Suske en Wiske en de Prachtige Première
Suske en Wiske mogen gerust tot monumenten van de Nederlandstalige stripgeschiedenis gerekend worden. Na ruim 300 albums en zeventig jaar na het verschijnen van het eerste album (Het Eiland Amoras) is gisteren in Theater De Maagd in Bergen op Zoom de Suske en Wiske musical De Circusbaron in première gegaan. En zoals een stripalbum dat je in één ruk uitleest, wordt ook de voorstelling in één akte in hoog tempo uitgespeeld.
De Circusbaron stamt als album uit 1954, maar is als verhaal zeker niet gedateerd, Het plot is dat van een typisch Suske en Wiske avontuur; Jerom is ontvoerd door een bende die zijn enorme kracht wil misbruiken voor hun snode plannen. Lambik komt per toeval in het circus terecht dat als dekmantel dient. Suske en Wiske, geholpen door Tante Sidonia en Lambik, stellen alles in het werk om Jerom te bevrijden en de bandieten te ontmaskeren.
Zoals een stripalbum dat je in één ruk uitleest, wordt ook de voorstelling in één akte in hoog tempo uitgespeeld.
Producent Michael van Hoorne, die samen met het Vlaamse Music Hall en WPG uitgevers verantwoordelijk is voor deze voorstelling, is er in geslaagd om zowel de look & feel van het stripverhaal als het eigen karakter van Suske en Wiske te behouden. Het decor is een cartoonesk 2.5D uitvoering, met “uitgezaagde” getekende decorstukken. Complimenten voor de casting met de uitstekende keuzes; Stijn Mac Gillavry en Liset Vrugteveen zijn werkelijk de vleesgeworden Suske en Wiske, maar ook Eline Schmidt overtuigt als Tante Sidonia. Robbert van Unnik zet Lambik (ook letterlijk) goed dik aan. Erik Plageman heeft niet alleen het postuur van Jerom, hij laat ook even zien over de nodige kracht te bezitten als hij Suske en Wiske beiden op de armen neemt. Ben Cramer mag als Ringmeester niet alleen over een clown zingen, hij refereert later ook nog aan zijn hit uit 1971 als hij mijmert over het lot van een clown. De kenmerkende humor uit de strips, met actuele verwijzingen gericht op volwassenen, is ook in de voorstelling opgenomen. Op een aantal momenten in de voorstelling komen de personages tot een bepaalde ontdekking of inzicht, hetgeen fraai gestileerd wordt door een bevroren beeld met geluidseffect. Het getekende gloeilampje naast het hoofd is het enige dat ontbreekt. Hoewel het verhaal in dialoog verteld wordt, is het toch echt een musical; inclusief de applaus-finale worden er 11 liedjes gespeeld. Vooral het lied ‘De wereld is een circus’ is een catchy nummer dat lang in je hoofd blijft hangen.
De Circusbaron is een typische Van Hoorne familie-musical; een eenakter met herkenbare personages, vlot uitgespeeld plot, goed gearrangeerde score en na afloop een meet & greet met de spelers. Als familie-uitje een gegarandeerde hit!
Frank
Meer info en kaarten: www.suskeenwiskedemusical.nl
Slotapplaus, interviews en trapmoment: