Musical Awards Gala – The Day After
Nu de rookwolken van het Musical Awards Gala wat zijn opgetrokken, genomineerden een beeldje rijker of een illusie armer zijn geworden en TV-kijkers en Gala-bezoekers zich afvragen wat ze nu eigenlijk gezien hebben, is het ook voor MusicalJournaal tijd om even terug te blikken op het “musicalhoogtepunt van het jaar”.
Dit musical awards jaar was op vele punten niet te vergelijken met andere jaren. De nominatiecommissie (dit jaar uitgebreid met een vertegenwoordiging vanuit het publiek) bepaalde nu niet alleen wie er genomineerd was, maar ook meteen wie de eindwinnaar was per categorie. Bovendien heeft ze de genomineerde musicals voor de publieksprijzen bepaald, waarna het publiek alsnog per online stem (kleine musical) of telefoon/sms (grote musical) mocht bepalen welke productie er met de eindoverwinning vandoor ging. Het Gala zelf was ook aanzienlijk anders van opzet dan andere jaren; na steevast aan het einde van het seizoen in juni georganiseerd te worden, werd nu besloten dit te verplaatsen naar het begin van het nieuwe seizoen, opdat de nieuwe producties beter belicht konden worden. Omdat de Avro dit niet in hun programma kon inpassen, ging de organisatie in zee met RTL, die het Gala koppelde aan een speciale uitzending van Life4You en het presentatiekoppel Carlo Boszhard en Irene Moors. Naast de genodigden, genomineerden, commissieleden en VIP’s kon ook het publiek aanwezig zijn, tegen betaling van €255 (ex BTW) per persoon.
Om met dat laatste te beginnen: blijkbaar werden er voor die prijs niet zoveel kaarten verkocht, want de organisatie meende te elfder ure (lees: de zondag voor het Gala en op vrijdag, twee dagen voor het Gala) nog vele tientallen kaarten gratis te moeten weggeven aan Life4You publiek en deelnemers aan wedstrijd waarmee enkel een plaats aan de Rode Loper verdiend kon worden. En hoewel de kopers van het (dure) ticket op het hart werd gedrukt om zich toch maar vooral aan de strikte dresscode (“black tie”) te houden, werd die regel maar niet gehandhaafd bij de gratis weggegeven kaarten. Met als gevolg dat er een hoogst opvallend contrast ontstond tussen de reguliere genodigden in smoking of avondjurk en groepjes “last minute publiek” dat alles variërend van spijkerbroek, legging tot zelfs trainingsbroek had aangetrokken. Deze mensen werden voornamelijk op het balkon, achter de leden van de nominatiecommissie geplaatst, waar ze de live-uitzending onveilig maakten door onophoudelijk te fotograferen, zelfs inclusief flitser. In de pauze tussen de twee uitzendingen en op het feest naderhand waren ze niet alleen door hun outfits herkenbaar, maar vooral ook door hun gedrag; met kladblok in de aanslag iedereen met een enigszins bekend gezicht om een handtekening vragend, een succes afsluitend met een luid gillend “ik heb een handtekening van [vul hier de naam van de artiest in kwestie in], tot het continu stilzwijgend achtervolgen en aanstaren van hun favoriete artiest. Beschamend. Overigens, gemeld moet worden dat er naast de excessen uiteraard ook mensen waren die zich wél normaal gedragen en een leuke avond hebben gehad.
Dan de opzet om het Gala te verplaatsen naar het begin van het nieuwe seizoen, teneinde de nieuwe producties beter in beeld te brengen. Deels is dat geslaagd, met name de previews van Daddy Cool, Miss Saigon en Wicked waren ongetwijfeld van hoger niveau dan wanneer dit in juni had plaatsgevonden, al kun je waarschijnlijk Willemijn Verkaik midden in de nacht wakker maken voor een “Defying Gravity” van wereldniveau. Dat ze als eerste performer een staande ovatie kreeg was niet minder dan volledig verdiend. Voor de previews van Next to Normal en Saturday Night Fever was dit voordeel er niet (die zijn nog lang niet begonnen aan de repetities), maar opvallend genoeg waren deze twee items alleszins goed te noemen. Ook De Producers heeft niet kunnen profiteren van de verplaatsing, want deze productie is pas vandaag (dag ná het Gala) begonnen met de repetities. Gemiste kansen zijn het niet vertonen van live gespeelde previews van o.a. Droomvlucht en Oorlogswinter, die respectievelijk al in de try-out fase zitten en de première net achter de rug hebben. De tijd die daarvoor nodig was had men eenvoudig kunnen inplannen, door het reduceren van non-musical items als de gesprekken aan de keukentafel met Gerard Joling, Paul de Leeuw en Eric van Tijn.
