‘Razend’ goed
Maatschappelijk relevante thema’s: check. Sterk plot, gebaseerd op bestseller van Carry Slee: check. Jonge, talentvolle cast: check. Hedendaagse muzikale stijl en dito choreografie: check. Het lijdt geen twijfel, de nieuwe voorstelling van HomeMade Productions is in première gegaan. Razend de musical is de derde productie van HomeMade die gebaseerd is op een boek van Carry Slee. In Afblijven en Spijt werden respectievelijk de thema’s drugs en pesten behandeld, in Razend komen meerdere thema’s aan bod; zwerfjongeren, huiselijk geweld en seksuele intimidatie zijn bouwstenen in het sterke script van Dick van den Heuvel (tevens regisseur), dat als eenakter vlot wordt uitgespeeld.
Sven (Jochem Smit) wordt thuis mishandelt door zijn alcoholistische vader (Bart Sietsema), die broertje Lennart (Martijn Noort) voortrekt, zijn moeder (Renée de Gruijl) sluit haar ogen voor de problemen. Hij vlucht in zijn hobby, het maken van films. Hij is verliefd op klasgenoot Roosmarijn (Rose-Anne van Elswijk), die de hoofdrol speelt in zijn films, maar zelf seksueel lastig gevallen wordt door de populaire wiskundeleraar Bob (Bart). Voor de klasgenoten van Sven en Roosmarijn is het makkelijker om in leugens te geloven dan in de harde waarheid.
Dick van den Heuvel heeft een niet alledaagse vertelwijze gekozen, die hem in staat stelt om de acteurs meerdere personages te laten spelen zonder dat dit verwarrend wordt; een groep zwerfjongeren, waar Sven zich bij aansluit, vertelt in retrospect het verhaal van Sven en Roosmarijn, waarbij de rollen in de achtereenvolgende scènes worden toebedeeld aan de groepsleden. Daarmee wordt tevens het leeftijdsprobleem verholpen, want Renée en Bart zouden normaliter echt te jong zijn voor de moeder- en vaderrol. De muziek (van Jeroen Sleyfer) is gevarieerd en indringend en Lisanne Schut heeft er een sterke staging en choreografie op gemaakt. Het decor is simpel (twee verrijdbare delen van een half-pipe, waar afwisselend graffiti of filmbeelden op worden geprojecteerd), maar uiterst functioneel. Er wordt veel gevraagd van de acteurs (zeker als ze moeten schakelen tussen de rollen die ze spelen) in spel, dans en zang en ze bewijzen daarmee dat musical (ondanks de uitroep dat “musical stom is”) een mooi vak is. Een vak dat ze uitstekend beheersen.
Uit de thema’s blijkt een gemeenschappelijke les te halen, de waarheid verbindt, waar de leugen verdeelt. Het is een groot compliment waard dat dit niet belerend wordt uitgestort. Het zal voor jongeren en volwassenen een verhaal zijn waar men zich in herkent, of het nu als slachtoffer, dader of omstander is. Met Razend brengt HomeMade weer een uitstekende voorstelling naar de Nederlandse theaters, met een duidelijke, ongepolijste signatuur, waarmee ze wederom bewijzen dat goed (jongeren)theater en relevante thematiek heel goed samen gaan.
Frank
Razend speelt tot en met 29 april in Nederlandse theater. Meer info en speellijst: www.razendmusical.nl