Commissariaat voor de Media stelt onderzoek in naar ‘Op Zoek Naar Maria’ Onder andere de reclame voor de result-show zou niet toegestaan zijn
Vandaag werd bekend dat het Commissariaat voor de Media, het zelfstandig bestuursorgaan dat toezicht houdt op naleving van de Mediawet, een onderzoek zal instellen naar het AVROTROS-programma Op Zoek Naar Maria. Er wordt onder meer gekeken of het splitsen van de liveshow en een result-show, met daartussen een reclameblok niet strijdig is met de Mediawet, die stelt dat een programma op de publieke omroep niet onderbroken mag worden door reclame. Daarnaast wordt gekeken naar het commercieel belang van Stage Entertainment, producent van The Sound of Music. Zoals gesteld door columnist Angela de Jong in het AD, zou het het programma een anderhalf uur durende reclamespot voor deze productie zijn en riep op tot actie: “Hallo mediawaakhond, word eens wakker”, schreef ze. Het commissariaat heeft vandaag verklaard dat na intern overleg is besloten een onderzoek in te stellen. Op welke termijn dat onderzoek beslag krijgt, is nog niet gemeld. Ook is niet duidelijk of dit onderzoek plaatsvond naar aanleiding van de column in het AD, of dat het een hiervan onafhankelijke actie is.
Het Commissariaat voor de Media staat onder leiding van een college dat momenteel bestaat uit twee benoemde leden en een vacante positie. Om de navolging van de Mediawet te controleren en waar nodig af te dwingen, beschikt het Commissariaat over een palet aan toezichts- en handhavingsinstrumenten. Met “toezicht op maat” kiest het Commissariaat per geval de meest geschikte benadering. Dat kan een individueel gesprek zijn of een boete en alles wat zich tussen deze uitersten bevindt.
Foto: Elvin Boer