‘Aida in Concert’: Uitmarkt meets Festival Première van concertante-uivoering in Autotron
Nadat we eerder al concertante versies hebben gezien van Jesus Christ Superstar en Elisabeth, heeft Stage Entertainment Nederland in samenwerking met Shows & Events dit jaar besloten om een muzikale, verkorte versie van Aida te brengen. Waar voor Elisabeth in 2017 en 2018 een passende omgeving (respectievelijk Paleis Het Loo en Paleis Soestdijk) werd gekozen, lijkt de keuze voor Aida in het Autotron minder voor de hand liggend. Toch blijkt dit qua infrastructuur een prima locatie. Nee, het probleem van ‘Aida in Concert‘ is niet zozeer de combinatie met de locatie, maar de keuze van de titel zelf. Het verhaal van Aida laat zich een stuk lastiger vertellen door enkel de liedjes, dan bijvoorbeeld Elisabeth; voor bezoekers die het verhaal niet kennen worden de dialogen node gemist. Dat laat onverkort dat de uitvoering van deze nummers door deze topcast, begeleid door het orkest onder leiding van Maurice Luttikhuis, een fantastische ervaring is.
De musical Aida, geschreven door Elton John en Time Rice, is gebaseerd op de gelijknamig opera van Verdi. Het gaat over de verboden liefde tussen de Egyptische kapitein Radames (Freek Bartels) en de Nubische prinses Aida (April Darby). Tijdens een veldtocht van het Egyptische leger tegen aartsvijand Nubië is Aida gevangen genomen. Radames schenkt haar als slavin aan zijn verloofde Amneris, dochter van de farao (Willemijn Verkaik), maar wordt verliefd op Aida. Als de farao op sterven ligt, moet Radames kiezen tussen een plaats op de troon of zijn liefde.
In tegenstelling to Elisabeth in Concert is er niet voor gekozen om de oorspronkelijke cast (Aida werd in 2001/2003 in het Circustheater gespeeld, met hoofdrollen voor onder meer Chaira Borderslee/Carolina Dijkhuizen/Leona Philippo, Bastiaan Ragas/René van Kooten en Antje Monteiro/Marleen van der Loo) deels terug te halen, maar geheel opnieuw samen te stellen. Het is daarom ook iets minder een “sentimental journey” voor de fans van het eerste uur. Er kan echter niet beweerd worden dat de 2019 cast onder doet voor hun voorgangers. Integendeel, April Darby is een fantastische Aida, een plaatje om te zien en gezegend met een hemelse stem. Willemijn Verkaik heeft Amneris al eens in Duitsland gespeeld en zingt deze nummers ijzersterk. Daarnaast vielen vooral de vocale kwaliteiten van Nigel Brown (Mereb) op. Ondanks de zeer ervaren cast, leek een zekere nervositeit toch een rol te spelen, méér dan we gemiddeld gewend zijn te zien bij een première.
De festival-opzet op het terrein van het Autotron mag zeker geslaagd genoemd worden. Food-trucks, bars en tenten zorgen voor een gezellige sfeer en het is zeker aan te raden hier voldoende tijd voor in te ruimen. Wat minder geslaagd is het decor; de overkapping die we kennen van Elisabeth en de Uitmarkt is minimaal aangekleed en oogt rommelig.Het orkest is prima op een verhoging geplaatst, maar dat had ook wat netter afgewerkt kunnen zijn. Grote complimenten mogen gegeven worden voor de kostuums van de hand van Addy van den Krommenacker!
Wie naar Aida in Concert gaat en een mini-uitvoering van de musical verwacht wordt wellicht teleurgesteld. Zonder dialogen blijft er van het verhaal te weinig over en had het beter aangevuld kunnen worden door bijvoorbeeld een verteller, die de nummers aan elkaar praat en de hiaten kan invullen. Echter, de nummers worden door cast en orkest dusdanig goed uitgevoerd dat het een heerlijke voorstelling blijft om naar te kijken en luisteren. Gecombineerd met een bezoek aan het festival-terrein is het een heerlijk, compleet avondje (of middagje, want er wordt ook een matinee gespeeld) uit!
Frank
Aida in Concert speelt tot 30 juni op het festival-terrein bij het Autotron in Rosmalen. Meer info en kaarten: www.stage-entertainment.nl