Amandla! Mandela raakt de kern van cultuur
Nelson Mandela (Mvezo, 18 juli 1918 – Johannesburg, 5 december 2013) is een baken in de wereldgeschiedenis; na zijn jarenlange strijd voor gelijke rechten van blank en zwart en zijn vrijlating van Robbeneiland is hij dan ook gekozen tot de eerste zwarte president van Zuid-Afrika.
Na de succesvolle theatertour van Amandla! Mandela in 2009, brengt Bos Theaterproducties deze musical terug in DeLaMar theater te Amsterdam met een deels vernieuwde cast. Speciaal voor deze voorstelling is vanuit Zuid-Afrika het wereldberoemde koor ‘Khayelitsha United Mambazo’ overgevlogen om de voorstelling in ensemblevorm op een spectaculaire manier aan te vullen.
De flow die deze Afrikaanse cast met zich meebrengt is ongekend en heeft elementen die we in Nederland realiter niet kennen. De dans komt louter uit het hart, de zang puur vanuit de ziel. Alle zintuigen worden in de eerste scene dan ook direct geprikkeld op het moment dat celmuur van Mandela verdwijnt en de gehele cast inclusief de 8-jarig Mandela met het nummer ‘ubuntu’ tevoorschijn komt.
Mandela zelf wordt gespeeld door niemand minder dan Kenneth Herdigein (Moordvrouwen, GTST, Keyzer & De Boer Advocaten). Ondanks dat zang niet Kenneth’s sterkste kant is, wordt dit opgevangen door zijn zeer sterke spel wat de rol volledig passend maakt. Met Ad Knippels (The Sound of Music, Love Story) als vakkundig tegenspeler is dit dan ook een eersteklas acteurscombinatie. Joanne Telesford (The Lion King, Fame, Tarzan), die in de rol van Winnie Mandela kruipt, weet het publiek al snel te veroveren met haar warme uitstraling, desalniettemin komt het talent van Joanne in deze voorstelling niet volledig tot zijn recht door de bescheiden nummers en geringe aanwezigheid op toneel.
De cast brengt af en aan Afrikaanse teksten te gehore en doet dit erg overtuigend, het is goed te volgen voor het publiek en op het moment dat het echt onduidelijk wordt, wordt dit opgelost door een dialoog in het Nederlands.
Het verhaal van Nelson Mandela is er een dat voor altijd verteld zou moeten blijven worden, het educatieve aspect van de show is dan ook formidabel. Mandela’s leven heeft tot een keerpunt in de Afrikaanse geschiedenis geleid en musical is een toegankelijk middel om het ontstaan en verloop hiervan te omschrijven. Een aspect waar je als producent tegenaan kan lopen is dat een kwetsbaar verhaal als dit goed en volledig verteld moet worden, zodat elementen niet verkeerd begrepen worden. De kwestie hierin is dat een voorstelling snel te lang wordt, zoals hier enigszins het geval was. Door de spanningsboog van de voorstelling leek aan het einde van de eerste helft de aandacht van het publiek wat te verslappen, ook tegen het einde van de tweede acte was er gevoelsmatig net een scene en een nummer te veel.
Het decor is simpel maar multifunctioneel: er bevindt zich een halve oplopende cirkel op het toneel die op vele verschillende manieren gebruikt wordt; van rechtszaal tot zijn geboortedorp in Zuid-Afrika. Het live orkest zit op het toneel, wat absoluut niet onterecht is omdat de dynamische muziek, geschreven door Paul de Munnik, keer op keer kippenvel doet geven.
Ook voor de niet musical liefhebber is dit een voorstelling om zonder twijfel te bezoeken; de kippenvel momenten, culturele onderlaag en ijzersterke muziek zijn al reden genoeg om deze show te gaan zien.
Amandla! Mandela is tot en met donderdag 31 maart te zien in DeLaMar theater in Amsterdam, kaarten zijn te verkrijgen vanaf 29,50 euro via www.delamar.nl
Mila-Marie