Showponies – wil de ware Alex Klaasen nu opstaan Revue 2.0 is verre van oubollig
We gaan terug naar het jaar 2006. Alex Klaasen wint de Musical Award Beste mannelijke bijrol in een kleine musical in Jan, Jans en de Kinderen. In 2008 wint hij de Awards voor Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Musical Productie in Verplichte Figuren. 2011: Musical Award voor Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Musical Productie in Toon de musical. In 2013 volgt de Award voor de Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Musical Productie in Woef Side Story. 2016: Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Musical Productie in Kiss of the Spider Woman. In 2017: Beste Mannelijke Hoofdrol in een Grote Productie in De Gelaarsde Poes. Deze hele alinea gaat over de zes Musical Awards die Alex Klaasen gewonnen heeft. De alinea over de vier nominaties die hij niet verzilverde laten we achterwege. Zijn tegenspeler René van Kooten zei in 2016 dat de enige manier om een musical award te winnen was in een jaar waarin Alex Klaasen niet deelnam. Een waarheid als een showpony.
Het zijn veel veren in het achterwerk van Alex Klaasen. Veren die hij zelf niet schuwt te benoemen, al is het met de nodige zelfspot, in zijn nieuwe voorstelling Showponies. De Alex Klaasen Revue, Revue 2.0, ofwel de Op-zoek-naar-de-ware-Alex-Klaasen-Revue. De zoektocht wordt wellicht in eerste instantie niet echt succesvol afgesloten, totdat je beseft dat in de keuze van superlatieven die het talent Alex Klaasen moet beschrijven er maar één antwoord mogelijk is: all of the above. Alex toont zich zowel de keizer van de typetjes, als de gevoelige zanger. Een komiek die het randje niet schuwt, waar de verpakking even briljant is als de boodschap, maar die uiteindelijk het publiek weet te ontroeren.
Met Showponies wil Alex de Revue weer op de kaart van het Nederlandse theaterlandschap zetten. Dat lukt hem uitstekend, zonder te vervallen in de oubolligheid waar het genre gevoelig voor is. De voorstelling zelf kent twee gezichten; voor de pauze een snelle aaneenschakeling van sketches die naast erg grappig zijn ook serieuze thema’s aan de kaak stelt. Veel thema’s zijn gay-gerelateerd, maar ook religie, plastische chirurgie, porno, talkshow- of muzikale clichés, ja zelfs de opbouw van een klassiek musicalnummer wordt aan de kaak gesteld. De verpakking is daarbij vaak treffend herkenbaar, zoals de Brabantse bruidskledingverkoopster Mandy. Neem het van deze Brabander aan, ze bestaan. In deze sketches wordt Alex bijgestaan door een sterk acterende, zingende en dansende cast, die niet zozeer de de klassieke rol van aangever hebben, maar juist vaker de hoofdpersoon uitdagen en prikkelen. Meest opvallend daarin zijn Freek Bartels, Daniel Cornelissen en Jip Smit, maar ook Kiefer Zwart, Jolijn Henneman, Stef van Gelder, Cripta Scheepers en Roman Brasser staan hun mannetje/vrouwtje/gender-neutraal-persoontje. Na de pauze is Alex omgetoverd tot Broadway-diva, die zijn persoonlijke leed en drijfveren vorm geeft met songs van zijn grote voorbeelden, Barbra, Judy, Liza & Bernadette. Bijzonder knap is zijn uitvoering van ‘Het is over’, uit Heerlijk Duurt het Langst, waar hij de zaal muisstil mee krijgt.
Showponies zet inderdaad de revue weer op de kaart in Nederland. Minder kolderiek dan in de tijd van Andre van Duin, maar met meer inhoud. Hoewel Alex Klaasen ontegenzeggelijk het stralende middelpunt is, krijgen ook zijn medespelers alle ruimte om te laten zien over hoeveel talent ze beschikken. Showponies is een heerlijke toevoeging aan het hedendaagse theaterprogramma. De grens mag wellicht nóg meer worden opgezocht, maar dat mag Alex bewaren voor een volgende editie.
Frank
Showponies speelt tot 10 juni in het gehele land. De Speellijst vind je hier.