Matig bekeken liveshows van ‘Op Zoek Naar’ van start Enthousiaste kandidaten nemen afscheid van Melissa
Slechts 631.000 kijkers stemden gisteravond af op de eerste liveshow van ‘Op Zoek Naar’. Geprogrammeerd tegenover de halve finale van ‘The Masked Singer’ was een mindere start wel te verwachten, maar het staat toch in schril contrast met de anderhalf miljoen kijkers voor de eerste liveshow van ‘Op Zoek Naar Maria’, bijna twee jaar geleden. Is de formule uitgewerkt? Voor die conclusie is het nu nog te vroeg, maar zeker is wel dat een start op deze vrijdagavond niet gelukkig was. Het grootste publiek werd steevast bereikt als er op de zondagavond wordt uitgezonden en de kans dat er na de finale van de grootste concurrent nog een groot nieuw publiek kan worden gevonden lijkt klein.
Dat is ook jammer voor het publiek, want er zijn genoeg aanwijzingen dat beide programma’s graag bekeken worden, maar de doelgroep lijkt teveel te overlappen. Jammer ook voor de kandidaten, die gisteren hun beste beentje voor hebben gezet in de zoektocht naar de hoofdrolspelers in de nieuwe uitvoering van Grease. In de laatste plaats niet minder jammer voor producent Albert Verlinde, die een aanzienlijk kleiner publiek nu bereikt met het voorstellen en kiezen van zijn hoofdrolspelers. Na het (mede door de column van Angela de Jong geïnstigeerde) onderzoek van het Commissariaat voor de Media naar ‘Op Zoek Naar Maria’, waar werd geconstateerd dat er teveel commercieel belang was in het programma van de Publieke Omroep, wordt nu een zeer strakke scheiding gehanteerd tussen de productie van de musical en die van het TV programma. Géén Albert Verlinde in de jury, zoals Erwin van Lambaart dat jaren wel deed, zelfs geen toekomstige medespeler, zoals bijvoorbeeld William Spaaij. De jury mag dan deskundig genoeg zijn, ze zitten er een beetje voor spek en bonen bij, want dit jaar bepaalt het publiek 100% wie doorgaat of niet. Échte betrokkenheid van de juryleden lijkt er dan ook niet te zijn.
De kandidatengroep is, zoals in eerdere edities van het programma gebruikelijk, een mix van min of meer bekende professionals, beginnende, maar goed opgeleide talenten en enthousiaste amateurs. Deze week moesten de Sandy’s het spits afbijten, moreel en in groepsnummers ondersteund door de Danny’s, die volgende week aan de beurt zijn.
De opening was voor een verrassend sterke Magtel. Ze heeft haar bachelor aan het Fontys gehaald, richting muziektheater, dus vocaal moet het goed zitten. Echter, om je debuut te maken met een nummer van Céline Dion, laat staan het lastige ‘It’s all coming back to me now’, is gedurfd. Ze zong dit nummer echter ijzersterk, waarbij ze vocaal ook niet terugviel in de dansscène. Andersom kan dat nog niet gezegd worden, want haar danspassen leken een halve tel achter te lopen.
Van Danique hadden we al meer gezien, in Mamma Mia!, Diana & Zonen en Falsettos, maar haar ‘Proud Mary’ was toch nog verrassend. Niet de enscenering, want het vakantiethema leek daar nogal misplaatst, maar wel in de schijnbaar moeiteloze speelse perfectie, waarmee ze zowel vocaal als qua dans uitpakte. Ze heeft dat zó goed in haar systeem zitten, dat ze ook nog voldoende aandacht kon besteden aan het camerawerk. Indrukwekkend en een duidelijke kandidaatstelling om ver te komen.
De lat was daarmee hoog gelegd. De volgende kandidaat moest dat niveau wel kunnen halen, want je krijgt niet zomaar een Musical Award voor Aanstormend Talent. Toch verkeek Dominique zich op haar uitvoering van Adele’s ‘Rolling in the Deep’. Ze zong het te netjes, waarbij het diepe gevoel bij deze breakup-song totaal ontbrak. Daarbij zat ze zowel in de timing van haar zang als de danspassen precies op de beat en dat maakte de uitvoering wat werktuiglijk.