Het concept om het Gala te integreren in een Life4You programma heeft in ieder geval niet geresulteerd in opzienbarende kijkcijfers; de middageditie werd door amper 510.000 kijkers bekeken, met een marktaandeel van 17% en de avonduitzending door de nog steeds schamele 758.000 kijkers met een naar 12% terug gelopen marktaandeel. Geconcludeerd mag worden dat een groot deel van de 1.3 miljoen kijkers van vorig jaar afgehaakt is, terwijl dat waarschijnlijk ook geldt voor een deel van de reguliere kijkers van Life4You. In een tijd waar cijfers heersen en de concurrentie steeds verder toeneemt, moet de conclusie hieruit duidelijk zijn: niet meer doen. Een conclusie die ondersteund wordt door de tussenstand in onze eigen poll: 90% van onze bezoekers kwalificeert deze opzet als “Eens maar nooit weer”, terwijl slechts 6% dit een “Gouden combinatie” noemt.
De uitslag van de Awards kenden minder onplezierige verrassingen dan de opzet en uitwerking van het Gala. De algemeen gangbare mening was dat de Award voor Jon van Eerd verdiend en voorspelbaar was, dat Petticoat wat ruim bedeeld was (bijvoorbeeld de Award voor het Beste Script, die velen eerder aan Soldaat van Oranje hadden willen geven) en dat Soldaat van Oranje hier en daar wat tekort gedaan was. Grootste verrassing was uiteraard dat de actrice voor wie een musical was geschreven, deze niet kon verzilveren met een Award. We hebben het uiteraard over Chantal Janzen en de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol in een grote productie. Het was wéér Lone van Roosendaal die deze voor haar neus weg kaapte en daarmee bevestigde dat ze, net als vijf jaar geleden (Lone won toen voor haar rol in Sweet Charity, vóór o.a. Chantal die in Beauty & The Beast speelde), de enige is die Chantal heeft weten te “verslaan” in een rechtstreeks duel.
Vooruitkijkend naar volgend jaar zijn er nu al minstens twee conclusies te trekken. De eerste (en belangrijkste) is dat deze opzet van het Musical Awards Gala niet succesvol is en dus niet de juiste weg is. De tweede conclusie is dat het beeldje voor de beste vrouwelijke hoofdrol in een grote musical nu al van een naam voorzien kan worden. Willemijn Verkaik.
Frank
Ik ben het er helemaal mee eens! Goed geschreven. Daarnaast koop ik liever kaarten voor een musical in juni als mijn vakantiegeld net gestort is. En met de musical sing along in september word ik dan (nog) enthousiast(er) voor de dan gepresenteerde musicals.
Ik ben heel blij met dit verslag. Ik was een van de mensen met een gratis kaartje (die overigens geen bekende mensen heeft lastig gevallen en wel in cocktailjurk aanwezig was:) ) en heb het gala dus live meegemaakt.
De glamour en spanning was ver te zoeken in het evenement. Wat niet alleen kwam door het feit dat de show om de 20 minuten door een reclame blok werd stopgelegd, maar ook door het hele life 4 you format. Deze avond dient een mooie stijlvolle awardshow te zijn, die de musical wereld moet eren. In deze stijl werd de musical bijna in het belachelijke getrokken door het belachelijke gedrag van Carlo en Irene. Niemand zit te wachten dat deze mensen nu ook al bij de musical awards de aandacht opeisen.
Conclusie: Geen sfeer in de zaal en al het magische en spannende wat de awards hadden was ver te zoeken. Dood en dood zonde!
Bedankt voor deze reacties. Nog aanvullend: wat de show ook zeker had moeten hebben, was een goede finale, een klapstuk van de avond. In feite was dat nu het optreden van Willemijn, waarna het als een nachtkaars uitging.
Complimenten nog voor het eten en de hapjes en het personeel van DeLaMar. Dát was zeker gastvrij.
Beste Frank,
Je slaat de spijker op z’n kop. Knarsetandend heb ik gisteren het MAG bekeken.
De hele charme van een live- uitzending was weg. Onzinnige gesprekken aan de keukentafel, talloze reclameblokken en oproepen tot het stemmen voor de Beste Grote Musical. Jammer dat het zo commercieel wordt uitgebuit. Om nog maar te zwijgen over het uitreiken van awards in de reclame. Deze mensen verdienen het om in de spotlight te staan, zij werken zeker net zo hard als de mensen óp het toneel. Nee, geef mij maar Frits Sissing in smoking incl. versprekingen bij de AVRO. Dat heeft stijl, is gepast en straalt liefde uit voor het musicalvak.
Gelukkig had deze uitzending ook een lichtpunt. Willemijn Verkaik bracht een performance waar je U tegen zegt. Zoals jij al zei, zet het beeldje maar klaar. Als zij niet wint, eet ik mijn schoen op.
Dank voor je oprechte column. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
Ben het er helemaal mee eens. Ten eerste miste ik een hoog glamour en showgehalte. Ten tweede heb ik me mateloos geirriteerd aan de reclame, onderbrekingen voor andere programma’s en geleuter met mensen die niet uit het musicalvak kwamen. Daarnaast is het ook nog beschamend dat Wendy van Dijk met Obese wel hoog heeft gescoord en dat het daarna in elkaar is gestort bij de awards. En Soldaat van Oranje is echt te kort gedaan, maar dat heeft ook niet echt publiek dat gaat stemmen en sms-en, in tegenstelling tot het Petticoat-publiek. Het enige wat nog een beetje goed was, was misschien het decor.
