‘HAREM’ – Een tipje van de sluier …
Het Topkapi paleis van de nog jonge sultan Ibrahim II en zijn familie, met zijn kamers, nissen en kelder en een harem met gesluierde dames vormen het intrigerende decor voor het spannende én romantische verhaal van de nieuwe M-Lab-productie ‘Harem’ die vanaf woensdag 17 november a.s. vier dagen te zien zal zijn. Niet letterlijk het decor, want zoals we gewend zijn van M-Lab en Koen van Dijk, die deze voorstelling regisseert, wordt het een sobere entourage waar de kracht van het verhaal en de muziek hun werk moeten doen.
De ontstaansgeschiedenis van deze nieuwe Nederlandse musical dateert al uit 1999 toen Joost Laterveer gevraagd werd een nieuw stuk te schrijven ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van de Lucia Marthas Dansakademie. Het stuk is destijds niet opgevoerd, maar Joost Laterveer ging er verder mee aan de slag en won in 2006 de synopsiswedstrijd voor nieuw Nederlands muziektheater. De prijs hiervoor bestond deels uit geld, waarmee -in plaats van de gebruikelijke ‘showcase’- een video is uitgebracht waaraan diverse professionals uit de theater- en filmwereld hebben meegewerkt. De basis was gelegd. Twee jaar geleden hebben Koen van Dijk en Joost Laterveer de verdere ontwikkeling van de tekst en muziek samen ter hand genomen, wat nu heeft geleid tot de komende uitvoering van ‘Harem’ in M-Lab. En om de cirkel rond te maken, werken zes studentes van de huidige Lucia Marthas Dansakademie aan de productie mee in het kader van een stage.
Het verhaal gaat over de jonge sultan Ibrahim die van zijn moeder een keuze moet maken uit de door haar voorgestelde huwelijkskandidates. Zijn keuze valt echter op Rosanna, een meisje uit de keukens, met wie hij op zoek gaat naar het geheim rond de dood van zijn vader. Omdat deze relatie geen instemming krijgt, wordt geprobeerd de geliefden uit elkaar te drijven. Intriges, een bijna-moord, waarheden en onwaarheden leiden uiteindelijk tot de ontsluiering van een groot geheim in het paleis.
De repetities zijn sinds een week in volle gang en het is de bedoeling dat er in drie weken een versie tot stand komt die aan het publiek getoond kan worden (‘een voorstelling in wording’), maar vooral ook aan theaterproducenten in de hoop dat zij de voorstelling op grotere schaal willen gaan produceren. Want, zo benadrukt Koen van Dijk, ‘Harem’ is ontworpen en ontwikkeld als een grote en volwaardige productie met grote decors en veel rekwisieten voor ogen. Maar, zoals gezegd, de komende uitvoering wordt nog sober qua aankleding en zal deels worden ondersteund door projecties als leidraad voor het publiek. Het voorbeeld dat Koen daarbij noemt, is dat de acteurs wel de handeling uitvoeren (bijv. iets geven), maar dat zij dat zonder materiaal doen en dat door middel van de projectie duidelijk wordt gemaakt waar het om gaat.
Tijdens de openbare repetities vanmiddag kregen de toeschouwers, na een inleiding en uitleg door Joost Laterveer en Koen van Dijk, de eerste scènes van de eerste acte te zien, gevolgd door twee nummers waarin de hoofdrolspelers zich lieten horen. De jonge sultan wordt gespeeld door Johan Fretz , zijn moeder door Ellen Evers, Maria Hengst speelt de rol van Rosanna (de vrouw op wie de sultan verliefd wordt en met wie hij het geheim probeert te ontrafelen) en Marc Krone neemt de rol van de eunuch Aleppo voor zijn rekening.
Het moet gezegd: dit voorproefje smaakt absoluut naar meer. De muziek is prachtig en lyrisch en de teksten spreken tot de verbeelding. Ook uit deze eerste ensceneringen, hoe pril ook, blijkt dat dit een veelbelovend verhaal is, waarnaar moet worden uitgekeken.
‘Harem is te zien in theater M-Lab van 17 tot en met 20 november 2010. Voor meer informatie en boekingen: www.m-lab.nl.
Stefanie