Topcast geeft ‘Diana & Zonen’ gouden randje Eerste eigen productie van MediaLane in première in DeLaMar
Er is over weinig prinsessen zoveel geschreven als over Diana Spencer, Lady Di, The Princess of Wales, maar bovenal The People’s Princess, een eretitel die ze (postuum) van de Engelse premier Tony Blair kreeg. Ze stapte als negentienjarige in de spotlights, toen ’s werelds meest begeerde vrijgezel, Prins Charles, zijn oog op haar liet vallen, al dan niet geholpen door zijn oom, Lord Mountbatten. Vanaf het eerste moment was ze het favoriete onderwerp van de glasharde Engelse roddelmedia, die haar letterlijk tot aan haar dood bleven achtervolgen. Diana was hot news, als sprookjesprinses in het Huwelijk van de Eeuw, vanwege haar inzet voor goede doelen als AIDS-bestrijding en slachtoffers van landmijnen, een wereldwijd style-icoon, bedrogen vrouw in Scheiding van de Eeuw en moeder van troonopvolger William en reserve-troonopvolger Harry.
Na de vele boeken, documentaires en films gaan er dit jaar twee musicals over Diana in première. Volgende maand gaat Diana, The Musical op Broadway spelen, waarin de dramatische en complexe driehoeksverhouding tussen Charles, Diana en Camilla centraal staat. Deze voorstelling is in een try-out zonder publiek gefilmd en binnenkort te zien op NetFlix. Echter, in Nederland is zojuist de musical Diana & Zonen in première gegaan, waarin met name de rol van Diana als moeder van William en Harry centraal staat. Het is de eerste volledig zelfontwikkelde musical van het jonge entertainmentbedrijf MediaLane, opgericht en bestierd door Iris van den Ende. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, want ook vader Joop heeft het creatieve team (o.a. Dick van den Heuvel – script, André Breedland – liedteksten, Jeroen Sleyfer – muziek en Paul Eenens – dramaturgie) met raad en daad bijgestaan.
Met evenveel recht had de musical overigens Diana & Harry geheten, want de rol van de jongste telg is vele malen groter dan die van zijn broer William. Beide aktes beginnen met een angstdroom van Harry (Freek Bartels), die sinds het dramatische ongeval van Diana in een Parijse tunnel in 1997 zijn nachten verstoren. Harry’s leven zit ingeklemd tussen de verstikking van het Engelse Hof en de beelden van zijn overleden moeder Diana (Marlijn Weerdenburg, alternerend gespeeld door Brigitte Heitzer), die hem – onzichtbaar voor anderen – toespreekt en tracht te helpen. Zijn enige ontsnapping is zijn liefde voor de Amerikaanse actrice Meghan Markle (Danique Graanoogst), die vooral door zijn vader Charles (Jan Elbertse) wordt afgekeurd. Via zoon William (Jonathan Demoor) probeert hij Harry tot rede te brengen. Diana moet machteloos toekijken hoe vader en zoons steeds verder van elkaar vervreemden.
In de spanningsboog is zowel de aanvankelijke
De hoofdrolspelers kwijten zich erg goed van hun taken. Dat Freek veel rollen qua spel en zang aankan is geen verrassing, maar dat de half-Molukse Freek een geloofwaardige bleke ginger als Harry speelt, is een compliment voor zowel Freek als de kap & grime afdeling. Jonathan’s William is eigenlijk meer een bijrol, helaas, want hij heeft een geweldige stem en uitstekende delivery. Danique Graanoogst is met haar eerste grote rol een verrassing te noemen; haar onderkoelde, wellicht zelfs berekenende Meghan komt dicht in de buurt van het beeld dat we van haar in haar openbare optredens kennen. Als kijkje achter de schermen had het wellicht wat meer chemie met Harry kunnen laten zien. Liss Walravens speelt Kate, de echtgenote van William. “Fraai, maar saai” bezingt ze het zelf. Dat eerste is absoluut het geval, maar saai kun je deze Kate niet noemen, wel snakt ze naar de vrijheid die Meghan zich veroorlooft. Jan Elbertse laat heel sterk een uitgebluste Charles zien, die het wachten moe is en niet meer de energie heeft om als regerend monarch een nieuw beleid neer te zetten.
Diana wordt, zoals eerder vermeld, afwisselend gespeeld door Marlijn Weerdenburg en Brigitte Heitzer. Eerstgenoemde speelde de première en liet daarin, net zoals bij de Uitmarkt, een sterke, standvastige Diana zien. Het lastige aan deze rol is dat het eigenlijk een geestverschijning is, een “fly on the wall” die observeert, maar alleen interactie heeft met haar zonen. We hebben in Love Story (de musical) gezien hoe subtiel dat gedaan kan worden. Het vraagt een bijzondere manier van acteren, die niet vanzelfsprekend is. We zagen Brigitte al bij een try-out en dat was zeker ook een prachtige uitvoering. De liefhebber zal beide Diana’s graag zien!
Het is een verhaal dat prima in een kleine productie verteld had kunnen worden. De indrukwekkendste scènes laten de pakkende emoties zien, het oud zeer en de woede. Harry die zijn moeder vervloekt en vraagt nooit meer te verschijnen. De oude en jonge Charles & Diana die een schitterend kwartet samen zingen. Een fantastisch gezongen duet van Harry en William. Er is geen opsmuk nodig, om in dat verhaal gezogen te worden. Toch is er gekozen voor een grote productie, met een uitgebreid ensemble. Ze vertolken doorgaans de verstikkende hofhouding, die de royals in elke stap begeleiden, maar ook geketend houden. Gekleed in witte uniformen met dezelfde craquelé als de schilderijen van de toekijkende koninklijke voorgangers, verzorgen ze een prachtig ensemble-zang, in het Nederlands, maar ook Latijn. De choreografie doet zo nu en dan aan De Tweeling denken, waarin de hand van choreograaf Pim Veulings te herkennen is.
Diana & Zonen mag zeker geslaagd genoemd worden en is absoluut een aanrader. Het is weliswaar de eerste eigen productie van MediaLane, de mensen die eraan gewerkt hebben zijn gepokt en gemazeld in musicalland en dat straalt de productie ook uit. Het leven achter de paleismuren is niet zo sprookjesachtig, maar de topcast in deze musical geeft de voorstelling wel een gouden rand. Dat er in het leven van Harry en Meghan nog veel meer interessante ontwikkelingen zijn geweest, die spelen ná het verhaal uit deze musical (hun “vlucht” uit het koningshuis, de verwijdering tussen Harry en William, de moeizame relatie van Meghan met haar eigen familie en de verkettering van Harry door delen van de Britse samenleving) is ook een gevolg van de turbulentie in het leven van de ex-royals. Het laat echter ook zien dat het gedramatiseerde verhaal tot aan hun huwelijk inmiddels door de werkelijkheid is achterhaald.
Frank
Diana & Zonen speelt tot 31 december 2021 in DeLaMar en daarna tot 24 april 2022 in diverse Nederlandse theaters. Meer info en kaarten: www.dianaenzonen.nl