Het programma was een gala onwaardig en een minachting voor alle genomineerden en het publiek zowel in De La Mar als thuis.
Alles te commercieel z’n programma / gala hoort gewoon bij de publieke omroep en gepresenteerd door een vakkundige presentator dus volgend jaar weer bij de AVRO en Frits bij deze succes. Het commentaar van Sanne Kraaijkamp laat niets te wensen over en volkomen juist en soms nog te mild
Ook ik ben het helemaal met bovenstaande reacties eens.
Ik heb het gisteren thuis gekeken, maar dat viel dus niet mee!
Ik stond soms echt op het punt om het er af te doen, zo tenenkrommend slecht vond ik het!
Het was gewoon de Carlo en Ireneshow, het publiek/genomineerden waren daar ter opluistering.
Zo zonde van zo’n mooi gala!
Dit mag echt nooit meer gebeuren.
Er zijn toch wel betere presentatoren te vinden dan die twee, die zichzelf meer belangrijker vinden dan hun eigen gasten en publiek.
Er gewoon weer een avondvullend programma van maken zoals het altijd is geweest.
Met de allure die het verdient!!
Daarom, laat het aub weer terug naar de Avro gaan en laat het gala weer gepresenteerd worden door Frits Sissing.
Het musical awards gala is altijd HET hoogtepunt van het jaar voor mij. Gisteren had ik het voorrecht om bij de “show” aanwezig te zijn. Ik zeg expres “show”, want van een gala was naar mijn mening geen sprake. Hooguit de dresscode die bij een aantal mensen ver te zoeken was. Ik had keurig een pak en mijn zus een mooie jurk en dan zie je ineens iemand lopen in een Mickey Mouse t-shirt met kort roze rokje, te grote witte legging en rugzakje.
Ik ben het volkomen eens met wat Frank in zijn artikel heeft gezegd. Ik hoorde vandaag ook de reactie van Sanne Kraaijkamp. Ze slaan de spijker op hun kop.
Overigens in het begin (2000) was het gala ook op rtl 4, maar verschil is dat het toen WEL een gala was. Met deskundig en mooie presentatie van Hans van Willigenburg. Dus ze konden het wel.
Niet de hele avond was slecht, optredens waren prima, maar ga weer terug naar een “echt” gala en het liefst op de avro met de presentatie van Frits Sissing
Voor mij was de avond waar ik zo naar uitgekeken had alk snel verpest. Vooral toen ik merkte dat er awards tijdens de reclame uitgereikt werden.
Dit is juist waar ik voor kijk. NIet dat geleuter tussen door.Deze avond is voor de musical en niet voor andere programma’s en daar hoort een gerard joling zeker niet in thuis.
Ook vind ik het sms-en vervelend. Het was te verwachten dat Pc zou winnen. SvO en La Cage hebben iig niet het sms publiek. En als je nou per telefoon nummer 1x mocht stemmen zou het al eerlijker zijn. Op twitter lees je: “Ik heb 20x op PC gestemd!” Tja..
Niets ten nadele van PC hoor, want ook dit was een prachtige voorstelling.
Maar aub doe het volgend jaar anders, maak het weer een echt gala en zorg ervoor dat mensen die niet gekleed zijn volgens de dresscode niet binnen komen.
En fans ajb handtekeningen vragen….dat kan echt niet…ik ben zelf ook een musical fan. Die soms bij een AU komt. Maar op dit soort avonden laat je toch die mensen met rust!
Ik heb de eerste 9 musical awards gala live bijgewoond en dat was een feest. Hardwerkende artiesten die op een prachtige wijze geëerd werden met de JK award! Wat jammer dat het nu verzandt in de Carlo en Irene show…… C en I vind ik geweldig als koppel in life4you, dat zeker,maar niet in dit format. Jammer, nu zijn beiden (het MAG en life4you) mislukt. Hier werd niemand blij van…….
Wat een devaluatie van muical in nederland. had me verheugd op iets moois maar het was niet uit te houden.
Absoluut mee eens!!!!
Het heet het Music Awards Gala maar een gala was dit absoluut niet te noemen. We hebben op de Nederlandse TV al zo weinig van dit soort echt mooie programma’s die een feest zijn om te kijken. Dit was de Carlo en Irene show en deze mensen kunnen zich nu eenmaal niet wegcijferen om andere mensen in het zonnetje te zetten vanwege hun veel te grote ego. De musicalartiesten worden geeerd om hun prachtige werk, hier speelde ze de 2e viool.
De opmerking van Sanne Kraaijkamp dat kok Rudolf het niveau wellicht nog naar boven had getild is humoristisch, maar helaas maar al te waar.
Volgend jaar graag een echt gala, met respect voor alle musicalartiesten!
Ik ben het met alle reactie’s eens, en ik heb nog 1 ding toe te voegen: Het is ZO zonde dat er geen leuk openingsnummer was! Dat gebeurde bij elk Gala, met voor mij als hoogtepunt de medley van 2009, en dan vind ik het super jammer dat ze dat dit jaar niet doen.
Dus als het volgende keer wéér door RTL 4 word gedaan ga ik niet kijken!