Nationaal Jeugd Musical Theater musical ‘Robin Hood’ gaat terug naar de basis Musical is in première gegaan in het Zaantheater
Over de legende van Robin Hood zijn tientallen boeken geschreven en misschien nog wel meer films gemaakt. De oorsprong van dit figuur ligt in de muziek, waar zijn verhaal werd verteld in eeuwenoude balladen. Feitelijk zou je de middeleeuwse ballade kunnen zien als een vroege voorloper van de moderne musical, dus je zou kunnen zeggen dat de Nationaal Jeugd Musical Theater musical Robin Hood, terug gaat naar de basis.
Het is niet de eerste musical over Robin Hood, maar mogelijk wel één van de leukste, niet in de laatste plaats door de enorm enthousiaste cast, maar ook vanwege de vermakelijke subplots. Het basisverhaal – Robin Hood steelt van de rijken en geeft aan de armen – is behouden, maar er is een bijzondere draai aan gegeven. Veel Robin Hood verhalen draaien om de driehoeksverhouding tussen Robin Hood, Maid Marian en de sheriff van Nottingham. Feitelijk is dat hier ook zo; Marian wordt uitgehuwelijkt aan de sheriff, wiens leven zuur wordt gemaakt door diens grootste vijand Robin Hood. Maar de relatie tussen Robin en Marian is een bijzondere…
De inwoners van Nottingham hebben het zwaar onder het tirannieke juk van sheriff Robert de Rainault (Ruben Kuppens) en diens neef Guy van Gisborne (Piet Mars). Als Marian (Lotte van der Veen) door haar stiefmoeder Sybella (Cystine Carreon) vanuit haar verblijf in Schotland naar Nottingham wordt verordonneerd is ze geschokt door de barre omstandigheden van het volk. Haar vader, koning Richard Leeuwenhart, is reeds lange tijd overleden. Na de dood van Marian’s moeder (onder verdachte omstandigheden), is de koning hertrouwd met Sybella en kregen ze zoon Jonathan (Eva van der Bijl). Sybella en de sheriff blijken onder één hoedje te spelen, belust op macht en geld. Sybella wil haar zoon Jonathan op de troon en ziet Marian als een obstakel daarvoor.
Het volk komt in opstand, geholpen door een groep rebellen die in het nabijgelegen Sherwood Forest leeft, aangevoerd door Robin Hood.
Zoals gezegd kent de musical een aantal vermakelijke subplots, die lucht aan de voorstelling geven, maar ook andere thema’s aansnijden dan alleen de klassieke arm/rijk tegenstelling uit de legende van Robin Hood. De minstreel Alan-a-Dale (Louis van Dijk) is naast de middeleeuwse variant van de popster ook de love interest van Broeder Tuck (Nick van der Jagt). Niet alleen wordt daarmee het celibaat ter discussie gesteld, ook de houding van de kerk ten opzichte van homoseksualiteit. De smid (Dimitri Markerink) zegt aan één stuk door de verkeerde dingen, waarvoor hij hardhandig wordt aangepakt door zijn vrouw Philis (Linda van de Beest). Daarmee (onder andere) wordt de emancipatie van de vrouw geadresseerd; dat niet alle vrouwen voorop lopen in die strijd blijkt uit de vermakelijke interacties van Marian’s vriendinnen Wynnove en Deondra (Tess van der Veer en Camille Nieuwenhuis).
De muziek van Robin Hood ligt prettig in het gehoor en wordt goed gezongen door de cast. De ensemblezang is soms lastig te verstaan, maar dat is voor het begrip van het verhaal niet echt noodzakelijk. De jonge amateurcast in combinatie met ervaren professionals op sleutelposities, een aantal goede dansers en met oog voor detail ontworpen en gemaakte kostuums levert een uitgebalanceerd geheel op dat zeker geschikt is voor de regionale theaters. De afsluitende preek in de laatste scène lijkt echter overbodig; de thematiek komt voldoende over in de verhaallijn zonder naderhand nog uitgelegd te hoeven worden.
Met Robin Hood is het Nationaal Jeugd Musical Theater er in geslaagd om een jeugdvoorstelling (8+) gebaseerd op een eeuwenoud verhaal toch fris en vermakelijk te brengen, waarbij ook volwassenen een leuke avond beleven.
Frank
Robin Hood de Musical speelt tot 4 juni 2023 in Nederlandse theaters. Meer informatie en speellijst: robinhoodmusical.nl