Disney’s Aida is verpletterend mooi Wereldpremière voor geheel vernieuwde versie
Onder toeziend oog van oorspronkelijk tekstschrijver Tim Rice en Disney Theatrical Productions topman Thomas Schumacher ging vandaag de geheel vernieuwde versie van Disney’s Aida in première in het Scheveningse Circustheater. Een wereldpremière, in meerdere opzichten.
Het is al bijna 20 jaar geleden dat Aida de laatste van 648 voorstellingen speelde in Scheveningen en in totaal werden ruim 1,2 miljoen bezoekers verwelkomd. Disney liep al langer rond met plannen om de voorstelling geheel opnieuw te produceren, maar de geplande Amerikaanse tour ging vanwege Corona niet door. Partner van oudsher Stage Entertainment werd bereid gevonden om samen de nieuwe versie te lanceren, in Nederland.
Een nieuwe versie maken van een musical die destijds op Broadway vier Tony’s won is gedurfd. Veel mensen hebben de voorstelling in hun hart gesloten en beluisteren de opnames nog regelmatig. Daar iets aan veranderen kan dan gelijk gesteld worden aan heiligschennis. Toch mag gesteld worden dat de vernieuwde versie van Aida een prachtige voorstelling is geworden. Anders, dat zeker. Nummers zijn geschrapt en andere toegevoegd en de arrangementen en choreo’s zijn helemaal omgegooid. De pracht van deze productie doet niets af aan de herinneringen aan de oude voorstelling. Die herinnering blijft bestaan en er worden mooie, nieuwe herinneringen aan toegevoegd. Daarnaast zijn er legio mensen die Aida voor het eerst bezoeken en zij zullen overdonderd worden door het verhaal, de muziek, de dans en de fantastische cast.
Aida is nog steeds het verhaal over de verboden liefde tussen de Nubische prinses Aida (Gaia Aikman) en de Egyptische kapitein Radames (Naidjim Severina). Hun lot leek voorbestemd; Aida zou de nieuwe Kandake (koningin) van Nubië worden en Radames zou trouwen met Amneris (April Darby) en daardoor de nieuwe farao van Egypte worden. Als Aida tijdens een grensconflict gevangen wordt genomen door het Egyptische leger, heeft Radames direct door dat haar leven in gevaar zou zijn als haar identiteit bekend werd. Hij schenkt haar als dienstmaagd aan zijn verloofde Amneris. Als magneten worden Aida en Radames naar elkaar getrokken, hun lotsbestemming ten spijt.
Gaia is de absolute superster van de show. Haar zang is magistraal en ze krijgt terechte open doekjes voor ‘Dans van de Mantel’ en ‘Gezegend Nubië’. In ‘Vergeet hem’ staat ze in een compleet zwart decor, zonder opsmuk, maar het publiek hangt met ingehouden adem aan haar lippen. Haar verhaal doet ieders hart smelten. Beter dan dit wordt het niet, dus als Disney deze Aida naar Broadway zou brengen, dan zal de keuze snel gemaakt zijn.
Het personage met de meeste karakterontwikkeling is Amneris. De aanvankelijke oppervlakkigheid en gedachtenloosheid van Amneris worden door April mooi afgepeld, als ze achter het bedrog van haar verloofde komt. Er ontstaat een sterke vrouw, een leider, die zelfs met een gebroken hart nog een groot gebaar maakt naar de geliefden. Ook April kreeg terecht een open doekje voor haar solo ‘Ik zie het nu’.
Dat Gaia een speciale chemie heeft met Naidjim, zagen we eerder al in The Lion King, waarin ze Nala & Simba speelden. In Aida gaat dat nog een stapje verder. In ‘Verwarrend bestaan’ zie je ze heel mooi tot inzicht komen dat hun liefde onvermijdelijk is. Naidjim speelt een charmante Radames, die nadat hij als een blok voor Aida is gevallen, zich afzet tegen zijn boosaardige vader Zoser, gespeeld door Robin van den Akker. Van zichzelf is Robin een innemend en zeer aardig persoon, die als acteur toch de doortrapte Zoser volstrekt geloofwaardig speelt. In ‘Zo Vader Zo Zoon’ vechten Radames en Zoser hun conflict prachtig uit.
Zoals al gemeld zijn ook de choreo’s compleet vernieuwd, door choreograaf Darell Grand Moultrie. Hij heeft een schitterende mix van moderne dans met Afrikaanse invloeden en Egyptische 2D poses gemaakt, waarvoor zowel tussen als in de nummers ook alle ruimte is gecreëerd. Het zijn kunstwerkjes op zichzelf, zeker omdat ze perfect worden uitgevoerd.
De Noord-Afrikaanse setting komt in de nieuwe arrangementen tot uitdrukking, met vooral meer percussie. Met een cast die volledig uit mensen van kleur bestaat, de choreo’s en de arrangementen is een geloofwaardig en samenhangend geheel ontstaan.
Deze Aida is verpletterend mooi. Het liefdesverhaal wordt met ongekende urgentie bezongen en alleen met een hart van steen wordt je er niet door geraakt. Het doet niets af aan de herinneringen aan de oorspronkelijke uitvoering, het voegt er alleen maar aan toe. Nederland mag trots zijn dat Disney het ons toevertrouwd heeft om deze parel op te poetsen en te laten schitteren.
Frank
Disney’s Aida speelt uitsluitend in het Afas Circustheater in Scheveningen. Meer informatie en kaarten: www.aidademusical.nl