Bettina & Renée zijn #perfect Personality theatershow van twee multitalenten
Originaliteit, herkenbaarheid en oprechtheid. Drie kenmerken van een willekeurige “perfecte” voorstelling. Bettina Holwerda en Renée van Wegberg scoren “slechts” twee uit drie, met hun nieuwe theatervoorstelling #perfect. Toch weten ze anderhalf uur lang een opvallend leuke, grappige en soms ontroerende voorstelling neer te zetten. Het thema van de vrouw die alle ballen in de lucht wil houden is niet bijster origineel, maar de anekdotes waarmee de sterk gezongen (pop)nummers worden afgewisseld zijn dermate persoonlijk dat ze niet alleen geloofwaardig zijn, maar ook herkenbaar en oprecht.
Bettina Holwerda heeft inmiddels een reputatie opgebouwd als een uitermate grappige vrouw, die zelfspot niet schuwt en haar “glamourleven” regelmatig relativeert. Die kant van zichzelf laat ze uiteraard regelmatig zien in #perfect. Naast moeder en echtgenote (van Jim Bakkum – hetgeen ze regelmatig de dames in het publiek onder de neus wrijft) is ze ook musicalartiest, die grote rollen heeft mogen spelen – al was het soms als (niet=spelende) understudy van haar toneelgenote Renée van Wegberg. Die is niet getrouwd met Jim Bakkum, maar heeft wel twee musical awards op haar naam staan. Ze heeft net als Bettina drie kinderen, waarvan één “bonus”, bij twee mannen, wat weer een geheel eigen dynamiek geeft. Niet dat Bettina ze bij twee mannen heeft overigens, enkel met Jim Bakkum. Voor het geval je het vergeten bent, dat is haar echtgenoot.
De dames sparen zichzelf niet en behandelen thema’s als horror-bevallingen, echtscheiding, miskramen, schuldgevoelens, zelfs hun cupmaten komen aan de orde. Meestal uiterst grappig, maar soms wordt er ook een serieuze toon aangeslagen. De muziek zijn veelal popnummers van sterke vrouwen (zoals Loreen, Lady Gaga, Madonna, Beyoncé, Dolly Parton en Pink), maar ook Defying Gravity komt voorbij. Zo heeft Bettina toch nog de kans om dat nummer te zingen, want als understudy van Willemijn Verkaik en Renée van Wegberg in Wicked, heeft ze enkel éénmaal een halve voorstelling mogen spelen. Dat was de tweede akte, dus het iconisch nummer ging nét aan haar neus voorbij.
Qua herkenbaarheid mikken de dames vooral op een vrouwelijk publiek. Dat bleek ook, want in het (uitverkocht) DeLaMar stonden er meer mannen op het toneel (drie muzikanten, waaronder Renée’s partner Berry Janssen) dan in de zaal. Toch heeft deze man een erg leuke avond gehad, niet in de laatste plaats vanwege de innemende personalities van de leading ladies, die niet alleen de muziek heel goed brengen, maar ook goede vertelsters blijken te zijn. (Maar dat wisten we van Renée uiteraard al…)
We kunnen helaas nooit meer ontspannen naar een nummer van Johnny Cash luisteren. Waarom dat is, kun je zelf nog tot eind maart 2023 uitvinden, want zolang speelt #perfect nog in diverse theaters. Gezien de belangstelling voor deze voorstelling, zou een verlenging of herneming op zijn plaats zijn.
Frank
Speellijst en tickets hier.