Commercieel drama voor ‘Musicals in Concert’?
Komend weekend staat ‘Musicals in Concert’ op het programma, in de Amsterdamse Ziggo Dome. Hoewel de cast uit doorgaans aansprekende namen bestaat, lijkt het nu toch uit te monden in een commercieel drama voor de producent, Joop van den Ende Theaterproducties. Toen de kaartverkoop van start ging, op 20 juni jongstleden, gingen er al geluiden op dat gevraagde toegangsprijzen veel te hoog zouden zijn. De 1e rang tribune en normale veldkaarten moesten €65 kosten en voor de Golden Circle veldkaarten vroeg men zelfs €75. Reeds begin oktober werden de veldkaarten tegen gereduceerde prijzen aangeboden, via kanalen als “Actie van de Dag” en aanbiedingen op Marktplaats met kortingen tot 40% en later ook 50%. Tweederangs kaarten op de tribune werden exclusief via VakantieVeilingen verkocht. Toch bleek ook hier onvoldoende animo voor te zijn, waarna ook veldkaarten via Vakantieveilingen werden verkocht, tegen prijzen zelfs onder €20 per twee kaarten. Maar ook daar kreeg men de grote Ziggo Dome niet mee vol (ondanks de uitingen op televisie, dat het “vrijwel uitverkocht” was en de “kaartverkoop heel hard ging”), dus werd er zeer recent een speciale “VIP tribune” geïntroduceerd, die achter de arena werd geplaatst. Minder veldkaarten voor de verkoop dus, maar de VIP-tribune werd wel al direct met 50% korting aangeboden, voor een bedrag van €37,50 per kaart. Reguliere veldkaarten worden nu zelfs met ruim 80% korting aangeboden, via het CJP kanaal. Ook particuliere aanbieders op Marktplaats zien dat er vrijwel geen biedingen geplaatst worden op de tientallen kaarten die daar aangeboden worden. Daarnaast probeert men het concert meer te positioneren als een “popconcert” in de hoop hiermee ook een ander, groter publiek aan te spreken.
Het zal geen verbazing wekken dat dit met name onder de boekers van het eerste uur tot onrust heeft gezorgd. Waar het in de branche gebruikelijk is dat kaarten voor de minder goede plaatsen tegen lager actietarief worden aangeboden, ziet men nu ineens betere plaatsen in de verkoop komen, voor prijzen die een fractie zijn van wat de trouwe musical-aanhang heeft betaald. Een aantal bezoekers heeft hierover hun beklag gedaan en hebben daarop het aanbod gekregen tot een “upgrade”; kaarten op de VIP-tribune, tegen hetzelfde tarief als wat er oorspronkelijk betaald is. Trouwe boekers kunnen dus voor €65 respectievelijk €75 tussen de laatboekers zitten die daar €37,50 voor betaald hebben. En vaak nog beter zitten, want de “upgrade” kaarten blijken een aantal rijen áchter de plaatsen te zijn, die men krijgt als er rechtstreeks geboekt wordt voor de VIP-tribune.
De vraag is of de producent hier wel garen mee spint, want het eigen trouwe publiek wordt hiermee vervreemd en laat dat in social media ook duidelijk blijken. Het plezier waarmee velen uitkeken naar dit concert lijkt nu op voorhand al vergaan en de animo om vroeg te boeken zal merkbaar afnemen. Of de laatboekers, die door de bodemprijzen naar het concert worden gelokt, hiermee de smaak te pakken krijgen en terug zullen keren bij volgende edities (wat, gezien deze problemen, zeer twijfelachtig is), of in het theater bij de één van de reguliere musicalproducties, is maar zeer de vraag; ze zullen zeker niet bereid zijn de hoge prijzen te betalen die normaal zijn voor het theater.
Commercieel is Musicals in Concert dus niet geslaagd. Of dat artistiek gezien anders is, zal komend weekend blijken.