muziek bestaat uit het oeuvre van Michael Jackson, met nieuwe liedteksten van Alex Klaasen. Choreograaf Daan Wijnands heeft zich duidelijk laten inspireren door de video-clips van Michael Jackson, maar heeft dat uiterst vakkundig weten te combineren met de kenmerken van de personages. Als reus Benjamin op ‘Thriller de kenmerkende move met de zombie-bewegingen maakt, is dat niet alleen erg herkenbaar, maar bovenal zeer komisch. Je zou haast vergeten dat de moves ook nog eens erg strak worden uitgevoerd!
De Gelaarsde Poes is een productie die aangeprezen wordt als familie-voorstelling, al zal het voor de allerkleinsten wat minder geschikt zijn. Niet zozeer vanwege het taalgebruik, want kinderen zijn tegenwoordig (helaas) wel gewend aan uitdrukkingen als ‘fuck off’ en ‘bitch’, maar omdat tweeënhalf uur exclusief pauze teveel van hun aandacht vraagt. Houden ze dat wel vol, dan heb je gegarandeerd succes, door de absurde situaties, scherpe one-liners, hoog tempo en bovenal een top-cast!
Frank
De Gelaarsde Poes staat tot 28 maart in Nederlandse theaters. Meer info en tickets: rotheater.nl/gelaarsdepoes