Nieuwe ‘Sound of Music’ klinkt als nooit tevoren Klassieker gaat in première in Scheveningse Circustheater
Zeggen dat je geen fan bent van The Sound of Music, op een medium als dit, is als vloeken in de kerk. Of beter gezegd, vloeken in het klooster. Toch was er geen woord aan gelogen. Was. Toen gisteravond de eerste noot van het ochtendgebed werd ingezet door Moeder Overste Francis van Broekhuizen, ging niet alleen de hemel open, maar ook mijn hart, voor déze musical.
Vrijwel zonder uitzondering verklaren producenten bij de zoveelste herneming van een klassieke musical dat ze deze écht naar nu gaan brengen. Dat het fris en vernieuwd is. The Sound of Music is daarop geen uitzondering. Wat wél een uitzondering is, is dat het deze keer ook daadwerkelijk zo is. Albert Verlinde bracht deze musical eerst in 2009 naar het Efteling Theater. Vervolgens was het in 2014 een van de laatste producties die hij als Albert Verlinde Entertainment maakte en meenam naar Stage Entertainment. Om de cirkel rond te maken was het ook de laatste beslissing die hij nam als Directeur van Stage Entertainment Nederland om The Sound of Music opnieuw op te laten voeren, deze keer met een start in het Afas Circustheater, gevolgd door een tournee langs Nederlandse theaters.
De rol van Maria werd niet op gebruikelijke wijze gecast. Zoals bekend werd de formule van ‘Op Zoek Naar’ uit de kast getrokken. Geholpen door een professionele jury koos het publiek Nandi van Beurden als hoofdrolspeelster. Een uitstekende keuze, want Nandi is de gedroomde Maria! Haar uitstraling is energiek, vrolijk, innemend en opwekkend, haar timing vlekkeloos en last but not least, ze zingt de score zoals deze bedoeld is. Helder, overtuigend en elke noot is raak, alsof het haar geen moeite kost. De kinderen zijn overduidelijk dol op haar – en terecht.
Ook de casting van de rol van Moeder Overste kwam op een bijzondere manier tot stand. Francis van Broekhuizen, erkend operazangeres en groot fan van The Sound of Music, meldde aan Albert Verlinde dat ze graag zou willen auditeren. Albert’s reactie was om haar onmiddellijk vast te leggen als Moeder Overste – een gouden greep. Zoals reeds gemeld pakte ze meteen het publiek in met haar eerste noot, om daar vervolgens bij elke volgende noot nog een schepje bovenop te doen. Haar ‘Bergen of Dalen’ was zó goed, dat de tranen spontaan in je ogen springen en het open doekje dat er op volgde was nog nooit zo verdiend. Vooraf was de vrees dat vooral de grappige Francis de boventoon zou voeren, maar niets was minder waar. Ze speelde de rol met veel inleving en passie en ging nergens over de top. Haar klik met Nandi is groot en samen tillen ze deze musical naar een heel hoog niveau.
Stefan Rokebrand, voorheen de eigenzinnigheid zelve als Soldaat van Oranje én als Nederrocker Herman Brood, lijkt geen voor de hand liggende keuze als Kapitein Von Trapp. Hij maakt echter indruk met zijn spel, waarin hij als principiële militair zijn hart opent voor de innemende Maria en ook weer de liefdevolle vader wordt die Maria in hem ziet.
Het vernieuwende van deze productie zit ‘m niet alleen in de casting van een operazangeres als Moeder Overste, of het colorblind casten van zowel de rol van Barones Schräder als de kinderen. Natuurlijk, het LED-scherm mag niet onvermeld blijven en gezegd moet worden dat het een erg functionele toevoeging aan het decor is; de kleuren zijn fantastisch en de diepte die het aan het decor geeft is ongekend. Bovendien zorgt het voor razendsnelle changementen, waarmee een van de euvels van voorgaande edities effectief werd opgelost. Het vernieuwende zit ook de kleine aanpassingen die door vertaler Allard Blom zijn gemaakt; de erotische spanning tussen Liesl (Esmee Mardjan) en Rolf (Jimi Hendrikse) – al ingezet door eerstgenoemde in Do-Re-Mi – is een stuk explicieter. Tel daarbij op dat choreograaf Stanley Burleson de danskwaliteiten van zijn cast ten volle benut, niet alleen in het duet ‘Zestien, dadelijk zeventien’ tussen Liesl en Rolf, maar ook in de dans van Max Detweiler (William Spaaij) en Barones Elsa Schräder (Belinda van der Stoep). Heerlijk om deze dansen uitgevoerd te zien worden door een cast die écht kan dansen! Daarnaast liet William Spaaij een gelaagde Max Detweiler zien, die weliswaar een opportunist pur sang is, maar zich uiteindelijk toch opoffert voor de mensen die hem na aan het hart liggen.
De regie door Carline Brouwer houdt de vaart erin en zorgt ervoor dat je je geen seconde verveelt. Natuurlijk, het verhaal is bekend, de liedjes zijn bekend, je weet wat er gaat gebeuren, en tóch houdt het je bij de les en voelt het aan alsof je het allemaal voor de eerste keer ziet.
De 2021/2022 editie van The Sound of Music is door een uitstekend creatief team uitgewerkt en uitgevoerd door een geweldige cast. Als de uitvoering tijdens de première indicatief is voor de tour die nog volgt, kan het alleen maar een zegetocht worden.
Frank
The Sound of Music speelt tot en met 8 augustus in Scheveningen en vervolgens tot en met 13 februari in Nederlandse theaters. Meer info en tickets: www.stage-entertainment.nl
Foto’s van de rode loper, eindapplaus en fotomoment op het toneel.