Op 21 mei in Koninklijk Theater Carre schrijver Eric Idle te gast bij Nederlandse Monty Python’s Spamalot
Eric Idle, een van de grote namen van Monty Python en schrijver van de succesvolle musical Monty Python’s Spamalot, komt naar Nederland. Hij wordt zaterdag 21 mei ontvangen door producenten Albert Verlinde en Geert Allaert bij de Nederlandse versie van zijn productie in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Uiteraard ontmoet hij dan ook de cast van de musical die op 14 april in première ging in Rotterdam en daar nu nog enkele dagen is te zien. Na Rotterdam is Spamalot te zien in het Chassé Theater te Breda (27 april tot en met 5 mei), Koninklijk Theater Carré te Amsterdam (8 tot en met 22 mei), Martiniplaza te Groningen (25 mei tot en met 5 juni) en als afsluiting in Schouwburg Orpheus Apeldoorn (8 tot en met 19 juni).
Monty Python-lid Eric Idle (tekst) en John Du Prez (muziek), die al dertig jaar samenwerken voor onder andere The Life of Brian, The Meaning of Life, The Contractual Obligation Album en het album Monty Python Sings!, stonden aan de basis van de musical Spamalot. Ook schreef het duo samen The Back Page, een musical voor BBC Radio Four over seks, royals en cricket, en een musicalversie van The Owl and the Pussycat van Edward Lear. In 1999 begonnen Idle en Du Prez aan een reeks live concerten met twee tournees in de Verenigde Staten: Eric Idle Exploits Monty Python en The Greedy Bastard Tour.
In 2003 kreeg Eric Idle het idee voor een musicalversie van The Holy Grail; de titel is een verwijzing naar een zin uit de film: ‘We eat ham and jam and spam a lot’. Spamalot is naast een bewerking van de film ook een parodie op het musicalgenre. In 2005 werd Spamalot, geregisseerd door Mike Nicols, voor het eerst opgevoerd in New York. Het stuk kreeg veertien Tony-nominaties verzilverde er drie en de schrijvers wonnen ook een Grammy Award. De originele Broadwayproductie was een schot in de roos. Meer dan 2 miljoen mensen gingen naar de eerste run van 1500 voorstellingen kijken. De show trok van Amerika naar Groot-Brittanië, Australië, Nieuw Zeeland, Spanje (de eerste vertaalde productie), Duitsland, Hongarije, Zweden, Tsjechië en Frankrijk. Na een succesvolle Belgische productie ging op 14 april de Nederlandse versie in première.
De pers was vrijwel unaniem lovend over de voorstelling. Een greep uit de recensies: NRC Handelsblad: **** Musical “Spamalot” grossiert in veel onbedaarlijke gekkigheid. Het Koefnoen-duo Paul Groot en Owen Schumacher excelleert in een groot aantal typeringen, zoals de Python-mannen dat zelf ook deden.
PAROOL: Spamalot geeft zoveel plezier, dat je de toegift Always look in the bright side of life luidkeels mee wil zingen. TELEGRAAF: **** Over een geslaagde parodie gesproken. VOLKSKRANT: De vrolijke onzin van John Cleese en de zijnen bleek goed naar het theater te vertalen
AD: Linda Wagenmakers – als een musicalster die erachter komt dat ze in de verkeerde voorstelling zit – grijpt haar kans en zingt grommend haar ballade. Johnny Kraaijkamp doet als koning Arthur een fijn geënsceneerd nummer over eenzaamheid. En Pepijn Gunneweg maakt van Sir Robin een aanstekelijke lafaard. METRO: **** Musical Spamalot ook hilarisch op zijn Hollands.