Nederland Musicalland - na vijftig jaar nog springlevend • musicaljournaal

Nederland Musicalland – na vijftig jaar nog springlevend

Nederland MusicallandIn een tot de nok toe gevuld Zaantheater ging gisteren de voorstelling Nederland Musicalland in première, geproduceerd door De Graaf en Cornelissen Producties. Ter markering van vijftig jaar musicals in Nederland, brengt een cast bestaande uit routiniers Bill van Dijk en Joke de Kruijf, alsmede “aankomende sterren” Rosalie de Jong en Rick Sessink een verzameling nummers uit oorspronkelijke Nederlandse musicals als Heerlijk duurt het langst, Cyrano, De Jantjes, Ciske de Rat, ’t Schaep met de 5 Pooten, Foxtrot, Ramses, Tsjechov, Soldaat van Oranje, Volendam de musical en Toon. De sterke cast wordt ondersteund door een ensemble bestaande uit stagiaires van de Song & Dance Academie in Zwolle.

Er is gekozen voor een mix van medleys en volledig gezongen nummers, al dan niet gegroepeerd in thema’s als biografische musicals (Toon, Sonneveld, Hazes, Zangeres zonder Naam, etc.). Veel van de keuzes zijn voor de hand liggend; ook al pretendeer je geen musicalgeschiedenis-les te geven, dan nog kun je niet om het werk van Annie MG Schmidt heen. Er is ook aan gedacht om veel nummers met een hoge herkenningswaarde op te nemen, waardoor het voor het publiek een goed te verteren stuk is. Toch moet gezegd dat met name de volledig gezongen nummers de vaart een beetje uit de voorstelling halen, zeker wanneer ook de overgangen tussen de nummers niet helemaal soepel lopen. Er had ook wat meer recent werk in mogen zitten, want ook al bestrijk je vijftig jaar, het moet wel het publiek van nu aanspreken. Een voorstelling als Petticoat komt niet aan de orde, terwijl die juist volledig uit oorspronkelijk materiaal bestaat, hetgeen van bijvoorbeeld Hij Gelooft in Mij of Volendam niet gezegd kan worden. De pauze-finale bestaande uit een medley van biografische musicals is erg sterk.

De cast maakt er echter bij vlagen toch nog wel een feestje van. De ervaren Bill & Joke mogen die ervaring gebruiken in nummers die perfect bij hun stem passen en de “jonkies” Rosalie & Rick laten zien dat de nieuwe generatie niet alleen uitstekend geschoold is, maar ook overweg kan met veel verschillende  stijlen. Uiteraard wordt Rosalie’s komische talent uitgenut, maar ook in de kleinere nummers laat ze zien en vooral horen dat we over de opvolging van iemand als Simone Kleinsma geen zorgen hoeven maken. Rick’s stem heeft een uitermate prettige klank en hij heeft veel flexibiliteit en controle. Omdat het ensemble volledig uit stagiaires bestaat, steekt het kwaliteitsverschil met de vier vocalisten wel enigszins schril af.

De pauze-finale bestaande uit een medley van biografische musicals is erg sterk.

Een groot risico van het isoleren van een nummer uit de musical waar deze uit afkomstig is, is dat de functie van het nummer in het verhaal verloren gaat. Dat kun je alleen met nummers doen die van zichzelf sterk genoeg zijn en met een cast die snel de juiste beleving kan oppakken. Dat lukt niet bij alle nummers en in die gevallen waar dat wel het geval is, blijft de vraag of het publiek ook zo snel in de beleving komt als de cast.

De gast die naar het theater gaat in de verwachting een herkenbaar liedjesprogramma te beleven, uitgevoerd door sterke vocalisten en een goede live-band, komt echter zeker niet bedrogen uit. In dat opzicht is Nederland Musicalland een uitstekende gelegenheid om weer eens naar lang niet gehoorde nummers te luisteren, of juist kennis te maken met een stuk van de Nederlandse musical-cultuur.

Frank

Na afloop van de première spraken we ook nog even met Rosalie & Rick, over hoe zij de avond beleefd hebben:

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=8FlCXudOM4k’]


Gerelateerd aan dit artikel
Première, Recensie
, , , ,
Deel dit artikel: