Zorro, de musical laat niemand koud!
Op zondag 17 april ging, na een maandenlange zoektocht naar de nieuwe Nederlandse Zorro, de gelijknamige musical in première, met in de hoofd- en titelrol Tommie Christiaan. MusicalJournaal was juist vanwege deze zoektocht en (toen nog kandidaat-) Zorro Tommie meer bij deze productie betrokken dan bij enig andere musical dit seizoen. Reden temeer om reikhalzend uit te kijken naar de feestelijke première in het DeLaMar theater in Amsterdam.
Onder toeziend oog van vele genodigden, waaronder uiteraard veel collega’s uit het vak, mocht Tommie laten zien waarom hij de terechte winnaar was van deze zoektocht. Maar deze première draaide niet alleen om Tommie – integendeel. Naast de begeerde rol van Zorro bevat deze musicals nóg een aantal zeer interessante – en uitdagende – rollen.
Het verhaal
De musical vertelt, op muziek van de Gipsy Kings, het verhaal van de jonge Diego De La Vega (Tommie Christiaan) en hoe het alter-ego Zorro ontstaan is. Het is gebaseerd op de roman “Zorro” van Isabel Allende, die in opdracht van de rechthebbende organisatie van deze allereerste superheld, het verhaal schreef waarmee het allemaal begon. Voor deze musical is dat verhaal weliswaar als basis gebruikt, maar er zijn een aantal personages aan toegevoegd, waaronder dat van zijn broer, Ramon, gespeeld door René van Kooten. Diego en Ramon groeien op in Pueblo Los Angeles, in California, dat onder gezag staat van hun vader, Don Alejandro De La Vega (Thom Hoffman). Al op jonge leeftijd blijkt Ramon jaloers te zijn op zijn jongere broer Diego, ook vanwege de vermeende voorkeur van Alejandro voor Diego en de band die Diego met zijn jeugdvriendinnetje Luisa (Michelle Splietelhof) heeft. Als Diego naar Spanje wordt gestuurd voor zijn opleiding, belandt hij uiteindelijk in het gezelschap van een groep zigeuners, aangevoerd door zigeunerkoningin Inez (Lone van Roosendaal) en haar vader, tevens verteller, eveneens door Thom Hoffman gespeeld. Het vrije zigeunerleventje van “El Californiano” (de bijnaam die de zigeuners aan Diego geven) bevalt Diego wel, totdat het onderbroken wordt door Luisa, die naar Spanje is afgereisd om Diego om hulp te vragen. Broer Ramon blijkt zich te hebben ontdaan van vader Alejandro en de macht overgenomen. In tegenstelling tot zijn zeer populaire vader, ontpopt Ramon zich als een tirannieke machtswellusteling. Diego besluit met Luisa terug te keren naar California. Inez blijkt haar geliefde Diego niet te kunnen laten gaan en gaat ook mee, vergezeld door de andere zigeuners. Terug in California komt Diego tot de conclusie dat hij als zichzelf niet veel kans maakt tegen zijn broer en creëert een geheimzinnige superheld als alter-ego, door Inez “El Zorro” (de vos) genoemd. Als Zorro gaat hij het gevecht aan met zijn broer en dat intrigeert Luisa, die inmiddels door Ramon gevangen is genomen en tot een huwelijk wordt gedwongen, enorm. In een apotheose waarin Zorro en Ramon het gevecht aangaan en Inez en Luisa allebei het hart van Zorro begeren komt het tot dramatische offers en dito afloop.
In de opening van de musical worden de spelers geïntroduceerd door de verteller, de Gypsy-hoofdman, waardoor de rest van het verhaal het karakter krijgt van een toneelspel, één grote flash-back. Daarop wordt echter in het einde van de musical niet meer teruggekomen. De rol van de verteller valt gedurende de loop van de musical ook een beetje weg, al wordt deze heel subtiel overgenomen door de schitterende gitarist; deze vertelt al tokkelend op zijn gitaar eigenlijk het muzikale verhaal en maakt daarmee veel indruk, niet in de laatste plaats door zijn verschijning. Tommie laat zien dat hij terecht tot winnaar is gekozen in de zoektocht naar Zorro; hij danst, zingt en vecht als de beste en is opvallend komisch. Dat laatste vooral in de door Johnny Depp/Jack Sparrow geïnspireerde onnozele versie van Diego, waarmee hij broer Ramon zand in de ogen strooit. Helaas mag (?) Tommie niet alle stunts zelf doen, waardoor er soms lastige wisselingen tussen de stuntman en de “echte Zorro” ingebouwd moeten worden. Hij laat er echter geen twijfel over bestaan dat hij de enige echte Zorro is!