Kandidaat nummer 4, Aimee, is al op jonge leeftijd gepokt en gemazeld met kinderrollen in grote producties en na haar opleiding ook in Jon van Eerd’s Charley, de komische musical, Anastasia, The Sound of Music en Assepoester de Musical. ‘De Winnaar krijg de Macht’ is een nummer waar je van het kaliber Simone Kleinsma of Lone van Roosendaal moet zijn om dat écht overtuigend en met gevoel te brengen. Toch slaagde ze met vlag en wimpel voor deze opgave en daar mag ze zeker trots op zijn.
Een Vlaamse kandidate, die in Londen woont en werkt, is geen voor de hand liggende kandidate. Lya kon ook onvoldoende imponeren om haar kwalificatie voor de liveshows te bewijzen. Zeker, ze zong goed, maar maakte niet echt connectie met publiek of camera en haar stem klonk, met name in de studio, te kinderlijk. Technisch lijkt ze heel veel te kunnen, dus wellicht dat ze met een ander nummer en coaching nog kan overtuigen.
Melissa is meer danseres dan zangeres en dat werd duidelijk met haar uitvoering van Katy Perry’s ‘I Kissed a Girl’. De act was zeker vrolijk en leuk om te zien (met een vleugje Sharpay uit High School Musical en een snufje Elle Woods uit Legally Blonde), maar vocaal vloog ze regelmatig uit de bocht. Tipje voor toekomstige kandidaten: blijf weg van Katy Perry, want ‘Hot ’n Cold’ betekende ook de uitschakeling voor Bente van den Brand in liveshow 2 van ‘Op Zoek Naar Mary’.
Melissa leek voorbestemd voor uitschakeling in de sing-off, maar haar kansen leken te keren na het optreden van Wendela. Aan het enthousiasme van de enige echte amateur uit het gezelschap lag het niet, want ze gooide zich volledig in ‘Love Song’. Vocaal was het echter ondermaats en er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat dit een incident is. Ze had wél de meest actieve aanhang in de zaal en mogelijk ook in het land en dat kan haar zeker nog verder brengen. We hebben al eerder gezien dat je niet de beste zanger of zangeres hoeft te zijn om sing-off na sing-off te overleven. Nu hoefde ze dat duel niet eens aan te gaan, omdat ze voldoende stemmen kreeg om direct door te gaan naar de volgende ronde.
Was de eerste solo van de show een fijne verrassing, het slotstuk was dat zo mogelijk nóg meer. Imahni bracht een prachtige uitvoering van Jeroen van den Boom’s ‘Het is over’. Ze viel daarin niet alleen op met een vrijwel vlekkeloze zang, maar vooral met een uitstekende inleving en expressie. Zij was eigenlijk als enige kandidaat in staat om een compleet verhaal te vertellen met één nummer. Ze is wellicht wat minder bekend dan sommige andere kandidaten, daar gaat zeker verandering in komen.
Dat Dominique en Melissa in de sing-off belandden was, afgezien van Wendela, geen enorme verrassing. Dat Dominique daar als winnares uitkwam was dat ook niet. Om heel ver in de wedstrijd te komen zal Dominique zich in zekere zin opnieuw moeten uitvinden en de statistieken verslaan, want in de gehele geschiedenis van ‘Op Zoek Naar’ is de eindwinnaar in geen enkele sing-off beland. Melissa kon met opgeheven hoofd de wedstrijd verlaten, want met haar slotlied bewees ze wel degelijk over goede vocale kwaliteiten te beschikken.
Los van de optredens nog twee observaties: er lijkt, afgezien van Wendela, nog geen actieve achterban te ontstaan. Toch kan dat zeker het verschil gaan uitmaken, want er zijn een aantal kandidaten die elkaar kwalitatief niet veel ontlopen. Ten tweede is het te hopen dat die verschrikkelijke witte skorts de recycle-bak ingaan.
Tot slot onze voorspelling, op basis van de eerste liveshow: Kopgroep: Magtel, Danique, Aimee en Imahni. Gevarenzone: Lya, Dominique en Wendela.
Je kunt alle optredens hier terugkijken.
Komende week hebben de Sandy’s het relatief rustig, want dan zijn de Danny’s aan de beurt. We kijken er zeker naar uit en hopen dat het televisiekijkend publiek toch, al is het achteraf terugkijkend, waardeert wat een groep enthousiasme theatermakers live kan laten zien.
Frank