Première van de musical ‘Homeless’
Drie acteurs en drie musici brachten vanavond voor het eerst de nieuwe, kleine musical ‘Homeless’ tot leven in theater M-Lab in Amsterdam-Noord. Deze nieuwe productie werd geschreven door Dick van den Heuvel, die een aantal jaar geleden de succesvolle musical ‘Home’ schreef.
Eerder dit jaar werd aangekondigd door producent De Beeldenstorm dat de musical ‘Home Again’ (eveneens van de hand van Dick van den Heuvel) dit najaar in première zou gaan, maar om ombekende reden werd deze afgeblazen. Drie van de acteurs die hierin zouden spelen (Sophie Schut, Robin van den Heuvel en Rogier van Erkel, alle drie nog studerende aan een theateropleiding) zijn nu alsnog in ‘Homeless’ te zien. De rode draad in deze drie musicals is dat de hoofdrolspelers dakloos zijn. ‘Homeless’ is dan ook geen ‘vrolijke mjoesikol’, maar zoals ze zelf zeggen: ‘een zwarte komedie, of liever … een inktzwarte musical’.
God (voor de verandering gespeeld door een vrouw –Robin van den Heuvel- in een knalroze overall) kijkt op de wereld neer en besluit het leven van Freek (Rogier van Erkel) en Ilvanja (Sophie Schut) grondig om te gooien: zij geeft Freek een bakfiets en een ‘lekker wijf’, oftewel Ilvanja die afkomstig is uit Kiev, Oezbekistan of een ander voormalig Oostblokland. Maar God geeft niet alleen zomaar een mooie kans weg, nee, daarnaast lijdt Freek aan AIDS, Ilvanja is verslaafd aan methadon en lijdt aan psychoses, beiden zijn dakloos en beiden zullen sterven, zo heeft God bepaald. Freek en Ilvanja vallen als een blok voor elkaar, en Freek besluit met de nodige creativiteit en fantasie de laatste wens van Ilvanja te vervullen: voordat zij zal sterven wil ze graag ‘the White Cliffs of Dover’ gezien hebben. Maar dat gaat uiteraard niet zo maar. Hindernissen zijn anderen die hun leven willen bepalen en niet in de laatste plaats God, die toch een iets andere verhaallijn in gedachten heeft en regelmatig hun reis onderbreekt voor een gesprek over de gang van zaken. Maar Freek en Ilvanja zetten door en bereiken hun einddoel, zij het op een andere manier dan beiden vooraf hadden voorzien. Dood gaan ze ook al niet, want Freek besluit het script van God niet te volgen en te stoppen op pagina 69 in plaats van de geplande pagina 72. In het kort gezegd komt de boodschap erop neer dat je je dromen kunt nastreven en zelf je leven kunt leiden en vormgeven, wanneer je je niet te veel laat beïnvloeden door anderen die op je pad komen.
Het enige decorstuk is de bakfiets, waarop of waaromheen het verhaal zich afspeelt. Ondanks de donkere kanten van het verhaal, is er veel humor in verwerkt, met name in de rol van God, waardoor er ook regelmatig te lachen valt. Op andere momenten is het verhaal trager en staat met name de rol van God de ontwikkeling van het verhaal van Freek en Ilvanja in de weg, letterlijk en figuurlijk. De scènes worden afgewisseld met verrassend mooie nummers, soms rock-achtig, soms in ballads die qua sfeer enigszins aan de muziek van Boudewijn de Groot doen denken. De regisseur heeft ervoor gekozen om de versterkers op deze momenten op volle sterkte open te laten draaien, als contrast met het spel en om de sfeer van een (rock)concert te creëren. Dit is helaas geen verstandige keuze geweest, omdat de muziek de zang zodanig overstemt dat de teksten regelmatig vrijwel niet meer verstaanbaar zijn. Dit is buitengewoon jammer, omdat juist de nummers een prachtige aanvulling op het verhaal zijn en eigenlijk niet gemist kunnen worden.
De meest verrassende acteur is zonder enige twijfel Rogier van Erkel die een zeer geloofwaardige Freek neerzet. Hij speelt afwisselend krachtig en ontroerend, maar bovenal naturel en heeft een mooie zangstem. Robin van den Heuvel (die overigens ook een bijdrage heeft geleverd aan de muziek), is afwisselend komisch maar ook schreeuwerig en schiet haar doel dan af en toe voorbij. In sommige scènes zou wat meer ingetogen spel beter op zijn plaats zijn geweest. Sophie van Schut is op sommige momenten in haar samenspel met Freek overtuigend, maar mag nog veel meer verdieping in haar spel aanbrengen. Aan de andere kant mag niet vergeten worden dat alle drie nog studenten zijn en dus nog volop in ontwikkeling.
Het is een voorstelling waar je als bezoeker na afloop nog even over moet nadenken voordat je in de gaten hebt waar het nu allemaal precies om draait. De verhaallijn tussen Freek en Ilvanja is de meest boeiende en zou nog veel verder verdiept en uitgewerkt kunnen en moeten worden. Door de grote rol van God komt de ontwikkeling hiervan in de knel, hoewel Gods rol zeker boeiende elementen en de nodige humor bevat.
Stefanie
Robin van den Heuvel
Rogier van Erkel
‘Homeless’ duurt vijf kwartier (zonder pauze) en is nog een paar keer te zien als gastvoorstelling in onderstaande theaters:
1 november 2010, aanvang 20.15 uur M-LabAambeeldstraat 10-E1021 KB Amsterdamtel: 020 4350940Kaarten bestellen via www.m-lab-nl
12, 13 en 14 november 2010, aanvang 20.00 uur Theater De RuimteCliffordstraat 381051 GV Amsterdamtel: 020-4881010