Maar Zorro is, zoals eerder genoemd, niet de enige ster van deze musical. Met Inez en Luisa staan er twee fonkelende sterren op het toneel die het bezoeken van deze musical daarmee al meer dan waard zijn! Lone is passievol en ondeugend, een prachtige ruwe bolster die de blanke pit niet altijd kan beschermen. Haar humor is scherp, recht vanuit het hart en wars van fijngevoeligheden, een volbloed Gypsy. De emotie die ze in haar spel en zang legt is indrukwekkend. Haar van nature Noord-Europese koelheid weet ze feilloos te vervangen door de levenslustige Mediterrane passie. Michelle Splietelhof geniet een stuk minder (naams)bekendheid dan Lone, maar daar zou, mede door deze rol, wel eens snel verandering in kunnen komen. Ze heeft een uitstraling die reikt tot de achterste rij van het balkon en beschikt, net als Lone, over ogen die meer vertellen dan duizend woorden. Ze heeft haar stem prachtig onder controle (later gaf ze aan dat ze wat last had van een keelontsteking, maar daar was in haar optreden niets van te merken) en weet haar emotie goed te doseren. Haar karakter is een doortastende jonge vrouw, die opkomt voor haar medemens. Ze weet dat erg overtuigend te spelen, zeker op de momenten dat ze toch teleurgesteld is in de dandy Diego en meer aangetrokken is tot de superheld Zorro. Dat ze op een gegeven moment zingt dat ze met haar “voet op de rem trapt” (voertuigen uit die tijd kenden enkel handremmen) is haar dan ook volledig vergeven.
Het personage van René van Kooten, Ramon, lijkt in de eerste akte een ordinaire machtswellusteling, maar ontwikkelt zich later tot een schizofreen, die nog steeds zijn vader wil bewijzen dat hij zijn bewondering waard is. Het contrast tussen de eerste en tweede akte is daar wat groot en er had wellicht al eerder een glimp van zijn geestesgestoordheid getoond kunnen worden. De scene waarin die krankzinnigheid zich werkelijk openbaart is echter op zich een juweeltje en laat zien waar René als acteur allemaal toe in staat is. Grote complimenten ook voor Thom Hoffman, die zowel als Gypsy/verteller als in de rol van Alejandro volkomen overtuigend en zeer boeiend is. Het is geen zang- of dansrol en daarmee heeft hij een stuk minder gereedschap om te imponeren dan zijn collega’s op het toneel, maar hij slaagt daar toch volledig in! De tragikomische sergeant Garcia, gespeeld door David Davidse, is eigenlijk op vergelijkbare wijze een mini-ster-van-groot-formaat in de show als Henry Calvin in de Disney Zorro serie uit de jaren 50.
In flashbacks-in-de-flashback wordt door een drietal zeer getalenteerde kinderen het verhaal van de jeugdige Ramon, Diego en Luisa verteld. Dit is in de Nederlandse versie van Zorro geïntroduceerd en geeft zeker extra kracht en verdieping aan het verhaal.
Met de acteurs en de verteller-gitarist hebben we de sterren van de musical echter nog niet eens gehad! De producent is er namelijk in geslaagd om een groep originele Flamenco-dansers en danseressen van wereldformaat vast te leggen voor deze musical. Geassisteerd door een ensemble dat hiervoor uitgebreid les heeft gekregen, vertellen zij het verhaal dat door choreograaf Rafaël Amargo prachtig in dans is vastgelegd. Deze opzwepende Flamenco laat niemand onberoerd! Hun passie, emotie en niet te vergeten pure Andalusische schoonheid is een kadootje voor het Nederlandse publiek!
Het personage Zorro is afkomstig uit een pulpblad, maar dat niveau wordt enorm ontstegen in de musical. Het bevat klassieke thema’s als de strijd tussen goed en kwaad, jaloezie, macht, vriendschap en opoffering. Het is verpakt in een show met een enorm hoog energie-niveau en opzwepende en aansprekende muziek en veel humor. En alsof dat niet genoeg is zijn er de kadootjes aan toegevoegd als Lone, Michelle, de gitarist, de Flamenco-dansers en niet te vergeten Tommie natuurlijk! De musical is samengesteld uit superlatieve elementen, maar met behoud van de onderliggende emotie en betekenis.
Zorro, de musical laat niemand koud!
Frank
Zorro is tot januari 2012 te zien in theaters in Nederland. Voor de speellijst en meer informatie: www.musicals.nl/zorro
Kaarten: SeeTickets